handdator

Visa fullständig version : DB500C - Gemini 2.4



Dado2002
2005-11-27, 09:25
Hej

Jag har en DB 500-C och har flashat den med den senaste Gemini 2.4 med Flashwizart 6.0.För att vara med i CS, min kompis gav mig följande filer (vilka är redan konfiguerade med alla användarnamn och lösenord) och sa till mig at jag måste installera de i min DB:

newcs.config

newcs.xml

mgcamd_050828_cam.sh

Jag har gjort följande:

Med FTP funktion i Dreambox Control Center flytttade jag newcs.config och newcs.xml i följande katalog på DB var/tuxbox/config/

Jag har följande frågor:
1. Hur man installerar mgcamd_050828_cam.sh (dvs att man kan välja den i Blå pannel)
2. Vad är en CAM
3. Varför funkar inte original kortet från Comhem på min DB (Jaghar provat alla CAM från Blå pannel )
4.Räcker det att man kopplar DB direkt med nätverkskabel genom BBB modem eller måste datorn också vara inblandat i det hela. (Hur man kopplar då?)

5. Om du har tid att svara på på: Vad gör följande filer i DB:
newcs.config
newcs.xml
mgcamd_050828_cam.sh


Jag tackar och bugar till Er alla som har tid attt hjälpa en :pray:

Spidde
2005-11-27, 09:31
Ska du köra cs till din polare eller ska du andvända ditt orginalkort?

Ska du köra från din polare behöver du inte andvända newcs.xml.

En cam är mjukvaran såm skoöter kortläsningen kan man säga. En emulator som emulerar olika kodningssystem..

Ska du köra ditt orginalkort i dreamboxen tror jag leatherface imagen stödjer detta utan modifering

admin
2005-11-27, 09:43
Oerhört dålig rubrik!
Lär er att skriva ordentliga rubriker.
Läs reglerna!

Dado2002
2005-11-27, 09:50
Ska du köra cs till din polare eller ska du andvända ditt orginalkort?

Ska du köra från din polare behöver du inte andvända newcs.xml.

En cam är mjukvaran såm skoöter kortläsningen kan man säga. En emulator som emulerar olika kodningssystem..

Ska du köra ditt orginalkort i dreamboxen tror jag leatherface imagen stödjer detta utan modifering

Jag skal köra till och från min polare dvs Han och jag ska vara både server och klienten.

P.S. Sorry rejj .... jag hade lite bråttom när jag skrev den.

Spidde
2005-11-27, 09:56
Du ska alltså vara klient på din kompis server.
Då ska det vara kanska enkelt att fixa.
Glöm newcs.xml filen.
Gå till blå panel och installera Mgcamd 1.0
Installera Mgcamd configs
Samt mgcamd keys.

Öppna newcs.config filen du fått av din polare och kopiera CWS raden med ditt loggin.
Gå till /var/tuxbox/config och klistra in Cws raden i newcamd.conf filen där. Ta bort de andra cws raderna i den filen.

Klar

Dado2002
2005-11-27, 10:41
Du ska alltså vara klient på din kompis server.
Då ska det vara kanska enkelt att fixa.
Glöm newcs.xml filen.
Gå till blå panel och installera Mgcamd 1.0
Installera Mgcamd configs
Samt mgcamd keys.

Öppna newcs.config filen du fått av din polare och kopiera CWS raden med ditt loggin.
Gå till /var/tuxbox/config och klistra in Cws raden i newcamd.conf filen där. Ta bort de andra cws raderna i den filen.

Klar
Tack Spidde för din tid. Jag är nybörjare så jag förstör inte några grejer:
Jag vill att han ska ocskå ha tillgång till mina kanaller (jag tror att jag måste behålla .XML filen).
Jag tror inte att jag hittar Mgcamd 1.0 filen i min Blå panel. Men jag kanske kan installera filen genom att FTP-a den med DCC. Vet du vilken katalog hamnar såna filer i DB?
VAd mennar du med : "Installera Mgcamd configs Samt mgcamd keys.".

Det blir kanske inte lätt för min del :think:

Spidde
2005-11-27, 11:36
Gå till blå panel , addons, downlopad install, cams
Där hittar du mgcamd.
Sedan har du blå panel addond, download install, camd configs och blå panel, addons, download install, camd keys.
MYCKET enklare än å hålla på att ftpa, speciellt när man inte är van med drembox

Leatherface
2005-11-27, 11:52
om dom är packade på vettigt sätt så är det inte så svårt att ftpa till /tmp och installera från menyn...

Dado2002
2005-11-27, 12:31
om dom är packade på vettigt sätt så är det inte så svårt att ftpa till /tmp och installera från menyn...

De är inte packade ... de ser ut så här

newcs.config

newcs.xml

mgcamd_050828_cam.sh

Vad mennar du med packade?

Spidde
2005-11-27, 12:42
Men varför inte bara installera från blå???
Har du inte cams att installera därifrån är det något fel.
Hittar du Addons, download install, cam i blå panel??

Dado2002
2005-11-27, 12:58
Men varför inte bara installera från blå???
Har du inte cams att installera därifrån är det något fel.
Hittar du Addons, download install, cam i blå panel??

När jag klickar på MANUAL SETUP vissas det "
SORRY ADDON NOT FOUND

Spidde
2005-11-27, 13:15
Det ska inte vara mauel settup.
Blå panel. addons. download install. cam

Gå till blå panel. välj addons, välj download install, välj cam. Där letar du reda på MgCamd och installerar den

Dado2002
2005-11-27, 13:50
Gå till blå panel , addons, downlopad install, cams
Där hittar du mgcamd.
Sedan har du blå panel addond, download install, camd configs och blå panel, addons, download install, camd keys.
MYCKET enklare än å hålla på att ftpa, speciellt när man inte är van med drembox

OK Nu har jag lyckats installera MGCAMD men vad menar du med "Sedan har du blå panel addond, download install, camd configs och blå panel, addons, download install, camd keys." VAd hetter filen under camd configs och camdkeys ?

Spidde
2005-11-27, 13:54
I camd addons, download install, cam-config, har du Mgcamd config
Och i addons, download install, key, har du Mgcamd keys
Installera båda dom och sedan lägger du in CWS raden i newcamd.conf som ligger i /var/tuxbox/config
Andvänd dreambox controll center, den är bra att editera filer med i dreamboxen

Dado2002
2005-11-27, 13:58
I camd addons, download install, cam-config, har du Mgcamd config
Och i addons, download install, key, har du Mgcamd keys
Installera båda dom och sedan lägger du in CWS raden i newcamd.conf som ligger i /var/tuxbox/config
Andvänd dreambox controll center, den är bra att editera filer med i dreamboxen

Tack Spidde

Jag ska prova omgående detta. Om det funkar jag bjuder på bärs 8)

Dado2002
2005-11-27, 14:11
Det fukar inte

Det värsta är add DB funkar inte med mitt original COMHEM kort.

Dado2002
2005-11-27, 14:23
Ok Nu har jag bestämt att installera ny IMG leatherface imagen. Kanske där lgger problemet. För just nu har jag Gemini instalerat. Kan jag använda flashwizard_6 för att installera Leatherface eller ska jag ladda den direkt på boxen och installera den derifrån (fast jag vet inte hur man gör då). Måste man ERASE den gamla img som finns i boxen?

Spidde
2005-11-27, 14:51
Det jag har skrivit om är för cs inte så att du ska köra med orginal kort. Du sa att du skulle köra som klient från din polare, då behöver du inte ditt orginalkort.
Blir lite svårt att hjälpa när du inte talar om vad du vill göra.
Ska du köra cs med leatherface image vet jag inte hur du ska göra.

Leatherface
2005-11-27, 14:52
funkar utmärkt att använda flashwizard eller så använder man flash manager i web interfacet men rekomenderar bara att använda den om man vet va man håller på med.. råkar man flasha till mtd4 så dödar man boxen...

Dado2002
2005-11-27, 14:59
Det jag har skrivit om är för cs inte så att du ska köra med orginal kort. Du sa att du skulle köra som klient från din polare, då behöver du inte ditt orginalkort.
Blir lite svårt att hjälpa när du inte talar om vad du vill göra.
Ska du köra cs med leatherface image vet jag inte hur du ska göra.

Sorry Spidde

Jag är också lite förvirad. Han säger att jag ska koppla mig till hans server + att jag ska dela mitt orig. kort till honnom. Ska jag installera ny IMG eller ska jag lämna kvar den gamla?

Dado2002
2005-11-27, 15:00
funkar utmärkt att använda flashwizard eller så använder man flash manager i web interfacet men rekomenderar bara att använda den om man vet va man håller på med.. råkar man flasha till mtd4 så dödar man boxen...

Kan jag döda boxen om jag använder Flashwizard då?