handdator

Visa fullständig version : Dreambox VLC



hellshit
2005-12-19, 17:44
Jag har precis fått inspelning till datorn att funka via dreamboxen och det funkar oerhört stabilt, jättesmidigt att kolla på det inspelade oxå sen, både via datorn och dbn.
Men nu vill jag även kunna spela upp mina filmer från datorn, allt från divx, xvid och mpg filer. Hur går jag tillväga ?
Jag har installerat VLC på dreamboxen, men hur ska jag starta filmer, går det överhuvudtaget att spela upp dessa filer ?
Finns det några tips ni kan ge mig på vägen så jag får detta att funka ?
hur ska mountsen se ut ? Just nu har jag automount på /hdd mot en utdelad resurs på min windows xp pc.
mvh

matkoh
2005-12-19, 18:00
Hmmm.

Läs detta: http://dreambox.ingmar.dk

Lycka till

hellshit
2005-12-19, 18:27
har tittat på det, men inte fått klartecken på mina frågor

Snouser
2005-12-19, 18:33
har tittat på det, men inte fått klartecken på mina frågor

De kan inte bli mycke enklare, sidan har ju en sk. e-guide.

Spidde
2005-12-19, 18:35
mpeg filer är det bara att spela upp i dreamboxen.
Lägg dom i movie mappen på datorn och sedan är det bara att spela upp. Divx å xvid måste du steama till dreamboxen, inget jag provat eller vet hur man gör. Vet bara att dreamboxen jag har, 5003 inte klarar att spela upp avi, tror inte någon db gör det

Snouser
2005-12-19, 18:39
Divx å xvid måste du steama till dreamboxentt spela upp avi, tror inte någon db gör det

Ja de va ju precis de han frågade efter..
Han frågade efter hur man gjorde för att streama bilden från pc:n till db:n

matkoh
2005-12-19, 19:00
Hmmm.

Ett nytt försök & det funkar perfekt med Gemini 2.5 eller "nyare".

Och det går att streama .avi.

http://dreambox.ingmar.dk/WebStreamEng.htm

OBS ! Kräver eldräven. (Och gärna Linux, men det funkar även med Fönster, enligt kompisar).

Lycka till

Spidde
2005-12-19, 19:07
Frågan var väll hur man och om man kan spela upp filmer från datorn. Det är skillnad på spela upp från och streama från datorn.

matkoh
2005-12-19, 19:09
Hmmm.

Och skillnaden är ?

Du som kan förklara det för mig.

Var inte målet att kunna se ex. .avi på DB, och det gåt INTE utan åtgärd av ex. vlc & "streama".

hellshit
2005-12-19, 19:21
det jag kan göra nu, är att : Via DBn starta vlc och starta en dvd film i dvd läsaren på datorn, så långt är jag nöjd. När jag ska browsa efter file, så står det min sökväg uppe i hörnet på vlc på dbn,men inga av mina undermappar eller filer hittas, där är nåt knas ? Nån som kan ge tips ?

Att starta mpeg filer och i några fall även filer av xvid typ via webinterfacet på dbn fungerar ok. MEN i vissa fall när jag startar en xvid eller divx via samma interface, så visas inget på bilden alls. Så min fråga är alltså, för att spela DIVX och XVID , vad behövs att göras ?
mvh


EDIT :

Vilket sätt använder du matkoh för att spela upp xvid och divx på din dreambox när du testade förut ?
Vilka version av VLC har du installerat ?

när jag spelar avi filer (divx,xvid) via webinterfacet på dbn, så får jag detta fel :

ffmpeg error: cannot open encoder
stream_out_transcode error: cannot find encoder

Jag har sänkt videoresolution etc i vlc.xml och likaså för audio, men det hjälper inte, jag får fortfarande samma fel.

Vart är det meningen att man ska ändra för att få dessa filer att spelas i dbn ? Hur är det enklas att få dessa att starta, via streaming av webinterfacet, elelr att starta via vlc klienten på dbn ?

jimmy_1969
2005-12-25, 15:26
Tips: kör VLC 0.8.0 på den PC som skall vara stream-server mod DB.

Försökte förgäves följa den danska guiden ovan med VLC 0.8.4-test2 versionen.
När jag bytte till 0.8.0 så fungerade det på första försöket.

Ifall man vill ändra stream Q så är det bättre att göra det från serversidan (som beskrivs på
slutet i guiden).

Basklapp: har inte fått VLC streaming att fungra stabilt över tiden. DB klienten har
en tendens att sluta svara på fjärr-ctrlkommandon efter ett tag...

Lycka till!

kotten1
2007-02-20, 20:29
Jag har precis fått inspelning till datorn att funka via dreamboxen och det funkar oerhört stabilt, jättesmidigt att kolla på det inspelade oxå sen, både via datorn och dbn.
Men nu vill jag även kunna spela upp mina filmer från datorn, allt från divx, xvid och mpg filer. Hur går jag tillväga ?
Jag har installerat VLC på dreamboxen, men hur ska jag starta filmer, går det överhuvudtaget att spela upp dessa filer ?
Finns det några tips ni kan ge mig på vägen så jag får detta att funka ?
hur ska mountsen se ut ? Just nu har jag automount på /hdd mot en utdelad resurs på min windows xp pc.
mvh



Hur gör du när du spelar in på datorn från din db?
Jag kör med windows xp..
Har laddat hem VLC ska jag använda den på nå vis?
Har även DCC som man kanske kan använda?
Har läst guider men får inte till det..

mastrom
2007-02-21, 08:39
Hur gör du när du spelar in på datorn från din db?
Jag kör med windows xp..
Har laddat hem VLC ska jag använda den på nå vis?
Har även DCC som man kanske kan använda?
Har läst guider men får inte till det..

Men kotten1 i tråden "CIFS mount med dreambox" som du drog igång förklarar ju ellokko det på vanligt windowsspråk. Frågan du ställer nu ska väl ställas i den tidigare tråden. Gör det o det är säker bara nått litet "x" som fattas innan det funkar.