handdator

Visa fullständig version : Knepigt (nätverksproblem)



jocke4u
2006-03-30, 09:13
Har nu skaffat min andra Dreambox DM-500T och har flashat den med Leatherface dm500_02012006_beta.zip. Har konfigurerat nätverksinställningar som det skall vara men får ändå ingen kontakt med nätet.

Har testat med en WinXP laptop med samma kabel, funkar hur bra som helst.
Kabeln är ansluten till en Netgear switch och även testat med DHCP utan gott resultat.

Vad kan vara tokigt?

deas
2006-03-30, 13:52
Testa sätt statisk ip på den med samma serie som du kör i ditt eget nät fast med nån helt annan slutsiffra...

Brukar funka... Jag har själv varit med om detta ett par ggr...

matkoh
2006-03-30, 16:00
Hmmm.

Ett tips är att ALLTID köra med statiska adresser, eller möjligen DHCP-adresser som är låsta på MAC-nivå. Man slipper alla konstiga problem då.

Se till att ge rätt: IP-adress (192.168.1.xxx), nätmask (255.255.255.0), GW (192.168.1.1) samt DNS-server (192.168.1.1 eller vad du har).

Lycka till

jocke4u
2006-03-30, 16:17
Jo jag vet och det är också tanken att köra med statisk IP. Men jag skrev att jag ÄVEN hade testat med DHCP utan bättre resultat (DHCP funkar för jag kör jobb-laptopen med detta)

På en WinXP klient har jag jag:
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.3
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Och kör med samma på Dreamboxen fast givetvis med annan IP (192.168.1.17).

Kabeln är ju testad med en WinXP burk och ping till servern ger 0% packet loss. Vet inte om switcharna kan låsa på vissa MAC-adresser och vägra "släppa till".

Någon idé?

matkoh
2006-03-30, 16:34
Hmmm.

Då pratar vi DYRA switchar typ ProCurve 4000 eller så. Men det är nog inte så. Du lommer alltså inte ut med den nya DB, är det så problemet är ? Inte att Fönstermaskinen inte ser den ! Har du provat med putty ? Ping osv.

deas
2006-03-30, 18:35
Testade du att sätta ett statiskt ip med helt annan slutsiffra?

jocke4u
2006-03-30, 19:20
Jag har provat med ett några olika IP-nummer, hjälper inte.

Nej, det är inga dyra switchar (Netgear FS105 + GS608) och har testat med båda. Har provat att installera plugins från Internet (från DB) samt pinga, telnet (från Linux och WinXP).....och resultatet är zip, nada, zero. Har flashat om den med samma leatherface (som jag för övrigt kör på den andra och den funkar).

Har provat med Factory Reset (via menyer)....

Nu funderar jag på om jag skall flasha med den senaste originalimagen från http://www.dream-multimedia-tv.de/english/downloads.php och se om denna funkar.

Har ni nåt annat hett tips?

UPDATE: Nu har jag blivit lite klokare....eller inte..
Provade att flytta DB till kontoret (via en annan switch/router) och vips svarade den på ping. Tillbaka med den i sonens sovrum (som har 4 nätverksuttag). Provade alla med en kort stump-kabel, inte ett ljud...hmmm, satte den direkt i en av switcharna i källaren (som den varit kopplad till tidigare)....funkade hur fint som helst. Alltså är problemet kabeln mellan patchpanelen och uttaget i sovrummet. Tyvärr hade jag slut på bättre kabel när denna dragning skulle göras och i brådskan blev det en rulle från Biltema (säg inget &%#¤#¤%).

Det som förbryllar mig är det funkar med WinXP men att Linux inte trivs...
Upplys gärna mig varför det är såhär.

// Jocke - som tycker det är sååå kul att dra en kabel (som tur ganska kort sträcka med få "strul-krökar")

matkoh
2006-03-30, 20:30
Hmmm.

Som jag har upplevt det så kräver Linux att alla 8 pinnarna på nätverkskontakten är rätt installerade, då den kör med "full fart" (testa gärna en Fönstermaskin & en Linuxburk på samma switch, med ex.TP-test så får ni se vad jag menar). Det kan vara det som spökar. Har du provat sätta en switch i det uttaget som spökar. Torde bli samma sak då dvs. zip, nada osv.

Det luktar som om någon tåt inte är riktigt rätt !

Lycka till

jocke4u
2006-03-30, 23:58
Låter som något att testa (lättare än att dra om alla kablar :) ) att jag sen skall ha misslyckats med 4 st.... :roll: Dock så är dessa kablar "fulkopplade" i "serverhallen" med kontakter direkt på installationskabeln.

Hur som havfer så skall jag kolla detta imorgon.

Go natt

Johan
2006-03-31, 06:04
Hmmm.

Som jag har upplevt det så kräver Linux att alla 8 pinnarna på nätverkskontakten är rätt installerade, då den kör med "full fart" (testa gärna en Fönstermaskin & en Linuxburk på samma switch, med ex.TP-test så får ni se vad jag menar). Det kan vara det som spökar. Har du provat sätta en switch i det uttaget som spökar. Torde bli samma sak då dvs. zip, nada osv.

Det luktar som om någon tåt inte är riktigt rätt !

Lycka till

Vad jag vet används bara 4 trådar oavsett vilket operativ man kör på datorn... Kanske placebo?

matkoh
2006-03-31, 06:19
Hmmm.

Visst är det så MEN prova med att ex. koppla in en switch i en kabel som bara har de 4 trådarna aktiva !
Den går inte att få liv i. Fick det felet i veckan ute hos kund. En dator (eXtra Prima) funkade, dock med mycket packet loss (40-50%). Varken min bärbara med Linux eller switchar som jag provade med fick link. Rev ut uttaget & såg att det var kopplat fel.
1. Inte splittat paren som ska göras ! Alltså: Or/Vit, Or, Grön/vit,Blå,Blå/Vit,Grön,Brun/vit, Brun. Mycket viktigt !
2. Den som kopplat in (en lokal vaktmästare), hade bara kopplat in "de 4" mittersta trådarna. Han hade tittat på någon ritning över telefoni !

Sedan kan det förståss vara så att någon av "de 4 trådarna" är lite dåligt kontakterad.

Lycka till

jocke4u
2006-03-31, 08:57
matkoh: Du sparade mig lite gråa hår och massa extra jobb. Tog i serverskåpet och klippte bort de tillfälliga kontakterna och har nu pluggat in dom i patchpanelen. Viola....DB funkade direkt. Även XBox'en hoppade igång på nätet..OCH nästan vid första anblicken att PC'n också fungerade bättre (även om den funkade tidigare).

Lysande tips du hade. Tack!

En annan fråga, nu har jag två DB och en HTPC (Linux/MythTV) som delar på ett kort. Skall jag ha båda DB som AU eller kan detta innebära att det blir konflikter?

deas
2006-03-31, 12:52
Är det bara 2 boxaar på AU så är det inga problem... Värre om du har 4-5st... Då pressas kortet lite mycket...

luxor
2006-04-02, 16:48
Kör med gemini 2.80 istället det funkar klockrent mgcamd och newcs 1.14 :D

Leatherface
2006-04-03, 11:13
http://www.dreambox-stuff.ath.cx/dm500_03042006_beta.zip

i den kan man ladda ner fungerande mgcamd med newcs bla från pluginmenyn...

jocke4u
2006-04-09, 08:57
http://www.dreambox-stuff.ath.cx/dm500_03042006_beta.zip

i den kan man ladda ner fungerande mgcamd med newcs bla från pluginmenyn...

Jag funderar på att köra in denna för att slippa boot DB när kortservern har startats om (för mgcamd avhjälper väl detta?) Kör idag med newcamd på både klient och server, har tänkt att ha kvar newcamd på servern och bara byta på DB.

Frågan är bara att denna image finns inte i filarkivet här eller på dreamboxx.nu, kan man då anta att den inte är tillräckligt stabil eller dylikt? Funkar den bra?

Hermansson
2006-04-09, 09:02
Tror de e den jag kör på min -c box.... jag har då inga problem med den iaf...

dreadful
2006-04-09, 19:24
Bara för upplysning:

Det finns 8st kablar i en TPkontakt som bör vara kopplade i denna följd, inget måste dock.
1 = orange/vit
2 = orange
3 = grön/vit
4 = blå
5 = blå/vit
6 = grön
7 = brun/vit
8 = brun

Till 10 eller 100mbit används nr 1,2,3,6. Alltså paren orange och grön. Ena paret används för att skicka data och andra för att ta emot. Därför man byter på nr 1 och 3, 2 och 6 på ena sidan när man vill få en korsad kabel.
Det spelar ingen roll vad man kör för operativsystem, det används alltid bara dessa 4kablar. I fallet som någon skrev tidigare hade man kopplat in fel kablar, det måste vara just nr 1,2,3 och 6. Därför det t.ex. finns att köpa kabelsplitters så man får 2st separata uttag från ett.

Till gigabit används alla 8 kablar. Till det behöver man inte använda korsade kablar, de fixar det själa automagiskt. Och är det inte kontakt i alla 8 kablar utan endast orange och gröna paren så kommer den ställa ner sig efter ett tag till 100mbit, om man har den på auto som är default såklart...