handdator

Visa fullständig version : Bilmätare



muhammed_3
2005-12-25, 14:18
Hejsan, har en bil som har kört väldigt mycket på väldigt liten tid och värdet har gått ner minst 15000kr om jag inte drar tillbaka mätaren lite. Det är en modell från 2004 så Milmätaren är digital inte analog. Så nu undrar jag om det finns någon som känner någon som drar tillbaka mätare i bilen. Jag bor i södra Sverige så Blekinge, Skåne passar bäst men jag reser ofta till Borås så det går bra om det är längs den vägen. Tacksam för hjälp. Jag vet att detta är lika lagligt som piratkort men vi diskuterar piratkort här så varför inte fråga om detta.

humlan57
2005-12-25, 14:38
Finns väl inget som är olagligt å diskutera i Sverige, än iaf....

mvh humlan.

Snouser
2005-12-25, 15:25
Hoppas att Insider tar fast dej!

eviln
2005-12-25, 15:31
Edit: Aha, du hette Muhammed, då skulle jag i alla fall iten köpa en beggad bil av dig av naturliga orskaker (som ni ser).

jofis
2005-12-25, 16:18
Edit: Aha, du hette Muhammed, då skulle jag i alla fall iten köpa en beggad bil av dig av naturliga orskaker (som ni ser).


:lol:

TouchMan65
2005-12-25, 16:54
Ingen bil jag skulle köpa heller då jag kollar så mycket som möjligt innan jag köper bil. Finns så många olika ställen och personer att kontrollera med.

Får de som sedan köper bilen reda på detta, att du haft detta förfarande KAN du vara skyldigt att kompensera. Står klart och tydligt i Köplagen. Finns inte heller de sk kända "köpa i bef. skick" och försöka komma undan med detta om man vet något mer om objektet.

Varför vara så ful och "ohederlig" egentligen, förutom tjäna pengar? "Den enas bröd, den andres död" finns ju ett citat. Men brödet kan i vissa fall "döda", beroende på avgörande.

tergo
2005-12-25, 17:04
det finns men det säjs att det kostar ca 2000 kr att justera en digital mätare
(obs! jag vet inte var man hittar dom)

jag är inte helt säker på att det är olagligt att skruva mätaren

mvh
t

Spidde
2005-12-25, 19:07
Nog är det olagligt allt. Att ändra mätaren för att dölja hur långt bilen gått i vinst syfte.

Nicepoz
2005-12-25, 19:47
Visst går det, inga problem men du ska ju veta att det kan ses i huvudenheten att miltalen har ändrats men inte hur mycket.
Vill du ha en bil ingen vill köpa?

Samoth
2005-12-25, 22:20
Lägg av nu å moralisera,, den som är utan skuld skall kasta första stenen ! Så ge ett svar på frågan annars låt bli å snacka en massa moralpredikningar.

muhammed_3
2005-12-25, 23:14
EXAKT, tack så mycket Samoth. O ni ska komma o snacka när ni använde gratis PIRAT TV istället för att betala 300/mån det blir 3600kr per år så det är mer än vad min kostnad blir. Svara på frågan eller svara inte alls.

Atrix
2005-12-25, 23:16
Grattis till Muhammed, ComHits meste topicskapare...

Självklart är det fult som i helvete att skruva mätarställning... Och att sedan posta önskan i ett forum om hur man gör? Jeeez...

Stiffe
2005-12-26, 00:54
om det är en bil från 2004 så låser man datorn så att man inte kan ändra i den redan efter första metern som den har körts... vilket innebär att det inte går att pilla i mätaren. personligen så tycker jag att det är riktigt oärligt att skruva tillbaka mätaren, sin sak om att ha gratis tv men man lurar inte någon, bara sig själv när man köper nya brännare och kort varannan vecka

muhammed_3
2005-12-26, 01:28
Ahhh kom igen fö fan. Alla ni skulle göra det om ni fick chansen. För bilen går som en klocka men bara att mätaren är lite för mycket vill kanske skruva ner den 500-1000mil.

Stiffe
2005-12-26, 02:02
ska du bara skruva ner 500-1000mil så tjänar du mer på att sälja den så som den är än som att lämna in den för att skruva tillbaka mätaren :D
nä ska vara tyst nu

over and out

2005-12-26, 11:00
Det går troligen att fixa miltalen på din bil, men det krävs lite utrustning och datakunskaper.
Komihåg att vid varje tillfälle som bilen är på verkstad så bokförs mätarställningen och det gäller hela EU området.
Man kan alltså se hur långt bilen hade gått innan första servicetillfället osv.

I vissa bilar finns det även en gömd box, bla i SAAB medflera.

eviln
2005-12-26, 13:17
Ahhh kom igen fö fan. Alla ni skulle göra det om ni fick chansen.

Givetvis inte. Om någon kom och frågade mig om jag ville ha mätaren tillbakaskruvad på min bil skulle jag direkt säga nej.
Att tycka att bedrägeri är jämställt med kortdelning i hemmert är befängt.
Likaså attt jämställa med piratkopiering (då intäcktskällan ändå inte finns, skulle inte betala för produkterna om jag inte kunde CSa eller kopiera ändå)..

Det du vill göra är bedrägligt och bör bestraffas med fängelse i alla lägen.
Dock har jag ingen aning om hur man går till väga och skulle givetvis berätta hur det gick till om jag kunde. Skulle bara bli en till Muhammed på öppen anstalt i Sverige.

Nicepoz
2005-12-26, 13:26
Som jag i ett tidigare inlägg.
Visst går det att fixa och hur du gör:
Att köpa utrustning kostar inte många kronor och finns att köpa på dom flesta ställen på nätet. Använd Google så hittar du både dom som vill tjäna en slant på dig eller om du vill köpa det du behöver.
Men som jag sa i förra inlägget:
Det går att kolla i efterhand och vill du ha en bil ingen vill äga?

muhammed_3
2005-12-26, 22:07
Ge mig en länk till utrustningen eller nåt liknande.

Mozer
2005-12-26, 23:16
Mohammed:

Hur skulle du känna dig om du fick reda på att du köpt en skruvad bil? Men då hade du väl bara tagit fram din j-a utrustning och skruvat fram mätaren igen eller?

Jag hoppas inte någon ger honom en länk till någon utrustning han kan lura folk med. Vill han syssla med något sådant får han väl söka fram det själv.

kUbbAS
2005-12-26, 23:36
har du en bmw så kan man se om den är skruvad! om du inte byter ljusmodulen och den kostar ca:10.000:- sen ska du ha nån som programerar om den oxo! och vad jag har förstått så är det inte många som kan det så dom tar ut några tusen för det oxo!

Atrix
2005-12-26, 23:45
har du en bmw så kan man se om den är skruvad! om du inte byter ljusmodulen och den kostar ca:10.000:- sen ska du ha nån som programerar om den oxo! och vad jag har förstått så är det inte många som kan det så dom tar ut några tusen för det oxo!

Killen heter Muhammed... Klart det är en BMW. :wink: Skämta bara...

bamse5
2005-12-27, 09:09
Hissa upp bilen på drivhjulen då och lägg i backen.

Hata mygel

wiggen-cx
2005-12-27, 09:36
det finns nog med bilskojare så varför ska vi hjälpa sådana? hoppas dom syr in sådana. mv.h.wiggen-cx

cichlidae
2005-12-27, 16:14
Absolut. det behövs inte en till bilskojare! Det är en sak om man pirat-tittar på tv, då blåser man ju ett stort företag på pengar, pengar som man i mitt fall troligen aldrig skulle batalat till dem ändå, men bilfifflar man så blir ju någon stackars privatperson blåst istället.

Skäms!

Nicepoz
2005-12-27, 16:36
Det finns ingen större risk att jag skullle lämna ut websidor som säljer sakerna.
Å andra kan man ju nästan räkna ut att finns det inte kunskap att hitta sakerna på google så finns knappast kunskapen till resten..........

T-bird
2005-12-27, 18:39
Ämnet stängt och dom sista inläggen raderade eftersom det började ta rasistiska uttryck och det är inget som tolereras