handdator

Visa fullständig version : kvalité på DB 500 serien?



eviln
2006-01-11, 20:24
Ohoj Seglarvänner.

En av mina tre 500T boxar pajade just så jag tänkte höra om ni vet någon som pajat (rent kuriosa syfte, boxen är under garanti).

Har alltså tre st DB 500T alla mindre än ett halvår gamla och tunern har pajat i en av dem.
Ni?

humlan57
2006-01-11, 21:47
Det har varit nåt problem med vissa tuners, men det är ett välkänt (tillverkningsfel?) problem. Men annars så är det sällan nåt händer med 500:a boxarna, med tanke på den mängd, som har vräkts ut till kunder.

mvh humlan.

deas
2006-01-12, 18:52
Tråkiga är att Dream multimedia är så gnälliga med service... Så man MÅSTE skicka dom till Digital Nordic för att få den fixad... Sen är det inte säkert dom lyckas heller... Jag har snackat med Dream multimedia flera gånger och försökt få dom att godkänna oss som repratör, men icke...

hogga
2006-01-13, 18:14
Tjena. Lånar tråden lite. Vad blir det för symptom ifall tunern gått sönder? Ingen bild alls eller bild ibland eller?

Hogga

humlan57
2006-01-13, 18:56
Tjena. Lånar tråden lite. Vad blir det för symptom ifall tunern gått sönder? Ingen bild alls eller bild ibland eller?

Hogga

Ingen bild alls.

mvh humlan.

hogga
2006-01-14, 08:23
OK. Tänkte bara utesluta en del saker. Jag har fortfarande inte fått min box att funka helt ok.Det började i slutet av dec. Då hade mitt cs funkat kanon i två månader, men helt plötsligt måste jag starta om camen var annan minut. Jag bytte cam från newcamd till mgcamd och det blev lite bättre. Det är fortfarande inte bra. Bilden far och stannar och så får jag byta kanal och då får jag bild tillbaka.
Är min box trasig eller ligger felet hos dem som levererar cs?

Hogga

humlan57
2006-01-14, 11:04
Du får be dom som Du är ansluten mot att kolla upp det + att Du kollar din Tv-signal å nätverksanslutning. Bra är även om Du lägger in din backup av IMG:n, om nåt har hänt med den som liger i din box.

mvh humllan.

hogga
2006-01-14, 11:58
Jag har bytt från 2,20 till gemini 2,40 men det blev inget bättre. Jag hade en leverantör av varje, dvs en från via och en från cd. Jag provar just nu med båda från samma men varannan timme ungefär så bryter det. Det verkar bara vara jag i gruppen som har detta problemet. Han med servern kunde se i loggarna att min box loggar ur sig hela tiden.
Mycket märkligt. Jag har bra signal och nätverket fungerar också bra. Annars skulle jag väl märka det på bla den här datorn? Den skulle väl logga ur sig från internet iså fall?
Jag är hemskt tacksam för alla tips.

Hogga

humlan57
2006-01-14, 12:35
Vadå loggar ur sig? Den tappar alltså inte uppkopplingen bara, utan loggar ur? Det är inte så att Du har två kort av samma sort med olika abb-nivåer? Då kan det behövas att man i servern sätter ditt IP+port i USER för att den ska ansluta till det kortet, om jag inte minns fel.

mvh humlan.

hogga
2006-01-14, 14:04
Jag har inga kort och det är bara min som krånglar i gruppen.Jag ska kolla med admin ifall han har två kort av samma sort. Jag tycker att det börjar kännas som ett tekniskt fel. Men jag vet inte. Jag har fått rådet att köra med evocam istället för den ska vara stabilare. Jag ska testa det imorgon så får vi se.

Edit: Fick precis ett bryt i boxen igen. Det knäppte till och så frös bilden. Väntade och inget hände. Då bytte jag kanal, och på den var det bild. Så jag knäppte tillbax och då funkade det. Hade också ett par tre mindre frysningar under fotbollsderbyt, men då kom bilden tillbaka av sig själv. Tröstlöst.

Hogga

humlan57
2006-01-14, 21:10
Be din admin flytta upp dig i USER listan. Om det hjälper, ligger Ni troligen på max vad kortet klarar av... Men två kort av samma sort, menade jag att Du har t.ex ett basabb, å nån annan ett fullabb, men så var det ju inte här...

mvh humlan.

eviln
2006-01-16, 09:45
Tjena. Lånar tråden lite. Vad blir det för symptom ifall tunern gått sönder? Ingen bild alls eller bild ibland eller?

Hogga

Blir förvisso bild men ingen service kan visas, något sådant meddelande...typ "Service could not be found".
Linuxen funkar forfarande bra...signal find hittar ingenting alls.

humlan57
2006-01-16, 16:14
Tjena. Lånar tråden lite. Vad blir det för symptom ifall tunern gått sönder? Ingen bild alls eller bild ibland eller?

Hogga

Blir förvisso bild men ingen service kan visas, något sådant meddelande...typ "Service could not be found".
Linuxen funkar forfarande bra...signal find hittar ingenting alls.

Då är det problem med signalen....

mvh humlan.

eviln
2006-01-16, 16:30
Tjena. Lånar tråden lite. Vad blir det för symptom ifall tunern gått sönder? Ingen bild alls eller bild ibland eller?

Hogga

Blir förvisso bild men ingen service kan visas, något sådant meddelande...typ "Service could not be found".
Linuxen funkar forfarande bra...signal find hittar ingenting alls.

Då är det problem med signalen....

mvh humlan.

Nej, en annan 500T funkar utmärkt med samma antennuttag. (samma img och conf)
Det är problem med tunern.

humlan57
2006-01-16, 18:16
Det kan det vara, men liks förbannat ett signalproblem :wink: Så det ser ut som Du bör ta kontakt med DMN: Digital Multimedia Nordic: 08-56435430, å komma överens vad som bör göras, eller vänd dig direkt till din återförsäljare...

mvh humlan.

eviln
2006-01-16, 20:04
Det är likförbannat tunern som signalen går direkt in i efter antennuttaget :D
Skickade in boxen till digisat i förra veckan efter samtal med dem.
Mina favoritkrämare, allt har löst sig på smidigaste möjliga sättet där.
Får pressa priserna lite humlan så köper jag min 4e 5e och 6e box från dig :)

Edit: Har fortfarande inte fått tillbaka boxen från reparation, nu är det den 13e Mars.
När ska man börja tro att disgisat har blåst mig?