handdator

Visa fullständig version : Nybörjarguide för dreambox



reecord
2005-11-04, 18:47
Nu kommer en nybörjarguide som lämpar sig till den nya dreamboxanvändaren. Det finns även en annan mycket bra guide som heter dreambook . Det enda felet med den är att den är på danska. så jag skriver nu denna guide helt på svenska.

1. Flasha en image
Det första du ska göra när du har sprungit till posten och hämtat din box är att lägga in (flasha) en image i den.
Till det behöver du en nollmodems kabel och ett program som heter dreamup, det finns att ladda ner här: http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=37.
Du måste även ha en image, en bra image är gemini det finns sedan en hel uppsjö av images, men jag har valt att använda gemini, den finns att ladda ner här på forumet
( http://www.comhit.net/downloads.php?do=cat&id=3 ).
När du flashar in imagen ska du gå till väga så här:
- Koppla in nollmodems kabeln i mellan boxen och datorn.
- Starta programmet och tryck på connect (välj också vilken com port du har kopplat in nollmodems kabeln i) , programmet kommer då att söka information av boxen. I logg fältet kommer du även se vilken box du har i mitt fall står det 17:09:09 Boxtype: DM7000.
- Tryck på knappen ”flash”, välj sedan den imagen som du har laddat ner glöm inte att extrahera filen först då höger klickar du på filen och trycker på extrahera. Processen kommer nu att starta. Detta tar ett tag så sätt på en kanna kaffe så länge.
I status fältet samt logg fältet kan du hela tiden se vad programmet gör.
När en ruta kommer upp som det står FLASH-COPY SUCCEEDED!
Då har du lyckats.
När du sedan startar boxen ska du göra en flash erase genom att hålla in uppåt pilen på boxens frontpanel, detta tar cirka en minut.

2. Nätverk
När du nu har en ny fräsch image så är det bra att ha en emu alltså en ”cam” för att lägga in den i boxen krävs en nätverksanslutning, och till det krävs en rak-nätverkskabel, förslags vis en router också (inte nödvändigt vis).
För att skapa en nätverksanslutning ska du göra så här:
Tryck på meny knappen på fjärrkontrollen, gå till setup menyn och välj expert-setup, välj sedan communication setup, där ska du skriva in bland annat ip adresser osv.
För att se vilken identitet din dator har så ska du göra så här: tryck på start, sedan kör. Där ska du skriva cmd bekräfta det med att trycka på enter, efter det ska du skriva ipconfig.
På communication-setupen I dreamboxen ska du skriva:

Ip: på din dreambox. Tex 192.168.0.110.
Subnet mask: 255.255.255.0. Det ska vara samma som på din dator. Med det menar jag det som du får upp i menyn när du skriver kommandona i kör menyn.
Type: den ska det stå LAN i.
Nameserver: 192.168.0.1 (ipt till din dhcp server)
Gateway: Det ska också vara 192.168.0.1.

Kryssa i rutan ”configure-network”. Nu kan du trycka på grön knapp på din fjärrkontroll.
Så där nu ska din dreambox vara på ditt nätverk!

3. Emu (cam)
Nu har vi kommit så långt att vi kan installera en cam i boxen. Den bästa camen som jag anser är newcamd. Man kan även köra mgcamd mot newcamd som är ett ypperligt förslag om man kör kortdelning, men det ska jag inte skriva om i denna guide. Deaaaaaas har skrivit en mycket bra guide om hur man går till väga då, glöm bara inte att newcamd.conf ska heta newcs.config och ligga under var/tuxbox/config.

Hur du installerar en cam: Tryck på blå knapp (om du använder gemini) på fjärrkontrollen. Välj addons, sedan download and install. Välj sedan ”cam” och ta den camen som du ska ladda ner. Tryck på ok knappen för att installera den.
Tryck sedan på exit tills du kommer till blå-panelens början, tryck på grön knapp, sedan höger på fjärrkontrollen tills du kommer upp till spalten högst upp. Välj där tex Newcamd_betad eller vad du nu vill köra. Tryck på exit knappen och sedan gul-knapp. Nu ska du ha en fullt fungerande cam på boxen.

4. Keys
Om du tex har en parabol mot hotbird (13 grader öst) så vill du säkert ta del av deras gratis utbud. För att göra det behöver du ”nycklar” i din box. Det funkar nästan lika dant som ”förr i tiden” när vi brände in filerna i ett kort. Fast i detta fall så lägger vi in dom i boxen direkt.
Du kan få in nycklarna i boxen på två sätt Det ena (lättaste sättet) är att installera dom via imagens egna nerladdnings lista alltså blå-panelen, precis som du gjorde med camen.
Då trycker du på blå knapp sedan väljer du addons-download and install-keys när du är inne på den menys så väljer du nycklarna som passar din cam (exempel: newcamd= newcamd keys). Ladda ner den och installera den (för att installera bekräftar du bara med att trycka på ok), (den rutan kommer upp automatiskt). Så nu var det klart!
Det andra sättet är att lägga in dom manuellt, det kan man behöva göra ibland. Då ska du göra så här: Ta upp ett adress fönster (Internet fönster) i adress fältet ska du skriva: ftp://boxens ip. Då kommer du in på boxen. Här finns det en rad olika mappar här kommer att schema på hur/vart alla keys ska ligga:


Newcamd från version 5.28 ska ligga under var/scce
Newcamd från version 6.00 ska ligga under var/tuxbox/scce

Keys till newcamd:


/var/scce/keylist
/var/scce/mappings
/var/scce/ppua
/var/scce/priority
/var/scce/rsakeylist
/var/scce/tpscrypt
/var/scce/nagraepr10.bin
/var/scce/nagraepr11.bin
/var/scce/nagraepr3.bin
/var/scce/nagraepr7.bin
/var/scce/nagraram10.bin
/var/scce/nagraram11.bin
/var/scce/nagraram3.bin
/var/scce/nagraram7.bin
/var/scce/nagrarom10.bin
/var/scce/nagrarom11.bin
/var/scce/nagrarom3.bin
/var/scce/nagrarom7.bin
/var/tuxbox/config/newcamd.conf DREAMBOX 7020 /etc/tuxbox/config/newcamd.conf
/var/tuxbox/config/cardserv.cfg DREAMBOX 7020 /etc/tuxbox/config/cardserv.cfg
/var/tuxbox/config/betad.cfg DREAMBOX 7020 /etc/tuxbox/config/betad.cfg
/var/tuxbox/config/cardspider.cfg DREAMBOX 7020 /etc/tuxbox/config/cardspider.cfg
Keys till mgcamd:


/var/keys/SoftCam.key
/var/keys/AutoRoll.key
/var/keys/Conax.key
/var/keys/nagra_roms/ROM11.bin
/var/keys/nagra_roms/ROM10.bin
/var/keys/nagra_roms/ROM7.bin
/var/keys/nagra_roms/ROM4.bin
/var/keys/nagra_roms/ROM3.bin
/var/keys/ignore.list
/var/keys/priority.list
/var/keys/mg_cfg
/var/tuxbox/config/newcamd.conf (reads card info)
Jag hoppas att min guide kommer att komma till användning. Lycka till!
M.V.H. reecord

admin
2005-11-04, 22:10
Frågor ställs i forumet. Låser denna. Bra guide.