handdator

Visa fullständig version : Dm5620 Signal Problem



fati
2005-12-11, 12:53
Hej!

Köpte en DM5620 för några månader sen.
Jag har aldrig fått se dem låg-symbol-hastighet (SR) kanalerna exempel på en sådan kanal är:
Kanal: RTK
Satellit Eutelsat W2 16 E.
Freq. 12633.
SR: 4883.
FEC: 1/2.

Det funkade bra med dem andra kanaler med SR på 27500 och uppåt.
Problemet är att jag har flera låg-SR kanaler som jag vill se.

För några dagar sen köpte brorsan en DM500s och till min förvåning så fick han alla kanaler även låg-SR kanalerna.
Sedan fick jag låna hans DM500s för att prova om jag har problem med parabolinställning. Men med samma inställning så hade DM500s mer än 90 % på signalkvaliteten på alla kanaler oavsett SR, medan min DM5620s låg på ca 70-75 % men bara på dem kanaler som har hög-SR dem andra fick jag aldrig till.

Jag har letat efter information på många diskussions sidor och märkte att alla DM5620 har samma problem.

Jag ringde till tillverkaren och dem påstod att det är mjukvara fel. Men när jag provade DM500s och DM5620s så hade jag Gemini 250 på båda.
Sedan läste jag HÄR (http://sat-industry.net/forums/showthread.php?t=24709) , att om man byter två kondensatorer och sedan allting kommer allting att funka.

Och ja jag har provat med alla "images" som finns tillgänligt idag.

Det blev en rejäl beskrivning och ny kommer min fråga.

1. Är det någon som har gjort någonting med 5620-an för att förbättra mottagning?

2. Skall jag lämna tillbaka min DM till försäljaren för reparation, eftersom dem (eller tillverkaren) garanterar att man skall kunna se kanaler oavsett symbolhastigheten?

Välkomnar alla förslag.
Tack på förhand.