handdator

Visa fullständig version : Windows XP



zam1000
2006-03-17, 10:15
Hej.
Undrar om nån som har tid att förklara skillnaden mellan versionerna OEM och CORP.
Och vilka crackar/serials som behövs. Blir förvirrad av info på diverse ställen på nätet.

deas
2006-03-17, 11:34
CORP = du slipper aktivera
OEM = följer med färdigbyggda nya datorer, måste aktiveras

Det du ska ha för enklaste och bästa resultat är en corp version...

zam1000
2006-03-17, 11:37
Är det bara att ta vilken som helst på div p2p? Alla har ju nästan olika storlekar.
Zam

Johan
2006-03-17, 11:45
Du ska ta en som heter CORP eller VL.

zam1000
2006-03-17, 11:46
Kanske nån som har en bra direktlänk till nån sida där man kan hitta den?
zam

Schwede30
2012-02-28, 16:05
Hej!

Har en tunn klient med Windows CE. Vill installera Windows XP på den för att en vän sedan skall hjälpa mig att sätta upp den som kortdelningsserver i mitt hem. Finns det några triuck man kan använda sig av för att installera på en dator utan fysisk enhet? Funkar det med en extern CD-spelare? (Helst skulle jag vilja göra installationen från en minnespinne efter att ha kopierat WindowsCDn dit, men det är väl att hoppas på för mycket, eller?)

strv
2012-02-28, 17:15
Hej!
@ Schwede30--> Du kan installera en virituell dvdläsare, lägga över en iso-fil på ditt OS därefter installera. Kommer inte på ngn bra mjukvara men goggla och du hittar många freeware. Andra kan säkert kommentera vilken de rekomenderar, själv sitter jag inte vid min bärbara men jag har gjort på detta sätt.

/strv

LumberJack
2012-02-28, 17:56
Jag skulle rekommendera linux om du bara ska köra kortserver. Betydligt stabilare och inte speciellt avancerat om man inte är teknikanalfabet. Finns kanonguider och trådar här på forumet till detta.

Jag installerade ubuntu på min kortserver via usb-sticka. Lägg in installationsfilerna (skivkopia om XP) starta om datorn, stoppa uppstarten med ex F12 (olika på olika datorer) välj att den ska boota från USB.

Schwede30
2012-02-28, 18:17
Tack för svaret. Jag kör LINUX själv sedan fem år, men kan inte kortdelning. Han som skall hjälpa mig kan kortdelning, men inte LINUX.... Det är därför jag hade velat använda WinXP.