handdator

Visa fullständig version : Nya kanaler



OA
2006-02-25, 09:34
Är det så här det kommer att se ut i marknätet efter 31/5?

MUX 1

SVT 1
SVT 2
SVT 24
BARNKANALEN /KUNSKAPSKANALEN

MUX 2

TV 4
TV 4 PLUS
TV 4 FILM
TV 400
TV 4 FAKTA
CNN
TV 6

MUX 3

KANAL 5
TV 3
CANAL +
CANAL + FILM
CANAL + SPORT
DISNEY CHANNEL/CANAL 7
TV 8

MUX 4

EUROSPORT
DISCOVERY
ANIMAL PLANET
MTV
NICKELODEON/STAR
ZTV
THE VOICE/C5

MUX 5

SHOWTIME /FILMFESTIVAL
TRAVEL & LIVING
BBC WORLD
BBC PRIME
TCM
AFTONBLADET/AXESS TV
KANAL LOKAL


VH 1 I MÅN AV PLATS?
SHOWTIME UPPHÖR 31/5 ?

Leatherface
2006-02-25, 11:20
showtime kommer finnas kvar däremot försvinner star för att dom ska kunna klämma in ytterliggare en filmkanal... skulle tro att nonstop filmfestival tar över stars plats... vh1 försvinner som det låter som tills det finns plats dvs en ny mux kommer upp.... tycker de är katastrof att dom slänger in ytterliggare en kanal med rap/hip-hop och annat skit.. vh1 är ju den enda vettiga musikkanalen... tv6 kanske hamnar där vh1 är nu om dom nu inte förstås gör upp med tv4 det är ju deras mux precis som mux1 är svts mux... att cnn sänder där beror på att tv4 vidaresänder den kanalen...

• BBC World – Storbritanniens berömda public service-bolag driver denna nyhets- och debattkanal som sänder dygnet runt.
• BBC Prime – kanalen visar egenproducerade dramaserier, komedier, faktaprogram och dokumentär av hög kvalitet.
• Showtime – en filmkanal med drama, action och thrillers.
• Discovery Travel & Living – rese- och livsstilskanal från världens största TV-dokumentärkoncern.
• TCM – Turner Classic Movies visar alla de klassiska filmerna från 1930- till 1990-talet.
• Axess-TV – en ny spännande samhälls- och debattkanal från tidningen Axess.
• Storstads-TV – Aftonbladets stora satsning på att spegla storstädernas nöjes- och kulturliv.
• Lokal-TV – som idag sänder i Stockholm, Göteborg, Skåne, Östergötland och Östersund.

detta är kanalerna i 5e sändarnätet iaf...

johandan
2006-02-25, 18:37
Att inte kunna erbjuda pay-per view är svagt. Tekniken och utbudet finns där och det borde vara en och annan krona att tjäna för bolagen. Allsvenskan är ju superinne nu ett vm-år och allt....

tony_soprano
2006-02-25, 19:40
Det finns väl inte nog med bandbredd för PPV, annars hade de väl låtit de gamla kanalerna typ Showtime varít kvar...

/soprano

TheVaran
2006-02-25, 21:42
showtime kommer finnas kvar däremot försvinner star för att dom ska kunna klämma in ytterliggare en filmkanal... skulle tro att nonstop filmfestival tar över stars plats...

Du sitter tyvärr på felaktig information. Mux-listan ovan stämmer väldigt bra med vad Regeringen beslutade i veckan. De reffererar till en tidigare artikel i Resumé som dessvärre var felaktig.

Webb-TV från pressinformationen:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/86/49/37f1fd56.ram


Pressmeddelande
23 februari 2006

Utbildnings- och kulturdepartementet

Från 3 till 10 fri-tv-kanaler - nya sändningstillstånd i det digitala marknätet

Regeringen har idag beslutat om sändningstillstånd i det digitala marknätet. Beslutet innebär att sju nya digitala tv-kanaler ska vara igång före sommaren 2006.

Fri-tv-kanaler, företag
TV 6 (arbetsnamn), Viasat Broadcasting UK Ltd
The Voice, The Voice TV Networks Ltd
Storstads-TV, Aftonbladet Hierta AB
Axess TV, Axess Publishing AB

Betal-tv-kanaler, företag
C 5 (arbetsnamn), Kanal 5 AB
BBC Prime, BBC Worldwide Ltd
NonStop Filmfestival (arbetsnamn), NonStop Television 4.0 AB

- Nu får vi en bättre balans mellan fri-tv och betal-tv, säger utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky. De som går över från analog till digital tv kommer alltså att få hela tio stycken fri-tv-kanaler jämfört med nuvarande tre. Till det kommer det även några regionala fri-tv-kanaler i vissa områden. Speciellt glad är jag över att vi slipper barn- och alkoholreklam i de fria kanalerna.

- Jag tror att tv-tittarna kommer att hitta mycket intressant i de digitala marksändningarna. Dagens beslut innebär även ett förbättrat utbud av betal-tv med kanalerna BBC Prime, C5 och Non Stop Filmfestival.

- Digital-tv-övergången kommer att leda till mer utrymme i marknätet. Jag tror det innebär möjligheter till bland annat nya kanaler, HDTV och mobil-tv. Det här är dock sista stora gången som tillståndsgivningen sker på detta sätt. Regeringen kommer att presentera ett nytt förfarande i en proposition senare under året.

Ett stort antal företag har varit intresserade av att sända tv i det digitala marknätet. När Radio- och TV-verket annonserade fick man över 30 ansökningar om tv-kanaler som inte har sänts i marknätet tidigare. Samtliga kanaler som nu har fått tillstånd av regeringen har föreslagits av Radio- och TV-verket.

De nya sändningstillstånden avser följande kanaler:

Fri-tv-kanaler
SVT1
SVT2
SVT24
Barnkanalen
Kunskapskanalen
TV 4
Storstads-TV
"TV 6"
Axess TV
The Voice
ByTV Jämtland
Kanal Lokal (4 områden)
Gotlandskanalen

Betal-tv-kanaler
TV 4 Plus
TV 4 Fakta
TV 4 Film
TV 400
Kanal 5
"C5" från Kanal 5
TV 3
ZTV
TV 8
Canal Plus (3 kanaler)
Canal 7
Eurosport
MTV
Nickelodeon
Vh-1
Star!
NonStop Filmfestival
Animal Planet
Discovery Channel
Discovery Travel & Living
BBC World
BBC Prime
Disney Channel
TCM
CNN

Leatherface
2006-02-25, 23:20
informationen finns på boxers sida ta och läs där... filmfestival fick tillstånd om nonstop tv lämnade ifrån sig tillståndet för star... vh1 får sända i mån om plats så hur det blir med den vet jag inte men ser då mörkt ut... sen vilka muxar resten av kanalerna ligger på var ren gissning...

http://www.boxer.se/?page=188&display=169:877

http://www.boxer.se/?page=188&display=169:876

TheVaran
2006-02-27, 19:19
informationen finns på boxers sida ta och läs där... filmfestival fick tillstånd om nonstop tv lämnade ifrån sig tillståndet för star...

Showtime försvinner och ersätts av en ny idependetfilmkanal från Nonstop. TV4 har egentligen INTE en egen mux på samma sätt som SVT. TV4 får INTE starta fler kanaler i marknätet, där ska minst två andra kanaler in. SBS kanaler The Voice och "Kanal 5 PLUS" delar kanalpålats.

Leatherface
2006-02-27, 19:25
var har du sett att showtime försvinner... har inte sett det nånstans iaf... bara att dom fått lämna ifrån sig star för att få sända en till filmkanal... för min del får star gärna vara kvar har en del intressant som jag ser på ibland... på tv4s frekvens går de max klämma in 1 kanal till sen är det fullt... tv4 får inte starta fler kanaler men dom får byta ut en av sina nuvarande extra kanaler om dom önskar mot en annan...

fjedde
2006-03-14, 07:29
Jag håller inte med om att det går att klämma in en kanal till på tv4 muxen. Redan nu är det ju för låg bitrate på kanalerna där.

En kort fråga? Är det någon som har tittat på tv400 någongång? Snacka om meningslös kanal.

choco
2006-03-14, 10:08
Jag håller inte med om att det går att klämma in en kanal till på tv4 muxen. Redan nu är det ju för låg bitrate på kanalerna där.

En kort fråga? Är det någon som har tittat på tv400 någongång? Snacka om meningslös kanal.

har själv boxer, men funderar allvarligt på att byta till canal digital...tv4 skulle kunna få in allt bra innehåll i två kanaler.

Leatherface
2006-03-14, 13:41
nja tv4 borde gå över till vbr så den få mer bitrate då den behöver det.. dom andra kanalerna sänds i vbr och har lite bättre kvalite. förutom tv4 fakta som bara är 4:3 LB :( 1 kanal går att klämma in där men inte mer.. om dom inte har 2 kanaler som sänder på olika tider förstås... på mux 3 och 4 har dom har ju 7 kanaler som sänder samtidigt och det är 1 mer än tv4 muxen... tv400 tycker jag sänder mycket bra...

marimekko
2006-03-14, 16:20
Jag förstår inte vad TV4 Fakta håller på med. För nån dag sedan sände dom ett bredbildsprogram i LB, textningen och loggan låg utanför ramen. De sänder ju bredbild på alla andra kanaler, varför kan de inte fixa till Fakta undrar jag...

TeddyJohan
2006-03-15, 22:12
Det finns inga planer på att ta bort Showtime i dagsläget...

marimekko
2006-03-18, 16:32
Nu sänder TV4 Fakta i bredbild i alla fall. Det tog typ 300 försök för att få det rätt, men bättre sent än aldrig.