handdator

Visa fullständig version : Canal digital sänder fotbolls VM i HDTV MPEG4



PrOsOn
2006-02-23, 20:58
samband med att SVT förra veckan offentliggjorde att man planerar sända fotbolls-VM i HD-format beslöt Canal Digital att distribuera SVT:s HD-sändningar via satellit. Detta innebär att du som befintlig eller blivande Canal Digital parabol-kund har den exklusiva förmånen att kunna se världens största sport-evenemang i världens bästa TV-upplösning. Du kommer att kunna följa Zlatan och landslagets matcher på ett sätt som aldrig tidigare skådats. SVT och TV4 delar på sändningarna, totalt 64 matcher. Samtliga matcher planeras visas i HD-format.




För att kunna följa fotbolls-VM i HD-format krävs en digitalbox med så kallad MPEG 4-konvertering. Canal Digital har beställt sådana och räknar med att de finns tillgängliga i tid innan VM drar igång den 9:e juni.


Vi kommer att uppdatera hemsidan med ytterligare information kring MPEG-4-boxarna, ev kampanjer och HD-kanalen för fotbolls-VM.

Verkar som det kommer bli svårt att kunna spela upp denna sändning då det inte finns många mpeg4 boxar. Vi som har dvb-s kort kommer att få lov att ha väldigt kraftfulla datorer för att se.

Dom kanske till och mer använder sej av DVB-S2 vilket krånglar till det ännu mera. :cry:

mami
2006-02-24, 04:27
har funderat lite på hårdvaran för mpeg4.
vad jag kommit fram till så är det just dvb-s2 för mpeg4 som gäller men om någon vet säkrare så skulle det vara bra.

hoppas på att det kommer kort snart för pci så man får fixa till burken för framtidens tv =)
finns ju dvb-s2 kort redan men frågan är om det skall vara ett sånt som finns eller om det blir ändringar!

/mami

PrOsOn
2006-02-24, 10:14
De DVB-S2 kort som finns är nog framtidssäkra. Tror inte dom kommer att ha olika standarder. Dom har ju i europa hållt sej till en standard hitils dvs DVB-S och sen nu DVB-S2.

Föt att köra MPEG4 i datorn tror ja de kräver. P4 3.8 ghz eller en P4 dualcore 3.4. Har själv en vanlig 3.4 och det laggr rätt fett på de mpeg4 sändningar som finns på DVB-S.

ibi
2006-02-24, 10:18
Tyskarna kommer att senda alla matcher i hd format gratis!

PrOsOn
2006-02-24, 10:28
Sverige borde det med om det är svt samt tv4 som ska sända. Men efterssom de kommer vara över satellit kommer det säkert vara kodat på grund av sändningsrättigheter.


Kommer tyskarna använda DVB-S, DVB-S2 samt mpeg4?

electrified
2006-02-24, 16:49
De DVB-S2 kort som finns är nog framtidssäkra. Tror inte dom kommer att ha olika standarder. Dom har ju i europa hållt sej till en standard hitils dvs DVB-S och sen nu DVB-S2.

Föt att köra MPEG4 i datorn tror ja de kräver. P4 3.8 ghz eller en P4 dualcore 3.4. Har själv en vanlig 3.4 och det laggr rätt fett på de mpeg4 sändningar som finns på DVB-S.Koda något i mpeg4 och rätt upplösning och se hur mycket som krävs bara, så kan du se om det avkodningen som gör att det laggar eller din utrustning.

PrOsOn
2006-02-24, 16:53
Om jag sparar transport strömen och spelar upp i olika program så får ja lite olika lagg. Men när ja kollar live så laggar det mera än när man spelar upp från hdd.

electrified
2006-02-24, 17:01
Om jag sparar transport strömen och spelar upp i olika program så får ja lite olika lagg. Men när ja kollar live så laggar det mera än när man spelar upp från hdd.Har du kollat processor användningen då? Kan vara så att du inte har någon fungerande demultiplexer för HD ström, eller använder fel filter. Experimentera lite med graphedit. En del grafikkort kan också hjälpa till att koda av.

PrOsOn
2006-02-24, 17:04
hur funkar det för dej ? Processor användningen ligger lite olika mellan 50-100 beroende va ja använder för program o filter men de laggar även vid lägre. Går säkert få de bättre optimerat men har ingen aning om hu det ska funka.

kanske ska säga att ja har. P4 3.4 ghz (800mhz) ddr2 2gb (533mhz) tror jag. 2x 250 gb sata 150. Radeon x850xt platinum.

electrified
2006-02-24, 17:11
Nja, jag har inte hdtv men tycker att det verkar lite konstigt att det skulle krävas så mycket. Det bör inte lagga om processoranvändning inte är 100 och den vill ha mer. Så finns det tex nvidias PureVideo som hjälper till att koda av. I mpeg2 går sjunker processoranvändningen ordentligt och jag har läst om folk som med hjälp av det kan få bort lagg etc, Tyvärr fungerar inte mpeg4 är men på ATI kort ska det fungera och snart med PureVideo också.

Men med tanke på att Mpeg4 sändningar är såpass nya och ovanliga är det mycket möjligt att filtren inte är speciellt bra än. Bara vänta å se.

PrOsOn
2006-02-24, 17:15
Precis man måste ha hårdvaruavkodnng på grafikkortet då. De flesta har det för mpeg2 och wmv9 i hdtv på grafikkortet men inte för mpeg4 (H.264) de nyaste nvida och radeon korten som bara har de som sakt.

Lite konstigt är det att de laggar fast de inte är 100 %. Fast de är väldigt kompext H.264.

sb2000
2006-02-25, 08:55
Kan man kolla på tv med vanligt DVB-* budgetkort och mjukvarudekodning? Vilka program använder man isf?

electrified
2006-02-25, 10:24
PrOsOn Det här är kanske något för dig? http://peripherals.consumerelectronicsnet.com/articles/viewarticle.jsp?id=36966
Om du har ett Geforce 6x00 eller 7x00 men det kanske är dags att skaffa ett nytt iaf?

PrOsOn
2006-02-25, 12:56
Synd att jag har en hem pc. Kan inte ändra hårdvara i den tyvärr.
Sitter här me mitt radeon x850xt p och P4 3.4 ghz.

De enda att hoppas på skulle vara att det blev stöd för h.264 i mitt x850xt men de gör det nog inte då de handlar om hårdvara troligen.

Verkar bara som att x1800 bland radeon som har stöd för h.264.