handdator

Visa fullständig version : TV-licens?



fod9
2006-03-05, 21:05
Hej. Nu betalar jag inte TV-licens. Om jag tecknar ett boxerabonemang, skickas dom uppgifterna till Radio och TV-tjänst i Kiruna då eller? Samkörs deras register på något vis så att jag åker på att betala licensen?

ehrlin
2006-03-06, 06:46
Bara för att du har ett abbonemang behöver du ju inte ha en tv. Du kanske tycket kortet är vackert att titta på.

Ripleyonline
2006-03-06, 06:52
Bara för att du har ett abbonemang behöver du ju inte ha en tv. Du kanske tycket kortet är vackert att titta på.

Så borde det vara om man köper ett abbonemang. Men hur blir det om man får en fri box med? Det räknas väl som en förmedlare av rörliga bilder eller vad det nu är den nya defenitionen är?

T-bird
2006-03-06, 10:56
@fod9

Radiotjänst och Boxer är 2 helt skilda bolag och dom utbyter inte information med varandra, så du kan lungt skaffa ett Boxer abb utan att det dyker upp en räkning från Kiruna.

Leatherface
2006-03-06, 11:41
se till att teckna på deras hemsida i säkerhets skull... jag vet dom som fått från radiotjänst för att ha tagit abb men det är i butik tillsammans med mottagare då... licens behöver du inte betala för själva boxer abbet men för mottagare måste du betala det... så beställer du från deras hemsida utan mottagare så är det lugnt...

deas
2006-03-06, 12:53
Grejen är den att det är varken abb eller mottagare man betallar för... Utan inehavet av tv apparat... Så har man en dator med tv kort och dom vill jävlas lite så kan man tvingas betalla tv license för det även fast man inte har nån tv hemma...

Själv har jag blånekat Radiotjänst nog en 20ggr sen jag flyttade hemma ifrån att jag har tv eller nått...Så tar det nån vecka så ringer dom ingen... Och då e jag lika dum igen :D

Leatherface
2006-03-06, 13:07
Grejen är den att det är varken abb eller mottagare man betallar för... Utan inehavet av tv apparat... Så har man en dator med tv kort och dom vill jävlas lite så kan man tvingas betalla tv license för det även fast man inte har nån tv hemma...

Själv har jag blånekat Radiotjänst nog en 20ggr sen jag flyttade hemma ifrån att jag har tv eller nått...Så tar det nån vecka så ringer dom ingen... Och då e jag lika dum igen :D

du betalar för innehavet av tv tuner.... det kan vara digitalmottagare,video,tvkort,mobiltelefon som kan ta emot marksänd tv osv... allt som kan ta emot marksända signaler.... däremot har du en digitalmottagare för satellit och en tv utan tuner så slipper du licens...

2006-03-06, 13:22
däremot har du en digitalmottagare för satellit och en tv utan tuner så slipper du licens...

Hej!

Inte helt korrekt.

-Vad räknas som tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas exempelvis
* Tv
* Video med kanalväljare
* Dator med tv-kort
* Videokamera med kanalväljare
* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
* Digital tv-mottagare

En tanke är att den som vill spara 1968 kronor per år kan kasta ut sin gamla TV och köpa en projektor alternativt en plasma-skärm UTAN TV-mottagare/kanalväljare i. Placera mottagaren i lokal/anläggning som inte är avsett för bostadsändamål. Exempelvis i en bil som står utanför ditt hus, ett förråd, en friggebod eller varför inte i ett apparatskåp utomhus. Koppla mottagaren till ditt trådlösa nätverk . Mottagaren kan man styra/kontrollera via ett webbgränssnitt från din PC. (Ovanstående hämtat från 4m.se (http://digital-tv.4m.se/betala-tv-licens.htm) med tillstånd)

Leatherface
2006-03-06, 13:27
om man ringer till radiotjänst så säger dom iaf att man slipper då... däremot en marksänd digitalmottagare måste man betala för... men då får man som sagt inte ha en tvtuner som kan ta in marksänd tv... även om man har projektor/plasma/lcd är de stor chans att man kanske har en video eller inspelningsbar dvd osv som du nämner och då spricker det där istället...

LancelotSweden
2006-03-06, 16:23
om man ringer till radiotjänst så säger dom iaf att man slipper då... däremot en marksänd digitalmottagare måste man betala för... men då får man som sagt inte ha en tvtuner som kan ta in marksänd tv... även om man har projektor/plasma/lcd är de stor chans att man kanske har en video eller inspelningsbar dvd osv som du nämner och då spricker det där istället...

Så om man har en digitalmottagare för satellit kopplat till en projektor
då är det bara att ringa radiotjänst och så slipper man licensen ?

maximus
2006-03-06, 17:20
Så om man har en digitalmottagare för satellit kopplat till en projektor
då är det bara att ringa radiotjänst och så slipper man licensen ?

"Hallå? Är det radiotjänst? Skulle bara meddela att jag inte betalar tv-licens längre. Varför? Jo, jag har inte tv längre. Jag har köpt projektor och satellitmottagare!"

Muahahahahaha! Tror du de klarar av att skratta utan att kissa på sej? :o

mvh
dickus

Leatherface
2006-03-06, 17:23
man behöver väl inte säga så nu bara säga att man sålt tvn men reglerna är så... man betalar inte licens för en satellitmottagare... så har du ingen tuner i nåt annat för marksänt så kan du avanmäla...

Mozer
2006-03-08, 22:03
Varför så oroliga!? Dom har ingen rätt att komma in i bostaden, inte heller kika in genom fönstren. Plingar dom på be dom dra åt helvete. Det gjorde jag, och sedan har dom inte synts till.

strachan
2006-03-08, 23:16
Kanske är rykten, men har hört att dom brukar köra med exempelvis.. "Hej, vi fick ett samtal från dig angående problem med TVn", "Nää.. den funkar fint", "Jasså, så ni har en TV...". Låter väldigt osannolikt iofs ;) Och i sånna fall så skulle det kunna gå precis hursomhelst beroende på hur man svarar..

Skulle vara roligt att veta vart dessa TV-licens pengar går till i slutändan.. skulle inte förvåna mig om tex SVT roffar åt sig från både Radiotjänst samt alla Digital-TV abbonemang som folk betalar skjortan för.

LancelotSweden
2006-03-08, 23:45
Så om man har en digitalmottagare för satellit kopplat till en projektor
då är det bara att ringa radiotjänst och så slipper man licensen ?

"Hallå? Är det radiotjänst? Skulle bara meddela att jag inte betalar tv-licens längre. Varför? Jo, jag har inte tv längre. Jag har köpt projektor och satellitmottagare!"

Muahahahahaha! Tror du de klarar av att skratta utan att kissa på sej? :o

mvh
dickus

självklart skulle man inte säga så , men igentligen varför inte , eftersom det är
precis som någon sa , saker utan tuner räknas inte och en projektor har då ingen tuner ! :twisted:

Atrix
2006-03-09, 08:59
:evil: FFF=forum för fårskallar :evil:

Ni kan betala flera hundra i månaden till satellitoperatörer, Comhem och Boxer m.m, men ni kan inte betala licens? Det är för sorgligt...

Dessutom verkar det som ni lägger ner en massa energi på att undvika betala dessutom :lol: Kanske kan man spendera sina dyrt förvärvade hjärnceller på annat? :roll:

LancelotSweden
2006-03-09, 09:32
:evil: FFF=forum för fårskallar :evil:

Ni kan betala flera hundra i månaden till satellitoperatörer, Comhem och Boxer m.m, men ni kan inte betala licens? Det är för sorgligt...

Dessutom verkar det som ni lägger ner en massa energi på att undvika betala dessutom :lol: Kanske kan man spendera sina dyrt förvärvade hjärnceller på annat? :roll:

Det är ingen fråga om " KAN " jag gör det t.o.m som det är idag .
men det är en otroligt töntig avgift som inte änns kanske blir kvar i framtiden .
troligen blir det nämligen en del av den vanliga skatten eller en media-avgift ....

Bernoullis
2006-03-09, 09:38
Vore en bra idé om den kunde ingå i den vanliga skatten. Då skulle många fler vara med och dela på kostnaden samtidigt som man kunde skrota Radiotjänst vilket säkert skulle spara några kronor.

Leatherface
2006-03-09, 10:03
är väl redan nåt sånt på förslag men verkar gå segt med det...

Atrix
2006-03-09, 10:12
Jag håller med alla tre ovan. Att strunta i att betala är inte rätt sätt att sköta det på. Anarki anser inte jag passar i ett demokratiskt samhälle.

eviln
2006-03-09, 19:55
Jag håller med alla tre ovan. Att strunta i att betala är inte rätt sätt att sköta det på. Anarki anser inte jag passar i ett demokratiskt samhälle.

...och när blev dolda skatter demokratiska?
Licensavgiften är inget annat än en skatt då avgiften inte har något med brukande av tjänsten att göra.

Den dagen man har rätt att välja bort SVT ur utbudet så ska jag betala för det.
Men så länge det kostar för innehavet av TV apparat så blir det inte en spänn från mig.

Ungefär som att jag var tvungen att betala konsum en avgiftbara för att det finns i kvarteret, trots att jag hellre handlar på ICA.

Skatt är vad det är så då kan de väl för fan ta in pengarna på skattsedeln istället.

EDIT: Ang vad man säger till radiotjänst?
-"Hej jag vill säga upp mitt TV innehav."
-"Varför då?"
-"För att TVn gått sönder och om jag måste köpa både en boxjävel och en ny TV så skiter jag hellre i det."

Mozer
2006-03-09, 23:02
Kanske är rykten, men har hört att dom brukar köra med exempelvis.. "Hej, vi fick ett samtal från dig angående problem med TVn", "Nää.. den funkar fint", "Jasså, så ni har en TV...". Låter väldigt osannolikt iofs ;) Och i sånna fall så skulle det kunna gå precis hursomhelst beroende på hur man svarar..

Kan vara så att dom tar till alla möjligt knep för lura licenssmitarna. Läste på nått forum att dom ringt upp till en och direkt frågat" hej, vad gör du?" "- Njae.. jag gör väl inget speciellt.. kollar väl på tv" "jasså, jag ser att du inte betalar avgiften"
:lol: :twisted: