handdator

Visa fullständig version : en liten fråga om linux



axl
2005-12-30, 02:01
om man skulle vilja andvända linux som operativ system hur gör man vad ska man tanka.
andvänder i dag xp,kan ju vara kul att prova nåt annat nästa år :wink:

Snouser
2005-12-30, 02:21
Menar du vart man kan ladda ner Linux?

Om du för första gången ska andvända linux så ska du börja med Mandriva.
Finns här:

ftp://ftp.tuwien.ac.at/pub/linux/mandriva/official/iso/10.2/i586/Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-CD1.i586.iso

ftp://ftp.tuwien.ac.at/pub/linux/mandriva/official/iso/10.2/i586/Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-CD2.i586.iso

ftp://ftp.tuwien.ac.at/pub/linux/mandriva/official/iso/10.2/i586/Mandriva-Linux-2005-Limited-Edition-Download-CD3.i586.iso

eviln
2005-12-30, 09:14
om man skulle vilja andvända linux som operativ system hur gör man vad ska man tanka.
andvänder i dag xp,kan ju vara kul att prova nåt annat nästa år :wink:

Enklast och vettigast är ju att köra freebsd eller openbsd (prestanda eller säkerhet) jag gör som andra "linuxexperter" i det här forumet och motiverar inte varför, säger bara att det är bäst för så är det (drypande sarkasm men ska sanningen fram så finns det anledningar att välja *bsd).)

matkoh
2005-12-30, 14:19
Hmmm.

Vill du prova utan att krasha din Fönstermaskin så tipsar jag om Knoppix, som är en dist på CD. Funkar typ utmärkt.

Lycka till

deas
2005-12-30, 15:36
Finns MASSA olika s.k. "livecd" linux varianter... Bl.a.
Slack, Knoppix, Ubuntu m.fl.

Leatherface
2005-12-30, 16:46
2005 versionen börjar bli lite gammal nu bara... bättre ta det här istället

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/Mandriva/devel/iso/2006.1/i586/

deas
2005-12-31, 10:29
Usch för Mandriva... Ska va Slack eller Debian :)

electrified
2005-12-31, 13:28
Ubuntu helt klart. En helt otroligt bra community och mycket enkelt att använda.

Slackware är svårt att använda men jäkligt bra om man får till det. Inte så bra för nybörjare.

Har aldrig använt mandriva men däremot mandrake (Som är föregångaren till mandriva) och det var inte alls bra. Då var Redhat mycket bättre.

Leatherface
2005-12-31, 16:53
ubuntu har bara gnome skräpet... kubuntu isf men mandriva är bättre... och har använt mandrake/mandriva i många år och är mycke bättre än redhat.. däremot har dom haft en del dåliga versioner ibland men normalt är dom bra... du har väl haft otur med en dålig release isf... sen antar jag svensk översättning är viktig för många med och där är mandriva bäst... däremot håller jag med om slackware om man orkar och klarar av det... själv är jag för lat bara... lägger hellre tid på annat...

2005-12-31, 17:28
Och när ni har lekt färdigt med nybörjardistarna så kör ni gentoo stage1.
Allt utom nvidias driver kompilerat från source och optimerat för den processor som
sitter i datorn. Precis allt får man krydda själv och farten är helt annan än i de färdigkompilerade distarna. Förutom den som leather kör då förstås, den är ju optimerad för 64bitars processorn....
-J