handdator

Visa fullständig version : Den 15 februari slutar jag att jobba helt...



humlan57
2006-02-09, 12:55
Å blir en fri man :) . Kommer bara att ägna mig åt kapitalplaceringar, vilket under en längre tid, varit en privat bisyssla. Och efter att prövat på att arbeta som anställd i 30 år, har jag ledsnat på allt vad arbete heter. Så istället för att arbeta för pengar, ska pengarna få arbeta för mig :) . Jag kommer därför inte att supporta via Datafixaren, inte heller svara på "mitt" telnr, utan Ni får vända er direkt till butiken. Självklart kommer jag att ha kvar min hobby, men det kommer då att vara helt mina villkor.

mvh humlan.

datafixaren
2006-02-09, 13:47
Ja som ni alla kanske har föstått så kommer Humlan att sluta hos oss på datafixaren och vi önskar humlan god forsättning och passar på att tacka för god support.

Med vänliga hälsingar
Datafixaren

ElFeo
2006-02-09, 17:18
Fan det där låter sweet! "...pengarna arbeta för mig". Kan du inte be några av dem jobba för mig också, vad ska de ha i lön förresten?

:)

billeh
2006-02-09, 17:45
Vad är det för arbetsgivaravgift på pengar som jobbar ? :?:
Man kanske ska säga upp personalen och låta pengarna sitta i plogbilarna och köra på nätterna?
Vem föhandlar man med om lönenivåer när facket inte är med?
Finanspolisen kanske eller finansinspektionen.
alternativet känns inte bättre om stat och politiker är motparten
(sen kan man ju undra om det är facket som styr politiken eller om det är politiken som styr facket)

maximus
2006-02-09, 18:18
Poker och A-kassa alltså. Välkommen med i gänget :)

mvh
dickus

humlan57
2006-02-09, 19:07
A-kassa har jag ju rätt till, som alla andra arbetsbefriade. Men den lär jag knappast få behålla värst länge, då jag inte tänker ta nåt skitjobb, eller nån fånig utbildning. Som jag skrivit tidigare så har jag handlat med fonder, å lite aktier under en längre tid, å aktivt under de senaste 10 åren. Det har jag lyckats rätt bra med, så med lite tur, å inte så stora krav, kommer det att ge tillräckligt, för att kunna ta ut en hyfsad "lön". Skatt på inkomst på pengar som jobbar är 30%, så nån inkomstskatt kommer man inte undan. Alla ev vinster är fondbolag å banker skyldiga att uppge till skattemyndigheten....

mvh humlan.

swedane
2006-02-10, 11:04
:D Ja då är det ju endast önska Humlan lycka till.. Välkommen i gänget vi som inte har så mycket tid. *ASG*

Hoppas du kommer njuta av din "frihet".
Samtidigt hoppas man ju du fortfarande kommer ge tips och goda råd härinne..

Sköt om dig och må bra...

humlan57
2006-02-10, 11:40
:D Ja då är det ju endast önska Humlan lycka till.. Välkommen i gänget vi som inte har så mycket tid. *ASG*

Hoppas du kommer njuta av din "frihet".
Samtidigt hoppas man ju du fortfarande kommer ge tips och goda råd härinne..

Sköt om dig och må bra...

Tack Swedane, å visst kommer jag att njuta fullt ut. Självklart är det skitkul att allt man gjort, betalat sig. Nu gäller det bara å inte bli girig, utan fortsätta i samma "hjulspår", så kommer jag att kunna leva mycket gott.

mvh humlan.

PS. Ta en summa pengar, fördubbla den vart tredje år, så ser Ni hur fort det går att skapa sig en icke föraktlig summa pengar. Å utan alltför stora ansträngningar eller ren tur, så går det faktiskt att kapa tiden till pension med 10 år, eller mer.

kpla
2006-02-15, 17:29
Kan du inte tipsa oss om vilka bolag du tänker satsa på så vi kan haka på med några tusingar för egen del?

humlan57
2006-02-15, 18:07
Kan du inte tipsa oss om vilka bolag du tänker satsa på så vi kan haka på med några tusingar för egen del?

Inte bolag, men lägg lite pengar i bra fonder, t.ex East Capital:s Ryssland eller Östeuropafond. Dessutom bör länder som Brasilien, Kina å Indien ge bra med pengar på lång sikt. Japan verkar äntligen åxå vara på G igen, men jag har svårt för deras mentalitet. Då dom är så förbannat konservativa, att nästan alla beslut verkar fastna i just motstånd mot minsta lilla förändring. Å så råvaror förstås, guld å olja kommer aldrig att tappa i värde, mer än periodvis....

mvh humlan.

kpla
2006-02-16, 07:04
Tack för de humlan
Hade väl inte tänkt på lång sikt utan snabba klipp
Genom trading på nätet :-)

humlan57
2006-02-16, 09:04
Tack för de humlan
Hade väl inte tänkt på lång sikt utan snabba klipp
Genom trading på nätet :-)

Då bör man inte vara ensam, om man inte orkar vara vaken dygnet runt förstås :smile: . Det för att kunna hänga med, i allt som händer världen över på börserna. Eller så blir det till att "bara" inrikta sig på rent svenska bolag... Å just dom snabba klippen, kräver att man handlar blixtsnabbt + att man alltid har en ordentligt stor summa tillgänglig. Man vill helst inte heller låsa dom pengarna mer än högst nåt dygn, så det behövs 2-3 såna summor för att riktigt kunna jobba effektivt, iaf om man vill kunna leva på det. Securitas, Ericsson, Assa-Abloy, SCA å råvaruproducenter, är säkert företag som skulle fungera bra, att köra "daytrading" på.

mvh humlan.

kpla
2006-02-16, 16:48
Tack för tipsen
Jag hade inte tänkt leva på det men det är alltid fint när man ka göra en extra hacka ibland.
Jag går bara in när jag har en vändpunkt på känn i nåt bolag oftast i slutet av året då många säljer av skattet. skäl. det går nästan alltid upp en 10-25 %
efter nyår
Ha det gott

rottweiler
2006-02-18, 15:20
man har ju alldrig fölorat något föränn man sålt

eviln
2006-02-18, 20:40
Man kan tjäna hur många procent som helst men bara förlora hundra procent så kör hårt!

humlan57
2006-02-18, 21:42
Man kan tjäna hur många procent som helst men bara förlora hundra procent så kör hårt!

Du kan inte förlora 100%, då förlust avdrag finns att använda sig av vid deklarationen :wink: .

mvh humlan.

rojac
2006-02-19, 06:56
Man kan tjäna hur många procent som helst men bara förlora hundra procent så kör hårt!

Du kan inte förlora 100%, då förlust avdrag finns att använda sig av vid deklarationen :wink: .

mvh humlan.
Jovisst! Men bara om du har en vinst att kvitta den emot. :x

humlan57
2006-02-19, 08:42
Man kan tjäna hur många procent som helst men bara förlora hundra procent så kör hårt!

Du kan inte förlora 100%, då förlust avdrag finns att använda sig av vid deklarationen :wink: .

mvh humlan.
Jovisst! Men bara om du har en vinst att kvitta den emot. :x

Tänkte inte på det :oops: Men jag har ju aldrig haft några förluster heller :D .

mvh humlan.