handdator

Visa fullständig version : DM 500s CD ND byte segt?



neno83
2005-11-29, 23:25
Har haft lite strul med min DM 500S sedan jag fick att att funka, problemet som uppstår är att om jag kollar på t.ex. CD och sedan skall byta till ND kanaler, t.ex. viasat, då tar det ca 5 min innan den byter tiill ND och sedan kodar av kanalen, sen när jag skall byta tillbaka till CD så måste jag antingen boota om min DM eller vänta jättelänge tills den kodar av, nån som vet vad som kan vara felet??

Använder MGcamd 04.07.05, har även testat med andra men samma fel.
Har Gemini image installerat och en DM500S box med den nya tunern.

Blir jätteglad om nån kan hjälpa mig hitta felet, blir snart galen.

Spidde
2005-11-30, 05:37
Vad kör servern för program?

neno83
2005-11-30, 08:13
Hmm, vet inte?? Måste fråga ägaren till servern, återkommer senare idag om det, men det är ingen annan i gruppen som har det felet jag har, så tror inte det har nått med servern att göra??

neno83
2005-11-30, 22:28
Ägaren sa bara att det var linux system, var de det som du undrade??

humlan57
2005-11-30, 22:56
Har Du kollat signalen från satelliten/sateliterna in till boxen? Är den dålig, så kan det bero på det. Tyvärr så tror jag inte ALPS tunern är bättre än den "gamla" Philips tunern heller. Utan den lär säkert ha hamnat i boxen, för att pressa priset på tillverkningskostnaden.

mvh humlan.

neno83
2005-12-01, 07:47
Har Du kollat signalen från satelliten/sateliterna in till boxen? Är den dålig, så kan det bero på det. Tyvärr så tror jag inte ALPS tunern är bättre än den "gamla" Philips tunern heller. Utan den lär säkert ha hamnat i boxen, för att pressa priset på tillverkningskostnaden.

mvh humlan.

Signalerna är bra, hade det tidigare kopplat till en @sat box och då funkade allt jättefint. Så du menar att det kan bero på tunern??

neno83
2005-12-02, 08:51
Ingen som har nått liknande problem förutom jag, kan det kanske lösar genom att installera om gemini??

humlan57
2005-12-02, 10:06
Har Du kollat signalen från satelliten/sateliterna in till boxen? Är den dålig, så kan det bero på det. Tyvärr så tror jag inte ALPS tunern är bättre än den "gamla" Philips tunern heller. Utan den lär säkert ha hamnat i boxen, för att pressa priset på tillverkningskostnaden.

mvh humlan.

Signalerna är bra, hade det tidigare kopplat till en @sat box och då funkade allt jättefint. Så du menar att det kan bero på tunern??

Nä, jag tror inte det beror på tunern, det var bara ett konstaterande.... Pröva en annan IMG å testa även andra EMU:s. Det påstås så mycket om vad som är bäst, men dom påståendena håller inte. Utan testa dig fram, till vad som ger bäst resultat för dig. Å ta åxå reda på vilken kortserver som används, då NewCS verkar kunna ge del problem på vissa konfigurationer. Enklast att få allt å fungera är med "Newcamd", men "Mgcamd" kan i ofta ge bättre resultat, men inte alltid. Dessutom finns Gbox, men den lär knappast vara aktuellt, för dig. Letherface IMG verkar fungera bra, vilket även Gemini 2.40 gör (v 2.50 har en del problem) Förutom dom finns t.ex PLi Citrine å SF-Team, som även dom två är mycket fina IMG:n. Den senare med ett helt suveränt upplägg för kunfigurering av EMU:s under blå knapp. Å PLi Citrine är ju känd för att vara den IMG som är mest stabil, å tål att misshandlas mest av alla. Vilket knappast kan sägas om de flesta andra, som gärna dyker när man inst nåt via menyerna. Detta är nästan omöjligt att få PLI Citrine å göra. Jag vågar påstå att det jag skriver stämmer rätt bra, då jag jobbar heltid med support av bl.a Dreambox för Datafixaren, å får givetvis info från massor av kunder, om vad som fungerar bra, å vad som ger problem.

mvh humlan.

neno83
2005-12-02, 19:45
Har Du kollat signalen från satelliten/sateliterna in till boxen? Är den dålig, så kan det bero på det. Tyvärr så tror jag inte ALPS tunern är bättre än den "gamla" Philips tunern heller. Utan den lär säkert ha hamnat i boxen, för att pressa priset på tillverkningskostnaden.

mvh humlan.

Signalerna är bra, hade det tidigare kopplat till en @sat box och då funkade allt jättefint. Så du menar att det kan bero på tunern??

Nä, jag tror inte det beror på tunern, det var bara ett konstaterande.... Pröva en annan IMG å testa även andra EMU:s. Det påstås så mycket om vad som är bäst, men dom påståendena håller inte. Utan testa dig fram, till vad som ger bäst resultat för dig. Å ta åxå reda på vilken kortserver som används, då NewCS verkar kunna ge del problem på vissa konfigurationer. Enklast att få allt å fungera är med "Newcamd", men "Mgcamd" kan i ofta ge bättre resultat, men inte alltid. Dessutom finns Gbox, men den lär knappast vara aktuellt, för dig. Letherface IMG verkar fungera bra, vilket även Gemini 2.40 gör (v 2.50 har en del problem) Förutom dom finns t.ex PLi Citrine å SF-Team, som även dom två är mycket fina IMG:n. Den senare med ett helt suveränt upplägg för kunfigurering av EMU:s under blå knapp. Å PLi Citrine är ju känd för att vara den IMG som är mest stabil, å tål att misshandlas mest av alla. Vilket knappast kan sägas om de flesta andra, som gärna dyker när man inst nåt via menyerna. Detta är nästan omöjligt att få PLI Citrine å göra. Jag vågar påstå att det jag skriver stämmer rätt bra, då jag jobbar heltid med support av bl.a Dreambox för Datafixaren, å får givetvis info från massor av kunder, om vad som fungerar bra, å vad som ger problem.

mvh humlan.

Hmm, ok, intressant läsning, har jobbat hela dan idag så hinner inte testa nått idag, får bli imorgon isåfall, har du lite länkar du kan lägga upp eller PM:a om vart alla dessa IMG.n finns.

Spidde
2005-12-02, 20:01
dreamboxx.nu har mycke images i downloaden

humlan57
2005-12-02, 20:14
www.dreamboxworld.com eller hos www.digitalsat.se + 100-tals andra ställen. Dreambox har blivit så stort, att det finns 100 000-tals medlemmar på forum runt hela klotet, att fråga om hjälp eller mjukvara.

mvh humlan.

neno83
2005-12-04, 00:56
Laddade ner Gemini 2.40 från filarkivet och upplevde att boxen hängde sig lite då och då, kan de vara så att det är till fel tuner, jag har juh den nyare som jag tror är ALPS, och den 2.40 som finns i filarkivet stödjer juh min tuner. Sen testa jag även PLi men där startade inte änns boxen, nån som vet varför den blir så halvskum med Gemini 2.40, den uppför sig även likadant med 2.50 :S

neno83
2005-12-21, 18:22
Har nu iaf testat med att byta switch då jag fick det rådet från humlan57, men fortfarande samma fel, nån som vet nått annat man kan testa, kan det bero på att jag kör mgcamd_050704?

deas
2005-12-21, 18:58
Jag har själv en vän som hade exakt detta felet... Först körde han Hydra 1.09 image på den så jag la in Mgcamd där... Hjälpa inte... Så jag la in Gemini 2.5 istället och smacka i Mgcamd v1.0... Funkade lite bättre... Men fortfarande inte felfritt... Så jag trimma in parabolen, bytade switch och klämde om f-kontakterna... Sen dess har den rullat på felfritt i över 2 månader nu...

Bara lite tips!

humlan57
2005-12-21, 21:41
Jag har själv en vän som hade exakt detta felet... Först körde han Hydra 1.09 image på den så jag la in Mgcamd där... Hjälpa inte... Så jag la in Gemini 2.5 istället och smacka i Mgcamd v1.0... Funkade lite bättre... Men fortfarande inte felfritt... Så jag trimma in parabolen, bytade switch och klämde om f-kontakterna... Sen dess har den rullat på felfritt i över 2 månader nu...

Bara lite tips!

Kablar å kontakter "glömmer alla" så det är vanliga problem med Satellit-Tv. Dom tre vanligaste orsakerna till fel är: FUKT, fukt å FuKt, så se till att ha bra kablar med fräscha F-kontakter/kontakteringar + en någorlunda ny switch.

mvh humlan

matkoh
2005-12-22, 05:24
Hmmm.

Ett bra tips är att säkra kontakterna med vulktejp. Funkar pefekt. Får dock inte vara fuktigt när man tejpar.


Och är det segt byte så låter det absolut som switch och/eller kontaktproblem. Byt ALLA kontakter ute + switchen.
Lycka till

neno83
2005-12-22, 19:07
Ok ska testa att byta kontakter också, sen borde de mesta hårdvarumässigt vara bra.

andersw
2005-12-22, 19:13
har haft samma problem switch byte hjälpte till det bättre ,dock ej perfekt
biltemas switch var bäst för mig

neno83
2005-12-24, 10:20
har haft samma problem switch byte hjälpte till det bättre ,dock ej perfekt
biltemas switch var bäst för mig

Köpte samma men ingen skillnad alls, så ända jag kan tänka mig nu är att dra dit nya kontakter osv. så får vi se om det kan göra nån skillnad.