handdator

Visa fullständig version : Kabel TV VS. Digital TV



Snouser
2005-11-20, 16:06
Jag kollade lite på tv i går och hörde att dom pratade om övergången från annaloga till digitala sändningar.
En av dom som pratade om övergången sa då att han bodde i ett Comhem hus och kunde därför andvända sej av kabeltv och behövde inte köpa någon digital box. Då säjer en av dom andra i diskutionen: "de va inte bra då missar du allt bra bild och ljud som digital tv kommer att ge".
Gör man värkligen de, blir de bättre bild och ljud?
I ett comhem hus så kommer sänningarna i digitala sänningar och precis innan dom kommer ut i mitt TV utag så konverteras dom till analoga sänningar för att min tv skall klara de.
I en digitalbox funkar de ju på samma sätt. Precis innan sänningarna går in i TV.n så blir dom annaloga, för dom flesta tv apparaterna klarar inte digitala sänningar. Men då måse man ju också missa den "bra" bilden och ljudet? För de är ju fortfarande sterio/annalogt som går ut i TV:n precis som med en vanliga digital box.

Deremot kan jag tänka mej att om man "plockar" ut ljudet direkt från boxen te.x från en optiskutgång så blir de ljudet digitalt. Men så fort sänningarna går ut i scarten och in i tv:n så blir dom analoga.

Så kortfattat kan de väll inte ha nån prestanda vinnst för vanliga svensson som köper en 250:- fritv box med scartutgång/rf modulator?

Eller har jag fel?

Leatherface
2005-11-20, 16:08
hos kabelvision är de verkligen kass bild iaf och mono ljud på alla kanaler så nog har du sämre bild och ljud om du ser analogt...

Snouser
2005-11-20, 16:14
Ja, men de som går in i TV:n blir ju annalogt. Då måste ju te.x ljudet bli kasst igen..

Leatherface
2005-11-20, 16:17
tro mig.. skulle du se analoga kabelvision bilden och ljudet här och sen se på boxer så skulle du nästan tycka de är hdtv kvalla... ljudet är ju digitalt iofs för ja har kopplat till stereon...

Snouser
2005-11-20, 16:19
Men hur är de med Comhem?
Jag har knivskparp bild med kabeltv och jag märken ingen skillnad om jag gemmför med CD.

Leatherface
2005-11-20, 16:22
du har ju ändå bara monoljud på analoga kanalerna först svt och tv4

Snouser
2005-11-20, 17:20
Jaha okej, jag märken ingen skilland. Kanske för att jag bara har 1 högtalare i TV:n

Ludde76
2005-11-20, 20:36
du har ju ändå bara monoljud på analoga kanalerna först svt och tv4utom svt och tv4 menar du kanske, eftersom dom sänds i nicam stereo.

Leatherface
2005-11-21, 00:26
jo förutom.... kabelbolagen är för snåla för att installera nicamkonverters.... tog länge innan kabelvision ens fixade texttv på kanalerna.... fast nu har ju bilden varit så dålig ofta afta att bokstäverna fallit bort i texttvn...