handdator

Visa fullständig version : Problem med Dreamup (500C)



Domi
2005-12-26, 18:58
Jag får fram min box:s namn i logfältet men sen händer inget, jag kommer inte åt flashknappen för den är "skuggad". Det står bara "initiating flash loader upload" i statusfältet, men inget händer. VAd är problemet?

TAcksam för svar

Leatherface
2005-12-26, 19:02
har du dragit ur strömkabeln och markerat bort nätverk? om inte så gör det... stoppa i strömkabeln igen när den ber dig...

admin
2005-12-26, 19:06
Jag får fram min box:s namn i logfältet men sen händer inget, jag kommer inte åt flashknappen för den är "skuggad". Det står bara "initiating flash loader upload" i statusfältet, men inget händer. VAd är problemet?

TAcksam för svar

hade det problemet på senaste versionen av dreamup. testa tanka ner en äldre version och testa om det funkar bättre.

Domi
2005-12-26, 19:09
Ok , nu gjorde jag en factory reset oxå hoppas det inte var dumt...
Ska prova igen, annars får jag testa med en äldre version

stalior
2006-01-08, 16:31
Råkade ut för samma sak med version 1.1.0.2. Fungerade med version 1.1.0.3beta. http://www.dream-multimedia-tv.de/board/thread.php?threadid=11434

Domi
2006-01-13, 17:45
Bytte version, funkar nu

homs
2009-08-21, 20:35
Hej, jag har DreamUp 1.3.3.4, men DC500c med gemini2 vägrar svara på både nollmodemkabel och via nätverk, trots statiska IP och att det går fint att telnetta och surfa till DB. Vilken tidigare version av DreamUp kan vara lämplig att testa? Några andra förslag på varför han inte svarar på mina flash-försök?
:errf:

pazante
2009-08-21, 21:54
hej

vet inte men det går väl inte å flasha en gemini2 images på 500 modellerna

prova med nya pli till 500 istället och vad jag vet så måste du flasha pli images med nollmodem kabel

homs
2009-08-21, 21:58
Hej, tack för svaret. Det konstiga är att boxen inte ens svarar med kabeln heller. Via ett annat program fick jag veta att "bootmanager not found". Vad menas, vad saknas, hur rättar man till det ?

gump
2009-08-22, 00:10
avslagen dreambox ? starta dreamup, tryck connect. stoppa i strömsladden då dreamup ber dig om det. testa en annan nollmodemkabel.

vad är det som har hänt? vilken image hadde du när de blev svart? om de nu blev svart ? rätt comport ? usb2com som inte funkar nå vidare ?

testa en annan dator..

är det helt omöjligt. så är räddningen att bygga eller få tag i en J-tag kabel. en kabel där du kopplar dig rätt in på flashkretsen och tvingar in en ny bootloader. för de låter som de är den som är väck.. men är inte säker. själv har jag inte råkat ut för att behöva använda J-tag på dreamboxar.

homs
2009-08-22, 12:23
Nej den blev inte svart - den funkar med Gemini2, men jag skulle hellre lägga på PLI. Har som sagt testat dreamup, men får inte kontakt varken via nollmodem eller nätverket, för övrigt verkar boxen funka helt ok. Comport finns bara 1, kabeln är ny. Hmmm... ja det ska vara o testa annan dator möjligen... om det inte finns ngt bra sätt för att testa comporten.

Om bootloadern saknas - hur ser jag det? Hur hittar man "hålet" där den skulle ha suttit om den fanns?

gump
2009-08-22, 12:40
bootloadern ligger i flashminnet som sitter fastlött på moderkortet. d.v.s bootloadern är en mjukvaran. om boxen fungerar nu med gemini så fungerar boxen och din bootloader ska fungera. comporten på din dm500 sitter fastskruvat i chassit på boxen. de skulle faktiskt kunna vara så att kabeln från chassit/com-porten till moderkortet har lossnat, så öppna upp boxen och se om den sitter som den ska. vissa ggr gäller detta även datorer. så kolla att du inte har en lös comport som sitter i kabel fram till moderkortet. men många gånger gäller det com-2 porten.

homs
2009-08-22, 12:46
ok - får försöka våldgästa lite grannar o se om jag kan få låna en comport :-)

homs
2009-08-22, 14:36
Tackar för alla tips... HELT OTROOLIGT. Nollmodem-kabeln som var spritt ny från Kjell o Company var "trasig" på ngt vis. Köpte en ny kabel idag, och det funkade på första försöket !!! Wunderbaaar! :surprised:

gump
2009-08-22, 23:55
de är skillnad på serie kabel och nollmodem. den vanliga serie-kabeln brukar ha hona och hane kontakt och fungerar som en skarvkabel till rs232 möss t.ex.. eller passar en del andra digitalboxar.

bra att de löste sig. teorin är väl att den var trasig eller att den är fellöd "rak" kabel. en nollmodem är ju korsad i ändarna presis som en korsad TP-kabel.