handdator

Visa fullständig version : bra LNB?



dt7368
2005-12-15, 14:41
Jag är intresserad av att se Astra 2D i Sthlm med en fokalmatad antenn och behöver ett bra mikrovågshuvud. Någon som har tips om vad jag bör köpa?

wiggen-cx
2005-12-15, 14:57
biltema sälger till rätt pris

humlan57
2005-12-15, 16:25
Vi har billiga å bra LNB (Inverto, bäst i test) för 145 sek.

mvh humlan/Datafixaren support.

Snouser
2005-12-15, 19:22
Om de är svårt att få in satteliten så ska du ha en LNB på 0.2 db för 250:- ungefär.

dt7368
2005-12-16, 14:34
Jag har dock blivit varse att det är svårt att få tag ett huvud till en gammal fokalmatad parabol.
de flesta har ju inbyggt matarhon.
tex de på biltema.....

humlan57
2005-12-16, 15:23
Om de är svårt att få in satteliten så ska du ha en LNB på 0.2 db för 250:- ungefär.

Ähh, bara trams. Det är en massa andra saker som spelar in, varav S/N kanske t.o.m är den minst viktiga, när dessa värden redan är så låga. Troligen lär det uppstå mer skit i koaxen efter LNB:t, t.ex i switchar kablar m.m. S/N har blivit ett totalt värdelöst säljargument, som absolut inte säger nåt om ett LNB. Å mig veterligen är det bara ett fåtal tillverkare, som kan/vågar lämna ut uppgifter om vad deras LNB:n eg presterar för mätvärden. Dom enda jag kommer på är SMW, å deras högpresternde LNB:n har aldrig så låga SN mätvärden. Men i gengälld så vet man att dom fungerar över hela frekvensbandet å i alla temperaturer. Deras XL-Line serie har individuella mätprotokoll till varje LNB, så där går det att kolla precis "ditt" LNB har för värden. Å jag misstänker starkt, att sätts dessa LNB:n med uppgivna låga S/N, så kommer dom inte ens i närheten i vad ett SMW LNB klarar, mätt över hela frekvensbandet å vid temeraturer mellan -30 to +60°C.

mvh humlan.

PS. Jag har ett par gamla MTI med 0.6 dB till en Norden parabol, å en DM500S, å det är aldrig nåt problem med signalen från dom till boxen.

matkoh
2005-12-16, 15:38
Hmmm.

Du har så rätt d7368, det ÄR skitsvårt att få tag på LNB som täcker in en gammal FOKAL-matad parabol, alla paraboler som säljs idag (och de senaste 8-10 åren !) är av OFFSET-matad typ. Och då MÅSTE du ha ett riktigt huvud, med löst matarhorn.

Men en enklare och framförallt billigare lösning är att slänga bort din gamla parabol och byta ut till en modern tallrik.

Betänk att en 1.5 meters FOKAL-matad motsvarar idag av en c:a 80 cm OFFSET-matad tallrik.

Jag har mätt detta hos flera kunder. Tog ner en 2.2 meters motorstyrd (!) tallrik i höstas och bytte ut den mot en 105 cm OFFSET med motor. Effekten blev osannolik. 100% bättre signalstyrka, mindre vindkänslig, lättare & snabbare motor osv.

De LNB som du kan få tag på till din gamla tallrik har ett brustal på c:a 0.8db och till de nya ligger de på 0.2- 0.3 db.

Och monterar du in ett LNB från en offset antenn så täcker den inte in hela ytan på din tallrik utan bara c:a halva diametern.

Lycka till

humlan57
2005-12-16, 15:57
Jag har både fokal å offset tallrikar, å dt7368, Iverto har LNB:n till fokal antenner. Jag har själv ett sånt på min 150cm tallrik, vilken räcker till de satelliter jag kommer åt på "min" halva av klotet.

mvh humlan.

dt7368
2005-12-18, 06:41
Så jag skulle kunna byta ut min 180cm fokal antenn mot en drygt hälften så stor offset med bibehållen kvalite. Det låter nästan för bra för att vara sant.
Vad jag vet har en fokal en verkningsgrad på ca 50-55% och en offset ca 60%. Men det stämmer då alltså inte.
För övrigt är jag inte säker på att jag hjälps av att byta LNB. Mitt problem är de vertikala transpondrarna på Astra 2D. På de horisontala har jag bra signal (ca 11db) men på de vertikala får jag bara ca (5-6db). Vet ni om de verikala är mycket svagare i Stockholms området, eller har jag problem med min LNB?

matkoh
2005-12-18, 06:48
Hmmm.

Har du provat att vrida på ditt LNB en smula, från F-kontakten rakt ned (klockan 6) till typ klockan 7. Det kan ibland hjälpa en hel del, dessutom så kan man i vissa känsliga lägen få justera huvudet genom att flytta det fram & tillbaka i fästet.

OBS. Det kräver ett BRA instrument för att hitta maxpunkten (fokal-punkten), men det kan gå ändå.

Det du säger om 50-55% verkningsgrad stämmer nog för en NY fokalpotta, för din gamla gäller nog snarare 30-35%.

Lycka till

dt7368
2005-12-18, 06:54
Jag har testat att finjustera både antennen och huvudet, men det har inte hjälpt. Men jag vet inte, de vertikala signalerna är kanske mycket svagare än de horisontala....

humlan57
2005-12-18, 09:19
Så jag skulle kunna byta ut min 180cm fokal antenn mot en drygt hälften så stor offset med bibehållen kvalite. Det låter nästan för bra för att vara sant.
Vad jag vet har en fokal en verkningsgrad på ca 50-55% och en offset ca 60%. Men det stämmer då alltså inte.
För övrigt är jag inte säker på att jag hjälps av att byta LNB. Mitt problem är de vertikala transpondrarna på Astra 2D. På de horisontala har jag bra signal (ca 11db) men på de vertikala får jag bara ca (5-6db). Vet ni om de verikala är mycket svagare i Stockholms området, eller har jag problem med min LNB?

Du kan inte göra så, om inte Du har en aldeles felaktigt utförd parabol:http://www.comhit.net/viewtopic.php?t=18675 . Jag har både fokal å offset, å som vanligt är det storleken som har betydelse :D . D.v.s, ju större ju bättre. Detta under förutsättning, att 1st LNB används, å att båda varianterna är hela, å rätt utförda. En signal kan inte mer, än fokuseras till en viss punkt av en parabol.

mvh humlan.

dt7368
2005-12-18, 22:31
Nån som vet om de vertikala signalerna från Astra 2D är svagare än de horisontala?

PrOsOn
2005-12-19, 12:54
Dom är svagare eller svårare att få in iaf här i sverige.

richard_roe
2008-02-15, 15:26
... Det kan ibland hjälpa en hel del, dessutom så kan man i vissa känsliga lägen få justera huvudet genom att flytta det fram & tillbaka i fästet.
...

Jag vägrar att få mitt huvud justerat och jag har provat, det passar inte i fästet!

Skämt åsido så har jag bytt ut 8 st olika huvuden (LNB) i min parabol denna soliga dag. Puhhh... Det var allt från billiga biltema, överreklamerade titanium som knappt fungerar trots utlovade 0,2 db brusfaktor men även gamla hederliga Invacom. Hittills har jag inte provat något som är bättre än MTI och det är inte alltid dom som skriker högst som har dom bästa LNB. Det är helt otroligt vilken skillnad på signal och man märker det särskilt på svaga positioner. Vilken bild!

malin
2008-02-22, 17:32
biltema sälger till rätt pris

Astra 2D med Biltema LNB? Ja det låter roligt. Biltema har fantastiska priser på många saker och jag brukar själv handla där. Deras LNB är inga "EPA"-grejer, speciellt inte om man tänker på vad man får för pengarna. Vill man höja sig ett steg och kanske lägga några kronor extra riskerar man att bli grundlurad om man bara går på lägsta brustal. Många faktorer spelar in för vilken kvalitet du till slut får på signalen. En LNB måste tex kunna urskilja svaga signaler som ligger i närheten av starkare signaler. Går du efter lägsta brusvärde och lägsta pris blir du garanterat lurad. En LNB som är riktigt uppbyggd kan inte väga 140 gram, heta nägot löjligt fantasinamn och ha en brusfaktor på 0,1 db. Det är trams. Prova och jämför olika LNB och se vilken som ger dig bästa bild (bästa förhållande mellan signal och brus). Vill du inte prova själv så googla lite, sök på http://www.google.se/search?q=LNB+test och se vilka LNB som presterar bäst, inte bara i reklamen utan i praktiska tester, inte i lab utan i verkliga installationer. Stirra dig inte blind på osannolika brusvärden. Det är lika dumt som att köpa en ost med 0,00001 % fett.

Screensport
2008-03-10, 18:22
Vad jag förstått så är MTI: s LNBer väldigt bra. Satpro säljer en med 0,16 brusfaktor (Sharp F1) för 299 kr. Är det någon som har erfarenhet av Sharps vs MTI: s LNBer? Jag vet inte riktigt vilken av de här jag ska satsa på, eller finns det bättre alternativ?

Sharp F1 http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=5750
MTI high line http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=42315

malin
2008-07-24, 14:05
Vad jag förstått så är MTI: s LNBer väldigt bra. Satpro säljer en med 0,16 brusfaktor (Sharp F1) för 299 kr. Är det någon som har erfarenhet av Sharps vs MTI: s LNBer? Jag vet inte riktigt vilken av de här jag ska satsa på, eller finns det bättre alternativ?...

Glöm inte göra prisjämförelser innan du handlar så kan du få pengar över till annat! :D

Prisjakt har ex 8 leverantörer på en MTI High Line Singel, se:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=277181