handdator

Visa fullständig version : Kan inte komma in på vissa hemsidor



folke
2006-01-19, 10:24
Har hitta.se som startsida. I måndags kom jag inte åt den, inte någon dag denna veckan har jag kommit in där. Ringde till dem och de har inte gjort några ändringar sedan i fredags. De bad mig gå in på blocket.se - samma sak. Hitta och blocket har sina servrar i samma hall. Går jag till vår server och försöker så går det bra. Tar jag bort alla cookies och rensar senaste 20 dagars besökta sidor, startar om datorn - samma grej, ingen kontakt med blocket eller hitta. Det ligger tydligen någon spärr i min dator som uppstått av sig själv. Jag kan inte pinga till dom heller. Nån som känner igen detta?

Johan
2006-01-19, 11:12
Jag kommer in på Blocket men kan ändå inte pinga.

Får du rätt IP från dns servern?

Non-authoritative answer:
Name: www.blocket.se
Addresses: 212.112.182.18, 195.149.144.114

Samoth
2006-01-19, 13:08
Låter som om du har ett program Typ Peerguardian installerad ! ellr någon inställning om säkra webadresser.

folke
2006-01-19, 13:22
Ingen av klientdatorerna kommer in på hitta.se eller blocket.se.
Från servern går det. Pingar jag (från min maskin) till 212.112.182.18 eller 195.149.144.114 blir det timeout.

matkoh
2006-01-19, 13:57
Hmmm.

Låter som ett DNS-problem. Testa med ex. nmap eller traceroute för att se var paketen tar vägen.

Lycka till

electrified
2006-01-19, 14:37
Jag har också det problemet, Har ubuntu på en gammal mac som server i garderoben med firehol på. Om jag kopplar upp till min isp och sen startar firehol så går det inte. Får en kännsla av att det är någon bugg i ipnat eller firefox eller kernel eller nått annat med ubuntu som gör att det skiter sig. Ska kompilera en ny kernel nu hade jag tänkt, om jag gör det kan jag återkomma. Kernel 2.6.12 har jag nu.

Nu vet jag inte om du har linux på din server förstås, eller om jag helt missuppfattat det hela.

Leatherface
2006-01-19, 17:27
har testat både 2.6.3,2.6.12 och 2.6.15 här fint att komma in där med alla... tror oxo det kan vara dns problem eller kanske problem med ispn i nån router...

P-son
2006-01-19, 17:40
Har du testat att lägga in DNS-servrarna manuellt ?
Vad har du för internetleverantör ?

ElFeo
2006-01-19, 21:12
Ingen av klientdatorerna kommer in på hitta.se eller blocket.se.
Från servern går det. Pingar jag (från min maskin) till 212.112.182.18 eller 195.149.144.114 blir det timeout.

De har med all sannolikhet satt upp att de inte svara på ping. Om det nu är DNS-fel som det pratas om så kan du ju alltid testa att skriva in ip-adresserna i din browser. Svar då - DNS-problem, inget svar då - annat problem.

KillaH
2006-01-20, 05:08
testa med bara ipadresser som sagt, funkar de ändå inte och du kör linux på servern, kolla branväggen,
testa om du kommer åt aftonbladet.se utan problem, samt www.ip-only.se

Nicepoz
2006-01-20, 08:23
Hej

Jag har precis haft samma fel på mind dator. Jag testade allt jag kunda komma på men svaret var mycket mystiskt,
Lösningen är så här.

1 Alla Program
2 Höderklicka på Internet Explorer (på egenskaper)
3 Radera allt som står på (starta i)(kör i)(kortkommando)(kommentar)

Låter konstigt men det var det enda sättet för mig att få bort det.

OBS det funkade bara genom att gå via den sökväg jag numrerade.

Lycka till

eviln
2006-01-20, 08:42
kör: tracert www.vardunuvillekomma.com
sedan kan du luta dig tillbaka och kolla var det går fel.
Stannar den på rad 1eller 2 så är det din firewall som är tjall.
Kommer den ut på din ISPs nät så lär det vara deras problem.
Varje rad motsvarar ett routerhopp. Så första hopper är till din router/firewall, det andra till din defaultgw som din ISP sagt att du ska använda, sedan är det din ISPs problem.

Tycker det låter som att de har skruvat sönder sitt E-EBGP och den hittar inte någon alternativ väg ur nätet om en peeringpunkt går ner (inget du kan göra något åt dock).

Om du har IP-Only som ISP så har jag mina aningar om vad problemet kan vara.

folke
2006-01-20, 09:51
Jag skrev in http://212.112.182.18/ i adressfältet och då kom jag in på Blocket!
Jag skrev in http://195.149.144.114/ i adressfältet och då kom jag också in på Blocket!
Alltså har jag DNS-problem. Men jag är så okunnig och har NT-server. Detaljerad hjälp önskas.

electrified
2006-01-20, 13:02
Som jag har förstått det så får din server dns ordentligt (Du kan gå in på alla sidor med dns på servern) men inte klienterna bakom servern (Går endast med ip) Är dina klienter inställda med dns till din isp eller servern? Om det är så kolla om den fortfarande stämmer, annars verkar det som servern inte släpper igenom rätt saker ordentligt eller kanske inte tillåter ditt interna nät.

Kör ping och traceroute på dns också.

folke
2006-01-20, 15:38
Servern delar ut interna ip-nummer till klienterna vid inloggning. Man kallar det låna ett ip-nummer. Är jag borta flera dagar kan jag få ett annat internt ip-nummer än jag haft tidigare. Över en natt byts inte numret. Vad detta kallas på dataspråk vet jag inte.

P-son
2006-01-20, 18:51
Kolla vilka intervaller servern delar ut ip på, testa sedan att lägga in manuellt ip + dns-server för aktuell internetleverantör.....jag har samma problem på en av mina burkar, det borde lösa dina problem. :wink:

folke
2006-02-03, 08:53
Jag har haft semester i Venezuela (Isla Margarita) i 11 dar.
När jag kom tillbaks till jobbet fungerade det! Inget har gjorts, det har bara börjat fungera igen.
Kan rekommendera att ta ett avbrott i kylan med +30 grader i Karibien.
Hyra en taxi en hel dag SEK 500!
Bensinen kostar 40 öre litern!
Du behöver din spanska, de förstår sällan engelska.
Hälsningar till alla hjälpsamma och tack!