handdator

Visa fullständig version : Problem vid inspelning till datorn



Spidde
2005-10-29, 17:29
Har mountat en hårddisk i datorn och vid inspelning blir det lite mosaik vid upspelning och ännuvärre om jag spelar upp det inspelade i dreamboxen.
Enligt datorn har jag 100mbit mellan dator och db.
Någon ide vad som kan få det bättre!?

deas
2005-10-29, 17:33
vad har du för dreambox?

500? 7020?

Spidde
2005-10-29, 17:45
500s med gemeni 2.40

deas
2005-10-29, 17:53
Har haft liknande problem... Dock glömmt hur det fixa sig...

2005-10-29, 22:24
Hej

Kör du med DVR eller NGRAB?

Min erfarenhet är att NGRAB inte blir lika tungt för 500:an som DVR blir.
(DVR har jag fått liknande problem som du har med)

MVH

Dennis

Spidde
2005-10-29, 22:34
Ska testa ngrab då

Leatherface
2005-10-29, 22:56
funkar utmärkt med cifs inspelning.. ofta beror de på dåligt configade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar... dm500 modellen är väldigt känslig för det

humlan57
2005-10-30, 08:42
funkar utmärkt med cifs inspelning.. ofta beror de på dåligt configade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar... dm500 modellen är väldigt känslig för det

Helt rätt, men det är inget specifikt för DM500. Oftast skiter man i å kolla hur bra nätet fungerar, å skyller på/misstänker allt annat istället. Bra kablar/kontaktering, rätt placerade trådlösa enheter m.m, är en förutsättning för att det ska fungera bra. Å det är i den ändan som man ska börja med att söka felet... Ett tips: Använder Ni trådlöst, se till att huvudenheten för ev trådlös telefon inte finns i närheten, framförallt gäller det D-Link, som verkar otroligt känslig för störningar från den.

mvh humlan.

2005-10-30, 15:00
Visst kan det vara så att man har ett dåligt fungerande nätverk och om man kör trådlöst någonstans mellan DM500:an och datorn med den monterade hårddisken så kanske man får titta på den biten.

I mitt fall så var det dock så att det var inga problem med mitt nätverk. De flesta plugins, mm som man lägger in lastar ned dreamboxen på olika sätt. Det är därför inte så konstigt att minstingen inte hinner med ibland och bilden pixelerar. Många som har DM500 har det problemet medans de som kör lite kraftigare boxar inte upplever samma problem. I dessa fall är det nästan alltid ett prestandaproblem.

Det är ganska lätt att sätta upp och testa NGRAB. Jag skulle vilja säga att det är lättare än att analysera ett eventuellt nätverksproblem. Därför hade jag nog hellre rekommenderat att prova med NGRAB först i de fall man sitter med en DM500 och inte har trådlöst nätverk mellan maskinerna och har problem med att bilden pixelerar ibland. Löser sig problemet med NGRAB så kan man nästan utesluta att man har allvarliga problem i sitt interna nätverk.

Inspelning via NGRAB kräver inte att man fjärrmonterar någon hårddisk. Däremot krävs att man installerar en tjänst på sin PC som tar emot NGRAB-strömmen som skickas från Dreamboxen. NGRAB tar hand om strömmen och lagrar den som en mpg-fil (e.g. m2p)

Inspelningarna kan man se på med hjälp av VLC media Player till exempel. Vill man se inspelningarna på sin TV via dreamboxen så går det också bra. DÅ krävs dock att man fjärrmonterat hårdisken som CIFS om det är en PC och delar ut den i nätverket som en resurs. Ett tips är att ställa in NGRAB på datorn så att den lagrar sina filer i en katalog i roten på den utdelade resursen som heter "movie". Då blir den lätt att hitta. För att dreamboxen ska känna igen m2p filer så måste man också kopiera en fil som heter /etc/mime.types till /var/etc/mime.types samt redigera kopian och boota om burken. Glöm inte gå in i dreamboxens setup och konfigurera NGRAB.

OK, lycka till!!!

Dennis

Spidde
2005-10-30, 15:39
ok Denniso men var kan man hitta detta program för pcn och mime.types filen?

2005-10-30, 16:06
ok Denniso men var kan man hitta detta program för pcn och mime.types filen?

NGRAB: http://www.dbox2.info/download.php?fileID=1

Kopiera filen som heter /etc/mime.types till /var/etc/mime.types

Man kan naturligtvis även döpa om filen manuellt om man inte vill editera i mime.types



:D

Leatherface
2005-10-30, 16:46
cifs inspelning är ändå och föredra... den sparar ner i oförändrat skick med allt strömmen innehåller... med ngrab får du inte med textning t.ex... och ett nätverk som funkar 100% är ju bra även för ngrab så kan ju va värt att kolla iaf...

humlan57
2005-10-30, 17:27
Inspelning är nåt jag nästan aldrig sysslar med, men att streama till PC:n, eller spela upp film till boxarna är aldrig några problem för mig. Varken med DM500 eller på DM7020, å alla tre körs trådlöst..

mvh humlan.

2005-10-31, 18:50
Varken med DM500 eller på DM7020, å alla tre körs trådlöst

Förlåt att det ligger lite i utkanten av tråden ... Att koppla in sin Dreambox med hjälp av trådlöst nätverkskort låter ju bra.

Nu finns det ju inga kortplatser eller PCMCIA-fack så då undrar jag om det finns några bra trådlösa produkter som gör att man kan ansluta en nätverksklient via vanlig nätverkskabel... Helst en produkt som uppför sig som ett trådlöst nätverkskort.... eller blir man så illa tvungen att köpa en brygga?

Bryggor och grejer i all ära men man kanske riskerar kompatibilitesproblem om man redan har en trådlös router/accesspunkt av godtyckligt fabrikat och sen vill ansluta sin Dreambox! Hur gör ni?

2005-10-31, 18:58
funkar utmärkt med cifs inspelning.. ofta beror de på dåligt configade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar... dm500 modellen är väldigt känslig för det

Hej Leatherface :D

Så problemet som många har med att inspelningar hackar med DM500 beror på dåligt konfigurerade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar?

I så fall tycker jag att det är konstigt att det bara drabbar ägare till DM500 och att problemen upphör när man väljer att köra NGRAB istället ....

Vad jag menar är att om man har problem med sitt nätverk borde nätverksproblemet kvartstå om man byter till en kraftigare box eller kör NGRAB istället.... För mig låter det som om det är ett prestandaproblem trots allt... Ingen som kan hålla med mig?? :shock:

Leatherface
2005-10-31, 19:41
70xx modellerna har annan hårdvara därför skiljer det... men det funkar ändå utan problem på dm500 iaf för jag kör utan problem på den.. om det inte funkar för andra så är det ju nåt hos dom då.. men orsaken kan vara mycke... jag vet då iaf byter jag till en äldre nätverkskabel jag körde med till min kiss dvd förut så hackar mina inspelningar direkt... medans det funkar utan problem med den nya... och den gamla kabeln funkar utan problem mellan datorerna så bara för att de funkar mellan dom så behöver det inte betyda den funkar ok med dreamboxen... men behöver ju inte vara det nu hos dig.. kan vara mycket som sagt... inte för att det ska behövas men du kan testa en cat5e kabel...

2005-11-09, 17:01
funkar utmärkt med cifs inspelning.. ofta beror de på dåligt configade nätverk eller dåliga kablar/switchar/routrar... dm500 modellen är väldigt känslig för det

Hallå Gubbar!

Jag har tidigare hävdat att problemet med att DVR inspelningar via CIFS/NFS monterad disk pixelerar/ger mosaik beror på att det är för tungt för DM500:an. Att det oftast skulle bero på nätverksproblem har jag avfärdat :lol:

Jag har ovanstående problem med min box och använder normalt NGRAB istället och det fungerar felfritt.

Eftersom jag gärna vill ha reda på vad problemet beror på har jag testat följande:

1) Installerat TrueGrid NFS server och NFS-monterat disken istället. det hade ingen verkan alls.

2) Provat med olika RSIZE och WSIZE utan framgång. MTU är hela tiden satt till 1492 på bägge interfejsen.

3) Kastat ut allt onödigt ur dreamboxen. Det blev lite bättre men inte bra.

4) Köpt nya nätverkskablar både till Dreamboxen och PC:n , Kategori 6 klassade skärmade. Ingen skillnad.

5) Kopplat förbi nätverksswitchen, dvs jag har kopplat en twistad kabel direkt från dreamboxen till PC:n. Det blev kanske något bättre men inte bra.

6) Gjort inspelningen i Stand-by-läge :D Det här blir nästan bra. Endast korta störningar.

Ang MTU. Det verkar som om jag ska ut på WAN så är max MTU på mitt nätverkskort på PC:n. Det är lätt att kontrollera genom följande kommando:

ping www.netg.se -f -l 1440

Öka värdet 1440 tills du får felet: Packet needs to be fragmented but DF set. Då vet du att du har max MTU. Ändra sen med regedit.

Nu ska jag sätta samma MTU på både dreambox och PC så får vi se om det hjälper ...


Nu har jag satt dreamboxens MTU till 800 bara för att testa. Det verkar riktigt bra faktiskt. Kanske att ljudet hackar något men jag är osäker..... Detta kan vara något att gå på....

Spidde, har du fått ordning på ditt problem ännu? Om inte så prova att sätta MaxMTU till 800 (i Enigma Web Interface)