handdator

Visa fullständig version : Dreambox 500T samt antenn för 119:- hos classe



busta
2005-11-01, 09:03
Tjena,

Köpte mig igår en Dreambox 500T och en bordsantenn från classe för 119:-. När jag gör en Automatic Transponder Scan så får jag bara in mux nr 4, dvs den med discovery, animal planet, z-tv etc. SNR ligger på 100% och AGC på ca 55%. Eftersom jag inte skaffat nåt programkort ännu, kan jag inte avgöra att det funkar, men Text-tv samt EPG fungerar. Borde det inte vara så att min antenn inte tar in alla frekvenser om jag bara får in mux nr 4? Fågelvägen är det nära till sändaren (nacka) men min lägenhet ligger på första våningen på en innergård på södra södermalm, och jag har således inte fri sikt till masten.

Borde inte en sån här lösa mitt problem: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=30117&path=50000,590000,600000

Vad tror ni?

PS

När man väljer Automatic Transponder Scan, skall man då välja Gavle (SE)?

DS

Leatherface
2005-11-01, 10:22
antagligen för svag signal... 55% på agc är redan det på gränsen... att de är SNR 100% betyder då de gäller att få in kanalerna... jag har 99-100% i SNR jag med på SVT men ofta för svag AGC och då får jag inte in SVT... så kolla på BER och AGC istället... agc borde ligga runt 60 för att va stabil för dom flesta... bor man nära sändaren kan säkert mindre funka... och BER på 0... jag förutsätter att du lagt in min image.... har du valt gävle och bor annanstans så är det därför du inte har fått in kanalerna.. dom söker på fel frekvenser då och måste göra manual scan då... min image har alla aktiva sändare lagt till... och den där antennen kör jag med själv... funkar utmärkt från 5 mils avstånd.. just svt som är kinkig sen i somras bara hos mig... men blivit lite bättre igen nu när de börjar bli vinter...

http://www.comhit.net/viewtopic.php?t=18215

busta
2005-11-01, 10:37
antagligen för svag signal... 55% på agc är redan det på gränsen... att de är SNR 100% betyder då de gäller att få in kanalerna... jag har 99-100% i SNR jag med på SVT men ofta för svag AGC och då får jag inte in SVT... så kolla på BER och AGC istället... agc borde ligga runt 60 för att va stabil för dom flesta... bor man nära sändaren kan säkert mindre funka... och BER på 0... jag förutsätter att du lagt in min image.... har du valt gävle och bor annanstans så är det därför du inte har fått in kanalerna.. dom söker på fel frekvenser då och måste göra manual scan då... min image har alla aktiva sändare lagt till... och den där antennen kör jag med själv... funkar utmärkt från 5 mils avstånd.. just svt som är kinkig sen i somras bara hos mig... men blivit lite bättre igen nu när de börjar bli vinter...

http://www.comhit.net/viewtopic.php?t=18215

Tjena,

Har inte lagt in nån image öht, kör bara med orginal men ska lägga in din ikväll och testa. Du säger att du tar in 5 mil från sändaren, har du fri sikt då? Jag bor som sagt på en innergård så jag har ett helt hus i vägen, men det är ändå jävligt nära så det borde inte vara nåt problem iom att det skall funka med skuggsignaler.

Leatherface
2005-11-01, 11:17
nja riktigt fri sikt har jag inte.. en del hus runt om + trafik... så lite störningar får man från de men annars har jag bra mottagning... nu kan de ju säkert variera från var man bor med... hela sverige ser ju inte likadant ut... bor man sen i nån stor stad så kan man nog inte räkna med lika bra mottagning heller... kan vara lite kinkigare då... och skuggsignaler är bara bra då de gäller digitaltv.. det förstärker signalen... ja får starkast typ just vid väggen jag...

humlan57
2005-11-01, 11:37
Jag skulle vilja påstå att din signal är helt perfekt, med de värden Du uppgivit. AGC ska helst ligga på 50%, vilket är det optimala, men det är oftast högre. Det är en krets som är till för att hålla signalen på en jämn nivå, å arbetar optimalt vid 50%.

mvh hmulan.

Leatherface
2005-11-01, 12:32
om 50% är optimalt varför har jag 500000-1000000 BER på SVT då dom dagar ja ligger där... och SNR är på 99-100% även där så det är inte det... medans på kanaler jag har ca 60% på har jag 0 i BER så skulle vilja påstå att runt 60 är optimalt... bra dagar då ja har bättre på SVT kan ja ligga på 55-60 där med och då har jag 0 i BER även på SVT... så helt klart så räcker inte 50.... men det har väl lite med avståndet att göra med.. bor man nära så kan säkert även 0 räcka där...

busta
2005-11-01, 12:46
Nu har jag iaf inhandlat en televés antenn så vi får se ikväll vad som händer. Förmodligen är ju mitt problem att jag körde med orginalimagen i boxen, och sökte helt enkelt på fel frekvens, men en bra antenn skadar väl aldrig.

Leatherface
2005-11-01, 12:50
jo det är vad jag tror med... de går söka manuellt iofs.. men min image har massa annat som inte orginalimagen har så... min har ju färdig cam med så du behöver inte installera nån sån men måste boota om boxen efter kanalsökning...

för att förklara lite mer...

AGC är hur stark signalen är.... bor du nära sändaren kan en för hög AGC skapa BER med... men för dom flesta tror ja runt 60 är lagomt...

SNR är typ kvaliten i signalen.. det har man mer nytta av bara om man ska kolla hur bra signal man får från atennen....

och BER ska som sagt helst vara på 0

humlan57
2005-11-01, 14:58
om 50% är optimalt varför har jag 500000-1000000 BER på SVT då dom dagar ja ligger där... och SNR är på 99-100% även där så det är inte det... medans på kanaler jag har ca 60% på har jag 0 i BER så skulle vilja påstå att runt 60 är optimalt... bra dagar då ja har bättre på SVT kan ja ligga på 55-60 där med och då har jag 0 i BER även på SVT... så helt klart så räcker inte 50.... men det har väl lite med avståndet att göra med.. bor man nära så kan säkert även 0 räcka där...

Jo 50% är optimalt, vilket skall tolkas så att kretsen kan parera maximalt på variationer i signalnivån. BER har alltså inget med AGC:n att göra. BER är ett mått på antal bitfel i förhållande till antal sända bit under en viss tid. Att AGC:n ligger högt, borde rimligtvis visa på en för hög/låg signal som output från antennen/LNB:t, men exakt hur GUI-displayen reagerar i Dreamboxen, vet jag inte. Jag har en DM7020S enDM500S å en DM500T å ingen av boxarna visar lika på AGC:n, så det värdet känns inte tillförlitligt. T.ex så är DM7020 AGC:n alltid mellan 85- 98% medans min gamla DM7000S alltid låg på 55-65% på samma antennanslutning. DM500T boxen däremot har alltid en AGC under 50% å min DM500S mellan 75-90%. Alla tre boxarna fungerar perfekt, utan minsta problem med frysningar, mosaik eller nån form av problem med mottagningen. Så det går alltså att utgå från att, om SNR är tillräckligt högt å BER på 0, (Vilket det ALLTID ska vara, om det inte är nåt fel på utsändningen, eller i din utrustning mellan antennutag å antenn), så har värdet på AGC ingen större betydelse. D.v.s att det ska inte inverka, om det inte bottnar åt nåt håll

mvh humlan.

Leatherface
2005-11-01, 15:30
i mitt fall har BER med AGC att göra iaf.. ju lägre AGC ju högre BER och störningar får jag eftersom signalen är för svag vid 50.. då är det omöjligt att ha en BER på 0... när de är närmare 60 så är det 0 däremot... så jag säger fortfarande.. det man ska kolla efter då man ställer in antennen är AGC och BER inte SNR.. den är alltid 99-100% oavsetet om ja får in kanalerna eller inte... det visar däremot att allt är ok mellan antennen och boxen.... hoppas du hänger med hur jag tänker nu.. bor man nära sändaren så räcker det med lägre däremot som jag sa tidigare.. men många bor väl inte så bra till att dom kan ha lågt där... kan säkert stämma att 50 är det mest optimala just för dig...

humlan57
2005-11-01, 15:43
i mitt fall har BER med AGC att göra iaf.. ju lägre AGC ju högre BER och störningar får jag eftersom signalen är för svag vid 50.. då är det omöjligt att ha en BER på 0... när de är närmare 60 så är det 0 däremot... så jag säger fortfarande.. det man ska kolla efter då man ställer in antennen är AGC och BER inte SNR

Du får tro vad Du vill , men BER kan va noll på hur svag signal som helst. Under förutsättning att den är helt befriad "skräp".

mvh humlan.

Leatherface
2005-11-01, 15:46
jag tror ingenting.. jag vet själv vad som funkar och inte funkar... det där är olika beroende på var man bor som sagt... för mig räcker inte 50 iaf... då får jag inte in kanalerna... får ja upp agcn till runt 55-60 får jag genast in kanalerna och dom runt 60 funkar bäst... fast jag orkar inte bry mig så mycke om svts skräpkanaler ändå så.. resten har jag inga problem med...

humlan57
2005-11-01, 16:59
Men snälla Du, att AGC:n avviker från 50% betyder ju bara att den får jobba, inget annat.

Automatic gain control (AGC) – Receiver function that generates constant power output under varying power input .

Bit error rate or bit error ratio (BER) – A figure of merit for a digital communication link. It is the fraction of bits received in error divided by the total number of bits transported.

Signal-to-noise ratio (SNR) – Fractional relationship between the power of the desired signal to the power of the noise signal. Typically refers to the additive thermal noise impairment.
----------------------------------------------------------
Som ett tillägg till ovanstående.

Symbol Error Rate (SER)– Similar to the BER concept, but instead refers to the likelihood of mistake detection on the digital modulation symbols themselves, which may encode multiple bits per symbol.

Automatic level control (ALC) – (See AGC) Sometimes used for subsystems with less dynamic variation.

Carrier-to-noise ratio (CNR) – Also known as SNR. A figure of channel quality merit, comparing desired signal power to undesired noise power. CNR is typically used in the analog video world.

----------------------------------------------------------

mvh humlan.

Leatherface
2005-11-01, 17:37
jag vet vad allt är du behöver inte skriva det.. säger bara hur det funkar åtminstone på marksända boxarna... jag tycker då iaf att de borde vara ganska logiskt de ja säger iaf.. ju starkare signal ju mindre fel får man...

humlan57
2005-11-01, 18:07
jag vet vad allt är du behöver inte skriva det.. säger bara hur det funkar åtminstone på marksända boxarna... jag tycker då iaf att de borde vara ganska logiskt de ja säger iaf.. ju starkare signal ju mindre fel får man...

Jag skriver inte bara för dig/mig, utan även för alla som följer den här tråden. Å många av dom vill säkert få vissa begrepp förklarade, då alla inte är lika pålästa som dig å mig. Hoppas Du inte tar illa upp, för det är inget som är riktat mot dig, utan bara en (o)vana jag har.

mvh humlan

Leatherface
2005-11-01, 18:22
nejdå det är lugnt.. jag försökte oxo skriva för dom... så dom inte sitter och ser SNR 99-100% och undrar varför dom inte får in kanalerna... iaf dom får väl testa sig fram helt enkelt och se va som verkar optimalt för just dom...

busta
2005-11-02, 08:38
Tänkte bara meddela att televés antennen samt ny image löste alla mina problem. Får in hela det fria utbudet perfekt, utan att ha letat efter bra antennpositioner. Skall ikväll skaffa boxerkort och se om resten av utbudet fungerar. Tack för all hjälp.

Leatherface
2005-11-02, 10:12
visste väl att den skulle göra susen.. den är värd dom extra 100 lapparna den kostar...

busta
2005-11-02, 12:13
Undrar om inte den andra skräpantennen skulle fungera också, eftersom jag sökte på fel frekvens. Televésantennen passar iofs mycket bättre i rummet än en ful sprötantenn.

humlan57
2005-11-02, 13:42
Undrar om inte den andra skräpantennen skulle fungera också, eftersom jag sökte på fel frekvens. Televésantennen passar iofs mycket bättre i rummet än en ful sprötantenn.

:D :D Testa! Jag använder en billig bordsantennn från Classe till min DM500T, å det fungerar perfekt: http://www.clasohlson.se/shop/store/main.asp?COSID=5E56B7B146CE4EA2BD61BDD6993F9A65985 134&CatPath=Eq0q112q116q619q621&CampPath=Eq0&IsCampaign=N&NoCache=11%2F2%2F2005+3%3A37%3A52+PM#q16385 Artikel 32-3999 för 129 sek. Hade den liggande sen förut, så det var bara en test från början. Men va sjutton, den fungerar ju, så den fick bli kvar :D .

mvh humlan.

Leatherface
2005-11-02, 17:26
den är ändå bättre än en billig antenn. ja testade 2 billiga antenner före och den här dyrare är betydligt bättre bla pga den har bra lågbrusig förstärkare
+ filtrerar bor mobiltelefoner och andra trådlösa signaler i närheten... däremot bilar osv störs de från fortfarande...
det går nog inte göra nåt åt hur bra antenn man än har om man bor lite taskigt till..