handdator

Visa fullständig version : Windows XP bandbreddsreservering



klas
2006-02-03, 16:12
Jag läste att windows xp har en bandbreddsreservering på 20%.

Någon som vet hur man tar bort det?

ElFeo
2006-02-03, 16:31
Jag vet att jag har läst om detta tidigare, samt testat en ändring i registry för att ta bort det. Jag undrar om det inte är så att reserveringen bara slår in när den ska ladda ner updates - för jag märkte ingen skillnad.

Om jag kör TPtest på en rå XP så har jag "rätt" hastighet kan väl också tilläggas.

Edit: Hittade en liten artikel i ämnet. Verkar som att hela saken bara är bull http://www.tweakxp.com/article37125.aspx

Nicepoz
2006-02-03, 16:39
Eller så följer du denna anvisning

start/kör/gpedit.msc => computerconfig/Admin.../Network/QoS/limit reservable... aktivera och sätt värdet till 0

Lycka till

ElFeo
2006-02-03, 19:08
Eller så följer du denna anvisning

start/kör/gpedit.msc => computerconfig/Admin.../Network/QoS/limit reservable... aktivera och sätt värdet till 0

Lycka till

Eller så läser du den artikel som jag länkade till så slipper du ödsla tid på denna "tweak"

klas
2006-02-03, 20:21
Jag vet att jag har läst om detta tidigare, samt testat en ändring i registry för att ta bort det. Jag undrar om det inte är så att reserveringen bara slår in när den ska ladda ner updates - för jag märkte ingen skillnad.

Om jag kör TPtest på en rå XP så har jag "rätt" hastighet kan väl också tilläggas.

Edit: Hittade en liten artikel i ämnet. Verkar som att hela saken bara är bull http://www.tweakxp.com/article37125.aspx

jahaja :smile: , där ser man. nu blev man lite klokare. Då behöver man uppenbarligen inte bry sig om detta. Tackar för upplysningen.

matkoh
2006-02-03, 22:01
Hmmm.
Det är ju allmänt känt att alla Bills produkter har en långsam IP-stack med mycket overhead som inte riktigt följer RFC. Vid mina egna tester så är ALLTID en linux-maskin 25-30% snabbare på ex. nedladdningar än Fönster eXtraPrima (tex), på identisk hårdvara. Jag brukar testa detta vid varje klass som jag har i Linux, halva klassen kör eXtraPrima & andra halvan olika varianter av Linux. OBS ALLA maskiner är identiska och OS uppdaterade med senaste patchar.

Och tankning sker med samma fil från ex. Sunet. Startar alla maskiner samtidigt & ALLTID vinner Linux-burkarna oavsett dialekt.

Någon annan som observerat detta ?

Intressant iaktagelse !

maximus
2006-02-04, 09:57
Men i hårdvarukompatibilitet, användarvänlighet och användarantal sparkar Bill pingvinen i arslet så det blåser om det.

mvh
dickus

ElFeo
2006-02-04, 10:19
Hmmm.
Det är ju allmänt känt att alla Bills produkter har en långsam IP-stack med mycket overhead som inte riktigt följer RFC. Vid mina egna tester så är ALLTID en linux-maskin 25-30% snabbare på ex. nedladdningar än Fönster eXtraPrima (tex), på identisk hårdvara. Jag brukar testa detta vid varje klass som jag har i Linux, halva klassen kör eXtraPrima & andra halvan olika varianter av Linux. OBS ALLA maskiner är identiska och OS uppdaterade med senaste patchar.

Och tankning sker med samma fil från ex. Sunet. Startar alla maskiner samtidigt & ALLTID vinner Linux-burkarna oavsett dialekt.

Någon annan som observerat detta ?

Intressant iaktagelse !

Hur mycket rör det sig om, i skillnad alltså?

Edit: Jag kanske ska läsa ordentligt! 20-25% skrev du ju. Låter mycket måste jag säga - vore intressant att läsa mer om varför. Du har inga intressanta artiklar i ämnet på lut? Helst inga skrivna av linux-fanatiker (brukar sällan vara nyanserat)

Nicepoz
2006-02-04, 13:00
Till ElFeo

Det som står i "din" artikel stämmer då inte med dom datorer jag haft. Det blir en faktisk skillnad med min lösning. Tycker inte du det så behöver du ju inte använda dig av den eller avråda andra att använda lösningen.
Alla sätt är ju bra utom dom dåliga, heter det ju.

Leatherface
2006-02-04, 13:19
med linux ligger jag på ca 1200k/s från sunet... med en windowsburk brukar ja inte komma över 1000k..... när de gäller användarevänlighet och hårdvaru kompatibiltet så finns det faktiskt linux dists som standard är bra på det området och tom bättre än windows.... men då de gäller hårdvara är de väl mer tillverkarna man ska sparka på som inte släpper drivers själv...

Samoth
2006-02-05, 13:36
Eller så följer du denna anvisning

start/kör/gpedit.msc => computerconfig/Admin.../Network/QoS/limit reservable... aktivera och sätt värdet till 0

Lycka till

Nicepoz! kan du förklara närmare, för när jag följer din anvisning så kommer jag till "qoS" men sen fattar jag inte vad jag skall ändra? kan du hjälpa till är du snäll.Gärna på Svenska ;)

Nicepoz
2006-02-05, 14:41
Det du gör är att du klickar på en av flikarna och ändrar värdet till 0.
Om ajg inte minns fel så står det ett tal över 20 som ska ändras

klas
2006-02-05, 17:25
aja, jag ska nog oxå gå in och ändra jag oxå, även om det kanske inte gör nån praktisk skillnad känns det bättre att veta att man gjort allt man kan för att snabba upp sin anslutning :D.