handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni för att skydda er?



rishult
2005-11-23, 16:01
Mot virus och spioner.
Själv kör jag med panda och tycker att det har fungerat bra och använder vanligt modem (inte alltid ansluten)

Är det någon som vet hur man kan ställa in panda så att man kan få dreamboxen till att nå internet utan att behöva stänga av brandväggen.
Det känns bättre om man kan ha den på.
Har tittat i konfig till panda men så vitt jag ser det går det inte att tillåta vissa program pasera.
Eller hur gör ni för att skydda er.

eviln
2005-11-23, 16:05
En separat firewall (ingen lokal utan en fysisk burk) samt nod32.

Kan tillägga att jag ALDRIG fått ett virus. Inte ens en varning.

pera
2005-11-23, 17:42
fins nod 32 gratis fortfarande ? den fungerade utmärkt tidigare för mej men nu kör jag AVG på dom flesta datorerna här hemma.

Snouser
2005-11-23, 18:17
Avinstallerar windows... då slipper man dom flesta visrus.
Nä mej skämmt å sidor, ja vet att dom andra i familje kör NOD 32, vilket tar extremt lite minne. Så de skulle rekomenderas isf.

humlan57
2005-11-23, 18:33
Avast gratisversion, å en vanlig router fungerar bra för mig.

mvh humlan.

deas
2005-11-23, 18:40
En gamal dator med IPcop löser de flesta problem :)

rishult
2005-11-23, 19:18
tack för alla svar ipcop vad är det jag har nämmligen en (gammal dator över)

deas
2005-11-23, 20:57
färdig linux distro att köra som router/brandväg... funkar skit bra!

El Lokko
2005-11-24, 10:03
Själv kör jag Nod32 å en vanlig router. Sen scannas burkarna varje natt med Microsoft AntiSpyware samt XoftSpy.

Kommer det något så är det aldrig nåt allvarligt å några virus letar sig heller inte in.

El L :lol: kk :lol:

deas
2005-11-24, 12:36
Microsoft AntiSpyware <-- kan du disskuteras... det suger minne och tar inte bort allt som det ska...

Lavasoft AdAware funkar bäst...

eviln
2005-11-24, 13:55
tack för alla svar ipcop vad är det jag har nämmligen en (gammal dator över)
Då måste jag ju snabbt trycka in m0n0wall i diskussionen som jag tycker är den trevligaste firewall lösningen på marknaden just nu.
Komersiell som ickekomersiell!

Och jag, den är gratis.

http://www.m0n0.ch/wall/

matkoh
2005-11-24, 15:09
Hmmmm.

Alla funktioner som du eftersträvar ingår standard i Linux, och dessutom är det rätt tunnsått (typ 5 stycken!!) med virus o.d. i den miljön.

rishult
2005-11-24, 15:22
Sitter just och funderar över att skaffa bredband. Då kommer en roter att följa med och lösa problemet. Plus en massa andra problem.

eviln
2005-11-24, 16:20
Hmmmm.

Alla funktioner som du eftersträvar ingår standard i Linux, och dessutom är det rätt tunnsått (typ 5 stycken!!) med virus o.d. i den miljön.

Vilka funktioner är det då?
Jag ser inte att han sagt annat än att han eventuellt ville använda sin PC som gateway.

matkoh
2005-11-24, 16:31
Hmmm.

Rubriken är ju "Hur gör ni för att skydda er !!!". Och det gör man enklast mha. linux. Du slipper Internet Explorer, Outlook, Fönster, virus, maskar trojaner osv. Är inte det några av funktionerna som eftersträvades, eller har jag missat någonting i rubriken.

Spidde
2005-11-24, 16:37
Finns inget som säger att man måste andvända iexplorer outlook mm i windows
Fönster vet jag dock inte vad du menar med. Ska vara att du kör textbaserad linux annar har ju även du fönster.
Windows funkar kanon om man gör på rätt sätt.
Inga virus eller dyligt

eviln
2005-11-24, 16:51
Hmmm.

Rubriken är ju "Hur gör ni för att skydda er !!!". Och det gör man enklast mha. linux. Du slipper Internet Explorer, Outlook, Fönster, virus, maskar trojaner osv. Är inte det några av funktionerna som eftersträvades, eller har jag missat någonting i rubriken.

Har inte använt outlook iexplorer, fått något virus eller mask i burken tidigare heller.
Förstår inte vad du pratar om.
fönster använder du väl i linux med, eller kör du enbart lynx?

Man kan försutsätta att han anänder dator till mer än att skydda sig.
Tycker du bör avlägsna dig ur forumet permanent då det alltid slutar med att folk lackar ur på din pissiga attityd oc trådarna blir låsta.

rishult
2005-11-24, 18:17
:cry: Ni får ursäkta om det blev otydligt det var inte meningen! Allt jag ville veta var som sakt hur ni skydda er om man ville ha dreamboxen ansluten till nätet och ändå vara skyddad. Och det har jag fått svar på så TACK.