handdator

Visa fullständig version : 21:a November presenteras Boxers kommande nya kanaler



TheVaran
2005-11-06, 19:01
Senaste den 21:a November vet vi vilka nya kanaler som får sända i digitala marknätet (Boxer). Gissningsvis handlar det om tre nya kanaler. För att få in ytterligare kanaler krävs att någon av de gamla blir av med sitt tillstånnd eller att en ny sjätte mux öppnas.

Pressmeddelande
34 ansökningar för digital marksänd TV

34 ansökningar om nya tillstånd att sända digital marksänd TV har inkommit från 26 olika programföretag till Radio- och TV-verket. Bland de sökande finns såväl etablerade programföretag som nya intressenter. Även flera utländska programföretag har ansökt om tillstånd. Samtliga nuvarande tillståndshavare har anmält att de vill fortsätta sända.

- Vi har idag sett att det finns ett fortsatt stort intresse för att sända i marknätet. Alla som redan sänder vill fortsätta och dessutom har vi fått in många nya ansökningar, säger generaldirektör Björn Rosén i en kommentar. En trend är att de redan etablerade programföretagen söker tillstånd för att starta fler kanaler, s.k. nischkanaler, i marknätet. Handläggningen påbörjas genast och senast den 21 november ska ett förslag överlämnas till regeringen.

Sökande Beteckning
AB Sportexpress SPORT-Expressen
Aftonbladet Hierta AB Storstads-TV
Arapten AB (U.N.Ä) BigTV
Axel och Margareta Ax:son
Johnsons stiftelse för
allmännyttiga ändamål
C More Entertainment AB C More Film / C More HD
Dagens Industri AB DiTV
Discovery Communications
Europe Discovery Civilisation
Discovery Communications
Europe Discovery Science
Dobb Production AB FanTV
Eagle Nest Broadcasting KB Kanal 10
ESC Programming B.V. Extreme Sports Channel Eurosport SA Eurosport 2
Fox International
Channels (UK) Ltd FX
Kanal 5 AB 3 nya kanaler
NGC-UK Partnership National Geographic Channel
NonStop Television 3.0 AB NonStop Lifestyle
NonStop Television 4.0 AB NonStop Filmfestival
Riksförbundet Öppna Kanaler
i Sverige Öppna Kanalen Sverige
Television & Wireless Applications
Europe AB
Telitas ASA Fun TV
The Voice TV Networks Ltd. The Voice
Turner Broadcasting
System Europe Limited CNN International
Turner Broadcasting
System Europe Limited Boomerang
TV4 AB 3 nya kanaler
Viasat Broadcasting
UK Limited 3 kanaler
Xover Media AB Xover
Zone Vision Reality TV
Öppna Kanalen, Växjö Öppna Kanalen


Tillståndsgivningen
Radio- och TV-verket tar emot och handlägger ansökningarna. De sökande ska bl.a. redogöra för sina tekniska och ekonomiska förutsättningar för att sända TV samt lämna en programförklaring. Därefter ska verket ge ett motiverat förslag till hur tillstånden ska fördelas bland de sökande. Slutligen fattar regeringen beslut om vilka som ska få sändningstillstånd.

Leatherface
2005-11-06, 21:18
en av tv4s kanaler kommer vara fri med... så den borde ha stor chans komma med den här omgången... ska handlar om samhäll och debatt frågor och sånt har ja för mig.. sen är boxer intresserade av big tv läste ja nånstans också men det är inte dom som bestämer vilka kanaler det blir... personligen skulle ja hellre se kanaler som FX och Extreme Sports Channel bla av dom där och nån av discovery kanalerna självklart... reality tv skulle inte vara så dum heller om det är den som viasat har... en av dom få vettiga kanaler dom har....

bearen
2005-11-06, 21:46
SPORT EXPRESSEN måste ju komma annars är det ju en SKAM!

marimekko
2005-11-06, 22:27
"Axel och Margareta Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål", vad ska de ha en kanal till? Visa båtar dagarna i ända? Kanske snobbiga inredningsprogram från det egna hemmet? :D

Och vad i hela friden ska TV4 hitta på som ska fylla 3 kanaler? TV4 Repris?

Leatherface
2005-11-06, 22:59
nja... tv400 är ju deras repris kanal.. va som ska va i deras andra 2 vet jag inte.. bara om den där fria kanalen jag snackade om...

marimekko
2005-11-06, 23:47
TV4 Hitler! Där kan de köra Hitlers hantlangare om och om igen! ;)

Jag vill ha Sportexpressen och Eurosport 2 (gillar sport ;)) och någon mer. Intressant dock att C+ har sökt för C-More HD...

stop
2005-11-07, 17:22
MTG åker ut, pga svikna löften om att sända okodat.

Leatherface
2005-11-07, 18:30
för min del får dom försvinna men de lär dom inte göra.... att dom kan erbjuda både tv3 och kanal5 i samma utbud är orsaken till att dom får många kunder nu.... skulle behövas lite hårdare press från regeringshåll.. inte bara säga att dom som vill sända fritt får förtur utan även sätta lite press på dom som sänder redan nu när de gäller få förlängt...

Ripleyonline
2005-11-07, 21:08
TV4 Hitler! Där kan de köra Hitlers hantlangare om och om igen! ;)

Jag vill ha Sportexpressen och Eurosport 2 (gillar sport ;)) och någon mer. Intressant dock att C+ har sökt för C-More HD...


WORD!!

Helmuts grannar tror att Helmut är en vanlig bilmekare men i själva verket är han........
Hitlers staketmålare från Bonn!!!
Följ den fasansfulla berättelsen på TV4 Hitler i höst.

Hejsan_
2005-11-08, 15:20
Njae, att TV3, ZTV och TV8 försvinner är ju knappast troligt. Var det inte så att de skrev ett kontrakt på att de kanalerna ska få vara med 3 år i Boxerpaketet?

Undrar vad "Viasat Broadcasting" är?

marimekko
2005-11-08, 15:25
Viasat Broadcasting UK Limited står det, och vad det är, det är ju Viasat! Eller är du kanske ironisk? :D

Leatherface
2005-11-08, 15:46
dom kan väl söka även fast dom har dom kanalerna.. dom har ju många fler som dom vill ha in.. tv1000,viasat sport t.ex

janbananfan
2005-11-09, 20:05
TV4 Hitler! Där kan de köra Hitlers hantlangare om och om igen! ;)

Jag vill ha Sportexpressen och Eurosport 2 (gillar sport ;)) och någon mer. Intressant dock att C+ har sökt för C-More HD...


WORD!!

Helmuts grannar tror att Helmut är en vanlig bilmekare men i själva verket är han........
Hitlers staketmålare från Bonn!!!
Följ den fasansfulla berättelsen på TV4 Hitler i höst.

Kul att se att det finns fler som tycker TV4 har hittat lite väl mycket ointressant om Hitler och hans vänner...

Leatherface
2005-11-09, 22:04
ni vill väl säkert ha TV4 Erotic :D

marimekko
2005-11-10, 00:25
Det går inte att ha ett sånt vagt namn, ska de köra porr ska kanalen heta TV4 Runka såklart. Fast frågan är vad de skulle köra för gamla grejer, brrr. :lol:

Vad är Xover för kanal? Googles första träff är japansk och det kan jag inte.

TheVaran
2005-11-12, 17:57
MTG åker ut, pga svikna löften om att sända okodat.

Att TV3 och ZTV sändes gratis under en period var enbart för att de inte ville gynna Viasats konkurent Boxer. De har aldrig lovat att sända gratis.

Jag tror t.o.m. att MTG / Viasat kan få ytrymme för ytterligare en betalkanal om de går med på att sända TV3 gratis. Sedan är det ska om inte Kanal 5 får ytterligare en till kanal när TV4 redan har fem och vill ha tre till.

Min gissning är alltså:
*Kanal 5 PLUS
*Viasat någonting (kanske TV3+)
*DiTV alt SportExpressen alt Big TV

Polisen
2005-11-13, 00:59
MTG kommer aldrig gå med på att sända TV3 fritt sen Canal digital lanserade sin Combox.

Möjligen om också då Kanal5 blir fri via Boxer och Viasat också lanserar en Combobox eller att Viasat och Canal digital kommer överens om byte av dessa kanaler, och börjar inkludera dem i sina paket. Canal digital har dock gått ut med att de inte är intresserad av nått byte.

Leatherface
2005-11-13, 02:02
efter avtalet gått ut näst höst så kan kanal 5 börja sända på viasat utan att canal digital kan göra nåt... däremot tv 3 är viasats egen kanal så den kommer aldrig finnas i CDs utbud...

K.K.
2005-11-13, 04:18
Det kanske är dags för våra myndigheter att inse att eftersom vi skattebetalare/licensbetalare redan betalat kalaset och enbart ha fria kanaler i marknätet, eller åtminstone 10 fria kanaler och resten betalkanaler.

Leatherface
2005-11-13, 04:39
är ju lite svårt och ha det då ingen vill sända fritt.. nu ska ju 4an iaf ha en fri kanal + att det finns några andra intresserade med så kanse de kommer finnas ett par till fria så småningom... eftersom dom får förtur skulle jag tippa på att tv4s samhälls och debatt kanal blir en av dom nya kanalerna... bigtv ligger bra till men den kommer inte sändras fritt... boxer väntar bara på regeringens godkännande så kommer den tas in...

ehrlin
2005-11-13, 11:16
Och vad i hela friden ska TV4 hitta på som ska fylla 3 kanaler? TV4 Repris?

TV4 Sport har vill jag minnas att jag läst någonstans.

Hejsan_
2005-11-13, 21:17
Viasat Broadcasting UK Limited står det, och vad det är, det är ju Viasat! Eller är du kanske ironisk? :D

Jo, men alltså vilka kanaler är det Viasat vill ha in hos Boxer? Knappast att de kommer lägga in hela skiten, alla TV1000 kanalerna och så. Är säkert Viasat sport de vill ha in, det skulle inte förvåna mig.