handdator

Visa fullständig version : Skillnad på bildkvalite med olika boxar?



fangor
2006-01-10, 16:30
Jag undrar om det är någon som har provat olika boxar till Comhem och om det var stor skillnad i bildkvalite? Själv så har jag bara jämfört mellan Boxer och Comhem (har en gammal Sagembox) och jag upplevde att bilden med Boxer (Nokia 212T) var klart mycket bättre än med Sagemboxen. Jag testade givetvis på samma TV och med samma kablar. Jag har sagt upp mitt Comhem abonemang och står nu valet och kvalet, ny box från comhem eller Boxer?
Boxer får även plus i kanten för att dom kör 5:an digitalt.

TheVaran
2006-01-10, 20:15
Boxer får även plus i kanten för att dom kör 5:an digitalt.

Kanal 5's andra kanal ska lanseras under året. Kanske kommer den att heta Kanal 5 Plus eller något liknande. Hur som helst måste Kanal 5 få klart en deal med Com hem om hur den nya kanalen ska distribueras. Då blir Kanal 5 digital.

Är det förresten någon som minns att Kanal 5 faktiskt redan legat digitalt i Com hem som en 8 Favoriter-kanal.

fangor
2006-01-11, 18:31
Visst vore det bra om även Comhem erbjöd 5:an digitalt. Men, med "bättre bild på boxer" så menade jag inte att enbart 5:an var bättre, utan att alla kanaler med Boxer var "vassare" än med Comhem(Sagem ICD 4000). Varför skaffar jag inte Boxer då? Jo det är så att jag bor i lägenhet och signalen var för klen för flertalet kanaler. Föresten, undra om Comhem har som krav på fastighetsägarn att ta bort centralantennen när dom tecknar avtal. Har varit upp på vinden och kollat, dom har bara kapat dom gammla kablarn, lite märkligt när dom gammla uttagen är kvar i lägenheten. Man blir ju tvingad att ha Comhem om man vill ha digitaltv, är det fri konkurrens det?
Är det ingen som har provat olika boxar och har erfarenhet av skillnaden i bildkvalite?

slomo
2006-01-12, 13:41
Är det någon som har testat olika boxar för comhem och märkt någon skillnad i bildkvalitet? Tycker att bilden från sagemboxen inte är särskilt bra och undrar om det finns bättre?

de_coder
2006-01-22, 20:45
Sagemboxen är bra men något långsam vid kanalbyte och övrig manövrering.
Videochipet Philips SAA7182 har full bandbredd på utgående video och Y/C (S-VHS ) signal samt har även RGB ut.
Om du vill ha mer data om chipet så sök på SAA7182 det finns komplett data sheet på nätet.
Chipet saknar också macrovision analogt kopieringsskydd vilket nyare kretsar inte gör.
Bildkvaliten är som en bra dvd spelare då det är samma chip som används till många dvd spelare.
Om du har problem med bildkvaliten så är boxen antingen felinställd eller skadad.
Gå in under installations menyn och kolla inställningarna VHS/S-VHS och RGB
RGB finns bara i TV scarten och S-Vhs finns bara i VCR scarten om du använder S-VHS måste TVn ställas om för S-vhs annars blir det svartvit eller mycket dåliga färger kvalitetsmässigt är S-vhs att föredra. Om du har boxen direktkopplad till TVn och TVn klarar RGB i scarten är det den bästa signalen
OBS du måste ha fullkopplade scartsladdar till RGB/S-vhs.
Ladda gärna ned en bruksanvisning från macab deras dcb- 101 är samma box.
Den här gammla boxen klarar även att ta emot analoga kanaler MEN analoga kanaler
återges i VHS ( vanlig kompositvideo ) vilket gör att de blir svartvita med störningar om du använder S-Vhs ut.
Boxen stöder även byte av 8 favoriter om den ansluts till telejacket vilket de flesta boxar inte gör.
Gå in i guiden i boxen och orientera dig där finns mycket ! .

Tycker att du ska behålla ComHem då Robert är dyrare ta kortavgifterna och bindningstiderna T.ex.

slomo
2006-01-23, 14:28
OK, då kanske det är utsändningen från comhem som är för hårt komprimerad som gör att jag tycker det är dålig bild och att det inte blir bättre med en ny box.