handdator

Visa fullständig version : router problem



rottweiler
2006-01-14, 10:47
min router släpper inte igenom så jag får inget ipnummer. har provat d-link,smc routrar lika med båda! den som funkar nu är en netgear men den hänger sig ganska ofta, vet någon? :-(

P-son
2006-01-14, 10:50
Jag kör dlink, har inga problem, kan du beskriva lite mer ? hur har du kopplat/ konfiguerat ? vad har du för adslmodem ? det är inte så enkelt att du inte aktiverat DHCP?

magnus
2006-01-14, 10:50
är det in dator eller routern som inte får något ip nmmer

El Lokko
2006-01-14, 11:54
Låter som nåt inställningsknas i routern.
Det är du som är chef över routern å inte tvärsom. :wink:

El L :lol: kk :lol:

deas
2006-01-15, 12:34
Kolla så att DHCP server är aktiverat i din router och du inte har nån MAC spärr eller liknande igång... Ett tips är att göra en totalt reset på routern så blir det nog ok :)

kentstefan
2006-01-15, 19:07
Som Deaaaaas skriver, så ska DHCP vara aktiverad i din router och det IP-nummer som du får från din IP-leverantör är inte samma ipnummer som dyker upp i din dator bakom routern.
- men det visste du säkert redan om?

En anledningen till att det inte fungerar, kan vara att din router försöker logga in till din internetleverantör på fel sätt?
Oftast ska man använda sig av s.k. Direkt anslutning, där du får IP-nummer och DNS-information automatiskt. Tex hos Telia eller ComHem.

Men det kan vara så att du ska använda dig av PPPoE där du ska först logga in med användarnamn och lösenord varje gång du ska komma ut på nätet och tidigare gjorde du det via ett program i din dator? Den informationen ska nu sitta i din router istället och programmet i datorn ska bort!
PPPoE kan som system också logga ur automatisk från internet, men det går ju att ställa in.

D-Link och SMC är kända att kunna tappa kontakten med Internet, tex om man laddar ner en stor film (ehhhrmm....!) och så stannar routern mitt i natten. Det är inte så kul att se det på morgonen när man vil lse hur mycket som är kvar av filen.

Om det inte är något av ovanstående, så får du specifiera närmare vad som går fel med dina routrar, ska kan vi andra här säkert hjälpa dig till rätta.

Lycka till!