handdator

Visa fullständig version : Debug newcamd ?`



cno
2006-02-18, 20:22
Hej på Er alla kunniga...

Har lite problem med mitt lilla CS-nätverk, eller snarare med en klient som jag tror tappar kontakten med servern...ev pga en bråkig router eller dålig ISP!
Övriga klienter fungerar klockrent och servern verkar ticka på bra. Både server och klienter är Dreamboxar av typen DM500C med Gemini 2.60 och Newcamd 6.07. Det som händer rent praktiskt är att bilden fryser och man får starta om newcamd på den klient som krånglar!

Fråga1:
Finns det möjligheter att i den Dreambox som är server, logga till en text-fil alla klienters in- och utloggningar och ev mer info än så?

Fråga2:
Går det att via telnet se status på kortservern, anslutna klienter, osv.
Det finns ju någon debugport konfigurerad i cfg-filen men jag har testat mig fram lite med telnet...men utan någon större framgång!

Hoppas någon har tid att sparka mig framåt i rätt riktning ...
Tack på förhand
/CNo

eviln
2006-02-18, 20:37
Testa att installa MG_Camd från blue panel och kör igång.
Den använder samma conf som newcamd så det är lätt.
Sedan jag bytte till MG_Camd har jag inte haft en enda frysning.

matkoh
2006-02-18, 21:10
Hmmm.

En till sak som är bra med MG_camd är att den har "rollback" funktion. Dvs, den återansluter själv. Så även om server är borta en stund så kommer bilden tillbaka automatiskt, när servern är igång igen.

Lycka till

cno
2006-02-19, 10:20
Hej på Er!

Tack för tipsen! Jag har också haft funderingar på att test MGcamd, men eftersom Newcamd har funkat så bra med alla klienter utom en så har det inte känts aktuellt. Dessutom så har konfigurationen av MGcamd verkat lite krångligare än Newcamd...men på den punkten kanske jag har fel?
-Ska gruva mig lite å testa...

Statusen just nu är att det i bland går riktigt bra i några timmar, sedan kan det frysa mest hela tiden under några timmar! Börjar fundera på om det är något som stör!

Men jag är fortfarande lite nyfiken på att få svar på de 2 frågorna jag ställde i mitt första inlägg...
...någon som vet?

Tack
/CNo

Spidde
2006-02-19, 10:28
Att konfa MgCamd är exakt som att konfa newcamd då det är SAMMA fil.
Och för att svara på ditt första inlägg så går det bra att både logga samt telneta och kolla vilka som är ansluten.
För at få mer inte från telnet skulle jag köra newcs, men den tycker jga är mindre stabil.

cno
2006-02-19, 11:07
Hej Spidde och tack för ett snabbt svar!

-Ska definitivt testa MGcamd!

Men jag skulle vilja börja med att logga den info som går från Newcamd för att kunna se lite bättre vad det är som händer. Problemet är att jag inte vet hur jag går tillväga. Jag har sökt i forum, Newcamd's filer, mm men inte riktigt lyckats klura ut hur jag gör.
Är det någon som har något tips på en bra guide, hjälp-fil eller som har lite handgripliga tips för att hjälpa mig att komma framåt och få igång loggning till en textfil i min dreambox?

Underbart forum, och underbara människor som ställer upp å hjälper till...
...Tack!

Spidde
2006-02-19, 11:56
För att logga servern starta manuelt med
/cardserver.i386 > /var/log/cd.log
Detta funkar på en linux server men borde funka på en db.Bara att läsa cd.log sedan.
Finns säkert enklare sätt å.

matkoh
2006-02-19, 12:02
Hmmm.

Funkar tyvärr sämre att logga i din db !

1. Det finns begränsat med utrymme.
2. /var/log pekar på /tmp som töms vid omboot.
3. Loggning tar en del kapacitet som är dåligt av i din db.

Sätt upp en riktig maskin med linux så kan logga på alla möjliga olika sätt. Det räcker utmärkt med en Pentium "vad som helst" (133 mHz ->).

Lycka till

cno
2006-02-19, 12:56
Planen är att gå över till en vanlig PC som CS så småningom! Har ju inte svart bälte i linux, men håller på att försöka lära mig nu för att kunna ta steget! Tror inte att det skall vara några problem, men jag vill känna mig lite mer förberedd än vad jag gör nu...

Även om inte det är optimalt att logga med dreamboxen i det här läget så kanske det funkar över en lite kortare period för att se lite vad som händer. Tanken är inte att alltid ligga och logga utan att göra det korta stunder när vi har problem...för att kanske få lite rätsida på vad som händer.
Jag kan ju se via telnet att den box som vi har problem med är nedkopplad ibland av någon anledning...men det har varit intressant att kunna i en log över en kortare tidsperiod se lite mer vad som händer!
-Skulle det kunna gå...?

Att som i tipset att starta "cardserver.i386" med en växel funkar ju inge vidare med tanke på att den inte finns i en dreambox! Antar att man skall starta någon anna tjänst med samma växel? cardserver_6.07? eller är jag helt ute och cyklar?

Tack till er alla för all hjälp....

matkoh
2006-02-19, 15:53
Hmmm.

En sak som jag har sett är att pingtiderna ökar kraftigt vid vissa tider & som gubben i lådan så blir det frysningar hos de klienter som har långa pingtider (typ mer än 10 ms)

Ett tips är att be din klient köra ping mot din server, dels när det går bra & även då när det fryser. Är det markant skillnad så får man se till att hänga klientens ISP, då går det inte att göra något. Bara att byta operatör.

Lycka till

timmpo
2006-02-19, 23:25
Jag ligger runt 15 -20 i ping till min cs i newcamd funkar kanot men det måste asså innebära att jag ligger på gränsen ?