handdator

Visa fullständig version : köpa pellets brännare



rottweiler
2005-11-07, 18:59
tänkte köpa mig en pellets brännare nu när oljan blivit dyr.
har någon tips om vilken man ska välja? fick ett tips om en som heter euro fire men jag är inte så hemma på brännare :shock:

elvings
2005-11-07, 20:52
prova varmepumpsforum.com

finns folk där som kan pellets också

triax
2005-11-07, 23:13
Köp Roslagsbrännaren det har jag gjort, jag håller på att installera den nu, den är så enkel att man installerar den själv, och kostar bara 16000 kr med matarrör,och gratis support dyngnet runt i 10 år.

Snouser
2005-11-07, 23:46
Är de inte bättre å sattsa på en bergvärme(are). Inga utsläpp å man slipper fylla på. Vi har en hemma och den kostade runt 120k

petero
2005-11-08, 06:14
Hej

Gå in på http://www.pellets.info/viewforum.php?f=1 så kan du få svar av dom riktiga experterna!
Förresten så är det en viss skillnad på att investera 25 000 mot 120 000.
Jag skulle nog avvakta till regeringen har beslutat om det nya bidraget.
Om det kommer efter nyår som planerat så får du 1/3 av investeringen till förnyelsebar energiomställning.

Snouser
2005-11-08, 08:29
Hej

Gå in på http://www.pellets.info/viewforum.php?f=1 så kan du få svar av dom riktiga experterna!
Förresten så är det en viss skillnad på att investera 25 000 mot 120 000.
Jag skulle nog avvakta till regeringen har beslutat om det nya bidraget.
Om det kommer efter nyår som planerat så får du 1/3 av investeringen till förnyelsebar energiomställning.

Fördelarna med bergvärme är att du inte är direkt beroende av nått (möjligtvis elen). Pelletsmaskinerna går ju som bekant på pellets och på dom så kan man höja priser på om de skulle bli populärt, brist eller liknande. Sedan måste man ju fylla på pellets masksinen 3 ggr /år tror jag de är. Inga utsläpp på bergvärme. Nackdelen är ju isf priset men de ska man tydligen tjäna in på 10 år om man gämmför med oljan.

Orfeous
2005-11-08, 10:49
Är de inte bättre å sattsa på en bergvärme(are). Inga utsläpp å man slipper fylla på. Vi har en hemma och den kostade runt 120k

Nackdelen med bergvärme är att värmen i berget tar slut en dag.
Bergvärme skall man helst undvika på lång sikt.

Min tjej's mamma har en pelletspanna som heter nåt med Euro..
låter förskräckligt mycket då maskinen suger upp pellets från pellets "båset" upp genom röret och in i elden så att säga.
Dels låter det då kedjan och motorn snurrar och sen så låter det då pelletserna slår emot gummiplastslangen från båset till maskinen ;)
låter som en kulspruta eller nåt. Mycket störande trots att denna står i ett eget rum på nedervåningen och man stänger dörren där uppe.
Men jag antar att det finns olika modeller och lösningar.

ibi
2005-11-08, 13:30
Välj Janfajer för det är värkligen testat o ingen rörmakar firma för de har inte så mycket kunskap.Inget illa menat till rörmakarna men jag har varit lurat.

husmor
2005-11-08, 14:28
Jag vill påpeka att bergvärme faktiskt inte går att få på alla platser i Sverige och för kontrollera ifall man kan få det så måste det genomföras en provborrning. Provborrningen måste man oftast betala för oavsett om det visar sig att man kan bergvärme eller inte, dvs. det värmer mer om man eldar upp de pengar istället.

cichlidae
2005-11-08, 15:40
Men det finns ju olika värmepumpssystem. Bergvärme och jordvärme är väl dom vanligaste idag. Har man möjlighet att lägga slingor i marlen så slipper man ju borra och det blir betydligt billigare. Sen har det ju börjat komma värmepumpar som tar värmen direkt ur luften och ska vara lika effktiva som vanlig berg/gordvärme. En sån är jag väldigt sugen på, men jag ska nog vänta ett par år och se hur dom fungerar. Kanske kommer det in några fler märken på marknaden också så priserna sjunker.

"Värmen i berget tar slut en dag" ?! Ööööh, det är mycket möjligt att den gör, men det lär ju ta miljontals år och så lång livslängd tror jag ingen värmepump har.


Det bästa för min del vore om det fanns någon värmepump som kunde samverka med min vedpanna. Pumpen får gå när jag är på jobbet och när jag är hemma vedeldar jag.

electrified
2005-11-08, 16:26
Bergvärme drar en hel del el. Av 1 kW får man 3. Dessutom brukar de dimensioneras för lite under husets maxförbrukning. Så när det är kallt måste man ha stödvärme. Oftast el. På vintern när det är som kallast och mest el krävs så köps den från smutsiga kolkraftverk. Och slutligen elpriset går upp och upp så det är tveksamt om man verkligen kommer tjäna in investeringen.

Orfeous det vanligase är att man bara har en skruv in i ett förråd. Skruven låter knappt något. Har man långt till förrådet kan det behövas suganordningar som ofta låter som satan.

Kolla på pellets.info


Det bästa för min del vore om det fanns någon värmepump som kunde samverka med min vedpanna. Pumpen får gå när jag är på jobbet och när jag är hemma vedeldar jag.Har du inga acktankar :?: Eller är de grovt underdimensionerade?

cichlidae
2005-11-08, 19:20
Har du inga acktankar :?: Eller är de grovt underdimensionerade?

Nej, jag har inga. Borde kanske sätta in, men det lutar ändå åt någon sorts värmepump i första hand.

Samtidigt är det ju som du säger att elen blir dyrare och dyrare så jag vet faktiskt inte riktigt vad som är bäst.

Snouser
2005-11-08, 19:56
Bergvärme drar en hel del el. Av 1 kW får man 3. Dessutom brukar de dimensioneras för lite under husets maxförbrukning. Så när det är kallt måste man ha stödvärme. Oftast el. På vintern när det är som kallast och mest el krävs så köps den från smutsiga kolkraftverk. Och slutligen elpriset går upp och upp så det är tveksamt om man verkligen kommer tjäna in investeringen.

Nja de där stämmer inte rigtigt. "värmen" nere i marken ligger alltid runt 4 grader. Tempraturen ändras aldrig där nere. VI pratar om 80m ner så varken kyla eller värme når ner. Däremot en värmepump som utvinner värme från luft är beroende av ute tempraturen. Understiger tempraturen 0 grader (tror jag de är) så går de jämmt ut.

@Orfeous: Hur skulle värmen kunna ta slut? De är ju inte så att man pumpar upp 100 gradit vatten utan vattnet är ju 4 grader. Å eftersom berget kyler vattnet som pumpas runt hela tiden så skulle detta inte gå. Kortfattat; så kan inte kylan ta slut som man i sin tur utvinner värmen ur.

bearen
2005-11-08, 20:38
Värmepump CO2 är extremt bra

triax
2005-11-08, 22:20
Det billigaste är ändå veden om man hugger den själv,sedan värmer veden 6 gånger ochså, när man hugger den - när man kapar upp den - när man klyver den - när man bär in den - när man värmer huset med den - när man bär ut askan .

marimekko
2005-11-09, 00:09
Praktisk sida från Thermia, som gör praktiska brännare.
http://www.thermiapellets.se

Orfeous
2005-11-09, 02:18
Bergvärme drar en hel del el. Av 1 kW får man 3. Dessutom brukar de dimensioneras för lite under husets maxförbrukning. Så när det är kallt måste man ha stödvärme. Oftast el. På vintern när det är som kallast och mest el krävs så köps den från smutsiga kolkraftverk. Och slutligen elpriset går upp och upp så det är tveksamt om man verkligen kommer tjäna in investeringen.

Nja de där stämmer inte rigtigt. "värmen" nere i marken ligger alltid runt 4 grader. Tempraturen ändras aldrig där nere. VI pratar om 80m ner så varken kyla eller värme når ner. Däremot en värmepump som utvinner värme från luft är beroende av ute tempraturen. Understiger tempraturen 0 grader (tror jag de är) så går de jämmt ut.

@Orfeous: Hur skulle värmen kunna ta slut? De är ju inte så att man pumpar upp 100 gradit vatten utan vattnet är ju 4 grader. Å eftersom berget kyler vattnet som pumpas runt hela tiden så skulle detta inte gå. Kortfattat; så kan inte kylan ta slut som man i sin tur utvinner värmen ur.

Det är min bror som har sagt detta till mig att bergvärme inte är att föredra. Pluggade energiteknik.
Jag ska höra igen med honom vad han har att säga så får jag återkomma med ett uttalande :)

krone_swe
2005-11-09, 17:17
Har du direktverkande elvärme bör du byta till luft/luft värmepump (jag har denna sort) funkar bra och kan användas till ac på sommaren.Har du vattenburen värme skulle jag föreslå luft/vatten värmepump typ autoterm som kan dockas med befintligt system(många av mina vänner har köpt sådana och är nöjda.

krone_swe
2005-11-09, 17:19
Luft/ luft och luft/vatten värmepumpar funkar bra ner till 10minus och inte 0:an som någon skrev

Snouser
2005-11-09, 18:23
Luft/ luft och luft/vatten värmepumpar funkar bra ner till 10minus och inte 0:an som någon skrev

De va jag som sa de. Jo de kan nog stämma när de gäller luftpumpar. Men de stämmer inte alls när de gäller bervärme. Nere på 80-130m djup ligger tempraturen helatiden på 4 grader den ändras altså inte. Detta gör att man alltid får ut samma värkningsgrad ur maskinerna. Vilket är 3-4.5 om jag inte mins fel.

krone_swe
2005-11-09, 19:03
Berg värme kostar i runda tal 130000 mot 20000 för luft/luft och 70000 för luft/vatten( om man byter ut pannan annars 50000) det är stor skillnad det.

Jojje_115
2005-11-09, 19:40
Själv tycker jag att det bästa är jordvärme priset ligger runt 80 000.

Snouser
2005-11-09, 20:01
Själv tycker jag att det bästa är jordvärme priset ligger runt 80 000.

Nackdelen med jordvärme är att du är väldigt beroende av ute temprauren eftersom du tar upp "värmen" från ytan av marken och inte 50+ merter ner.

electrified
2005-11-10, 15:47
Och så måste man tänka på några saker om man har panna och ska byta till VP. Spillvärmen från pannan används ofta till att värma källaren. Utan den behövs radiatorer. Vattnet blir aldrig varmare än ca 55C. Är det för lite för att radiatorerna ska kunna värma huset får man byta till större. Skorstenen blir kall utan panna och självdraget i huset kan försvinna eller bli sämre. Skorstenen går sönder om den står kall under en längre tid. Om den ska användas igen måste man laga den. Dyyyrt.

krone_swe
2005-11-10, 18:06
Hur mycket kostar oljan idag?

cichlidae
2005-11-10, 19:44
Men om man skaffar en co2 luft/vatten-pump så bör man väl kunna behålla pannan och elda kvällar och helger när man är hemma? Det jag stör mig mest på är att jag måste elda ett par timmar för att få varmvatten varje dag när jag kommer hem från jobbet innan jag kan duscha. Och så är det kallt som f*n på vintern förstås.

Jag är väldigt sugen som sagt på en sån där sanyo luft/vatten värmepump. Den ska ju tydligen fungera ner till -26 grader.

Hermle
2005-11-10, 20:44
Men om man skaffar en co2 luft/vatten-pump så bör man väl kunna behålla pannan och elda kvällar och helger när man är hemma? Det jag stör mig mest på är att jag måste elda ett par timmar för att få varmvatten varje dag när jag kommer hem från jobbet innan jag kan duscha. Och så är det kallt som f*n på vintern förstås.

Jag är väldigt sugen som sagt på en sån där sanyo luft/vatten värmepump. Den ska ju tydligen fungera ner till -26 grader.

Kan man använda alternativa värmepannor tillsammans med SANYO CO2 värmepump.
Om man önskar behålla sin nuvarande panna så måste man utrusta den med
avstängningsventiler och parallell ansluta den. Man kan INTE använda dem samtidig.

läs mer här

http://www.kcc.se/filarkiv/Fragor_o_Svar_SANYO_CO2_20050802.pdf

rantala
2005-11-11, 07:54
Kan man eller vill man då ska man ha pellets med solpannel mot ackumulatortank läs mer här http://www.pellets.info/

cichlidae
2005-11-11, 11:44
Suck... Jag som ville kunna fortsätta använda pannan.

I min panna har jag ju vedeldning samt elpatroner. men där finns även anslutningar för olja, det har dock aldrig använts i den här kåken. Skulle man kanske kunna koppla på en pelletsbrännare den vägen? Och kombinera pelletseldande med vedeldande?

Eller det allra bästa är kanske att hiva ut pannan helt, sätta in en luft/vattenpump och sätta in en braskamin istället.

electrified
2005-11-11, 16:17
cichlidae en enkel lösning på dina problem är att skaffa en acktank. Det är ett måste om man eldar med ved. Annars får man dålig verkningsgrad, höga utsläpp osv. Och det kostar nog mindre eller åtminstånde lika mycket som en FVP. Pelletsbrännare går att sätta in i oljeluckan fast man brukar sätta den i vedluckan eftersom eldstaden är större och lättare att sota. Men fungerar gör det helt klart.

cichlidae
2005-11-11, 20:02
@electrified

Jo. Jag hade kunnat få en acktank gratis för ett par år sedan men det visade sig att det skulle bli såna väldiga ingrepp för att få den på plats så jag tackade tyvärr nej. Jag hade behövt flytta en vägg och ta upp en större dörr för att öht få in den. Samtidigt hade det ju varit bra.

Men har man acktank så måste jag i alla fall upp och elda på morgonen för att få tanken varm så att det håller sig hela dagen och det skulle jag ändå aldrig orka.

Nåja, jag har i alla fall inte råd att göra någonting i dagsläget utan ska väl elda min ved som ju faktiskt är i stort sett gratis tills vidare. Men det vore ju skönt att slippa... :)

krone_swe
2005-11-12, 09:08
eftersom du har en panna med elpatron så behöver du "bara" utedelen av luft/vattenpumpen och dockar den med din befintliga panna då blir priset ca 35000 och du kan riva ut din oljetank som väl ska besiktas nästa år eller?

cichlidae
2005-11-13, 00:25
Jag har inte ens någon oljetank.

Men det där lät intressant. Fast tydligen kommer man ju inte att kunna elda mer i vilket fall som helst, om man inte kör dom en i taget och har avstängningskranar hit och dit.

Orfeous
2005-11-16, 19:15
jag rättar mig själv nu...
nackdelen med bergvärme är detta..

om det inte är riktigt utfört kan man få permafrost i backen... alltså att gräsmattan är frusen på sommaren, och att hålet man gör för värmen fryser till is, då blir det inte kul alls.
riktigt utfört så kan det vara bra, men undersökningar visar på att temperaturen i hålen man gör sjunker gradvis från år till år, så man kan inte ha bergvärme i oändligt många år. Förr eller senare fryser det...

men det är ju "miljövänligt", fast ingen kan ju kolla vartifrån den tredjedelen av uppvärminingskostnaden som är el kommer ifrån, kommer elen från ett kolkraftvärmeverk i polen så kan man ju knappast påstå att bergvärme är miljövänligt. Finns många dimensioner på det där

Snouser
2005-11-16, 20:18
jag rättar mig själv nu...
nackdelen med bergvärme är detta..

om det inte är riktigt utfört kan man få permafrost i backen... alltså att gräsmattan är frusen på sommaren, och att hålet man gör för värmen fryser till is, då blir det inte kul alls.
riktigt utfört så kan det vara bra, men undersökningar visar på att temperaturen i hålen man gör sjunker gradvis från år till år, så man kan inte ha bergvärme i oändligt många år. Förr eller senare fryser det...

men det är ju "miljövänligt", fast ingen kan ju kolla vartifrån den tredjedelen av uppvärminingskostnaden som är el kommer ifrån, kommer elen från ett kolkraftvärmeverk i polen så kan man ju knappast påstå att bergvärme är miljövänligt. Finns många dimensioner på det där

Detta gäller endast om man bor långt uppe på land. Jag själv bor på en ö, vilket gör att de strömmar in 4 gradit vatten helatiden. Men de stämmer säker om man har hålet i 150år och bor uppe på ett berg :p

Orfeous
2005-11-16, 20:51
Jo, det är så..

Nu handlade tråden om pelletsbrännare så jag tycker att folk nu ska återgå till det och ge tips :D

klas
2005-11-17, 11:25
Intressant tråd...

I min villa har uppvärmningen bestått av oljepanna sen huset byggdes (65), men efter att oljan blivit så dyr ca: 10 000 kr/m3, var det dags att göra nåt. Vi har nu installerat en pelletskamin modell: K6 tillverkare: KMP. Denna är på 6KWH och oerhört effektiv, installatören uppmätte en verkningsgrad på hela 90%. Jag har nu stängt av oljepannan tillsvidare och klarar mig helt (änsålänge) på kaminen. Bor i gbg.

DEnna kostade 33 000, då är installation inräknad, enligt mina kalkyler kommer jag att spara ca 7000 om året gentemot oljan. Klockrent :D

elisa
2005-11-17, 16:13
Hej

Om inte annat så sparar man massor av pengar av att gå över till pellets!

Om du tillexempel eldar med olja idag så kostar 3 kubik: 30159 kr
Årskostnad oljevärme: 30159 kr
Samma eller motsvarande uppvärmning med pellets är:12285 kr
Besparing vid övergång från olja till pelletsvärme: 17874 kr
Eldar man med olja idag så finns det en enkel lösning på pelletsbrännare till dom flesta pannor..

/E

axl
2005-11-18, 20:18
jag har installerat en pellets brännare till min panna.jag startade upp den i söndgs jag tycker att de funkar klockrent.
kåken e ifrån 49 pannan e ifrån 96 pelletsbrännaren heter iwabo
Komplett med brännare skruv och ett 200liters förråd betalade jag 18300kr
jag e skit nöjd :D :D

rottweiler
2005-11-18, 21:28
har köpt en nu! bellux funkar fint och byggde pelletts förrådet själv,tjänade 2500:- på det

electrified
2005-11-19, 07:44
har köpt en nu! bellux funkar fint och byggde pelletts förrådet själv,tjänade 2500:- på detBulk eller veckoförråd? Om du byggde ett bulk så glöm för allt i världen inte avluftning. Vet en som gjorde det och hela väggen åkte ut når de fyllde på.