handdator

Visa fullständig version : Förlorat körkort



Atrix
2006-04-01, 00:18
Ja, du läste rätt... :evil:

Jag har förlorat körkortet. 58 på 30-väg... :oops:

Min fråga är enkel: Hur ska jag minimera straffet? Jag har fått 2 månader, men jag går ihjäl på det... Tanten kör fruktansvärt illa...

Väldigt tacksam för svar!

Mozer
2006-04-01, 00:37
två månader är väl inte så farligt. Vi går dessutom mot vår nu så fram med biken om du nu inte vill åka med kärringen. :wink:

Atrix
2006-04-01, 00:41
två månader är väl inte så farligt. Vi går dessutom mot vår nu så fram med biken om du nu inte vill åka med kärringen. :wink:

Nja, det finns komplicerande faktorer. Det tar mig 2 timmar att åka kommunalt till jobbet, 7 timmar med cykel och (med galen hastighet) 45 minuter med bil...

Edit: Sträckan är Eskilstuna-Västerås...

jeja2000
2006-04-01, 00:44
Var glad du Jag fick ett år för att ha kört ikapp polisen i fyllan!

Det finns nog någon bok om hur man undgår det hela! Var det två poliser när de stoppade dig? Vad är bevisningen du har?

Har du skrivit på deras papper? I så fall är det kört! Då har du erkänt! Då är det bara att ta straffet!

Regel nr1 SKRIV ALDRIG på nåt från POLISEN!

MVH jeja2000

Atrix
2006-04-01, 00:52
Var glad du Jag fick ett år för att ha kört ikapp polisen i fyllan!

Det finns nog någon bok om hur man undgår det hela! Var det två poliser när de stoppade dig? Vad är bevisningen du har?

Har du skrivit på deras papper? I så fall är det kört! Då har du erkänt! Då är det bara att ta straffet!

Regel nr1 SKRIV ALDRIG på nåt från POLISEN!

MVH jeja2000

Det har jag gjort efter pistolhot... Eller iaf nästan. De gastade om åklagare och domstol fram o tillbaka...

hinken
2006-04-01, 01:06
Klantarsel....

Ta straffet och försök inte smita undan. Fan du måtte inte vara riktigt frisk som kör 58 på en 30 väg Idiot!

Mozer
2006-04-01, 01:53
Klantarsel....

Ta straffet och försök inte smita undan. Fan du måtte inte vara riktigt frisk som kör 58 på en 30 väg Idiot!

Vafan.. vem har inte varit lite tung på foten ibland... Även på 30-vägar. Det är ingen ursäkt, men det är så lätt hänt. Du är säkert en sån där som bildar kö på motorvägarna och som gör trafikanterna tokiga.

2006-04-01, 03:57
Överklaga beslutet med motiveringen att du måste ha körkortet för att kunna ta dig till ditt jobb.

frejac
2006-04-01, 08:25
Det är svårt. Jag fick min arbetsgivare att skriva intyg om att dom inte hade jobb till mig om jag inte hade körkort. Det spelade stor roll - not.

matkoh
2006-04-01, 08:35
Hmmm.

Det är ju så här att 30-streckorna finns av någon anledning, dvs. BARN i närheten. Så jag tycker att straffet var lindrigt.

Det finns absolut inget försvar för att köra för fort på 30-sträckor ! Om du kör för fort på 70,90 eller 110 sträckor så spelar det liten roll, men 30-sträckor !

Så bit ihop, och var glad att det inte blev längre tid.

hinken
2006-04-01, 08:59
Klantarsel....

Ta straffet och försök inte smita undan. Fan du måtte inte vara riktigt frisk som kör 58 på en 30 väg Idiot!

Vafan.. vem har inte varit lite tung på foten ibland... Även på 30-vägar. Det är ingen ursäkt, men det är så lätt hänt. Du är säkert en sån där som bildar kö på motorvägarna och som gör trafikanterna tokiga.

Det säger du tills det kommer någon dårjävel och det är din unge som blir påkörd.

TouchMan65
2006-04-01, 09:08
Märk datumen idag.......skriv det gärna imorrn eller så. :D

sb2000
2006-04-01, 09:10
Här i stockholm har det blivit 30sträckor överallt. Förut respekterade man dom för då var det vid skolor och dagis. Men nu när ALLA gator i tättbebygt område är det så är det lätt att vara tung på foten.

Jag körde för fort på 70väg, polisen klocka 109.5. Men klara mig med böter, va rätt nöjd så skrev på direkt :)

Men när det kommer till 30sträcka så är dom hårda.

Atrix
2006-04-01, 10:15
Klantarsel....

Ta straffet och försök inte smita undan. Fan du måtte inte vara riktigt frisk som kör 58 på en 30 väg Idiot!

Vafan.. vem har inte varit lite tung på foten ibland... Även på 30-vägar. Det är ingen ursäkt, men det är så lätt hänt. Du är säkert en sån där som bildar kö på motorvägarna och som gör trafikanterna tokiga.

Det säger du tills det kommer någon dårjävel och det är din unge som blir påkörd.

Hinken, DU är en idiot. Du har ingen aning om vilka omständigheter som rådde. 30-sträckan är på en genomfartsled. Längre fram på vägen där jag blev haffad finns en busshållplats där jag aldrig kör för fort. Dock är övriga sträckan väldigt säker med få "dolda" hinder. Jag utgjorde ingen risk för barn som kunde finnas i närheten. Så för underläppen över huvet och svälj för i helvete... :evil:

hinken
2006-04-01, 10:22
Hehe du får tycka vad du vill.

Men att sitta och gnälla över att bli av med sitt körkort när man gjort en medvetet brott är patetiskt.

Var glad istället att det inte blev längre än 2mån ditt ärkenöt.

Atrix
2006-04-01, 10:31
Hehe du får tycka vad du vill.

Men att sitta och gnälla över att bli av med sitt körkort när man gjort en medvetet brott är patetiskt.

Var glad istället att det inte blev längre än 2mån ditt ärkenöt.

Ojdå spyhinken, gnälla och gnälla... Jag bad om råd över hur jag skulle formulera mig för att få straffet sänkt. Vem är du att säga vad som är ett rimligt straff? Om det är nån som är gnällkärring så är det du. Kan sätta en bra slant på att du ägnar fritiden åt att agera hobbypolis i trafiken. :smile:

Som jag skrev, ideer om hur jag ska överklaga mottages tacksamt.

hinken
2006-04-01, 10:38
Nej jag är inte hobbypolis i trafiken. Så där har du fel. Har däremot en kompis vars unge vart överkörd på en 30sträcka utanför skolan av en idiot i en bil. Det är därför jag reagerar som jag gör.

Dock tror jag att du har liten chans att få straffet sänkt då de är speciellt hårda på överträdelser på 30 sträckor. Vilket jag tycker är helt riktigt.

Atrix
2006-04-01, 10:41
Nej jag är inte hobbypolis i trafiken. Så där har du fel. Har däremot en kompis vars unge vart överkörd på en 30sträcka utanför skolan av en idiot i en bil. Det är därför jag reagerar som jag gör.

Dock tror jag att du har liten chans att få straffet sänkt då de är speciellt hårda på överträdelser på 30 sträckor. Vilket jag tycker är helt riktigt.

Okej, jag förstår vreden. Men döm inte folk till livstid för det. Om du suttit i bilen hade du förmodligen inte dömt mig till giljotinen...

jeja2000
2006-04-01, 10:42
Du får väl hitta förmildrande omständigheter! Du behöver körkortet för att undvika fogden! Alltså inte kunna jobba!

Atrix
2006-04-01, 10:45
Du får väl hitta förmildrande omständigheter! Du behöver körkortet för att undvika fogden! Alltså inte kunna jobba!

Rimligtvis borde detta vara svårt för konstaplarna att kolla upp om det stämmer oxå? Men de kanske begär att man ska bevisa det?

Dizzy_dan
2006-04-01, 14:31
Vad är problemet... Bilen rullar väll lika bra med körkort som utan?

Hur många grr / år blir du stoppad om du kör lagligt? Jag har blivit stoppad av snuten 1 gång på mina 6 år jag haft körkort.. å då körde jag för fort och vart haffad med laser...

Kör lungt i 2 månader du å ta lärdom att ALLDRIG köra förfort på en 30 stäcka under de timmar på dyngnet barn finns i närheten!...

ps: å se för bövelen till att du har hela lampor och korrekt belysning samt giltligt skattemärke på bilen du färdas i så att du inte blir stoppad för något sånt löjligt ;) Ds

Mozer
2006-04-01, 16:04
Vad är problemet... Bilen rullar väll lika bra med körkort som utan?

Klart den gör :wink: Kanske ännu bättre :lol:

tergo
2006-04-01, 17:05
Hmmm.

Det är ju så här att 30-streckorna finns av någon anledning, dvs. BARN i närheten. Så jag tycker att straffet var lindrigt.

Det finns absolut inget försvar för att köra för fort på 30-sträckor ! Om du kör för fort på 70,90 eller 110 sträckor så spelar det liten roll, men 30-sträckor !

.

Finns där inga barn på 50-70-90-110 sträckorna?

mvh
PS
tänk på att nästa gång har du mindre marginal innan dom drar in körkortet -10 km

matkoh
2006-04-01, 18:01
Hmmmm.

Finns där inga barn på 50-70-90-110 sträckorna?

Troligen MYCKET färre barn, därav skyltningen ! Vad har barnen ute på E4 eller andra stora vägar att göra ?

Suck.

tergo
2006-04-01, 18:25
det händer faktisk att barn är ute och åker med sina föräldrar på vägarna

mvh
t

jeja2000
2006-04-01, 20:21
Du får väl hitta förmildrande omständigheter! Du behöver körkortet för att undvika fogden! Alltså inte kunna jobba!

Rimligtvis borde detta vara svårt för konstaplarna att kolla upp om det stämmer oxå? Men de kanske begär att man ska bevisa det?

Det är väl inte så svårt att bevisa att du hamnar hos Fogden! Visa dem dina räkningar och fråga hur de skulle göra om de inte kunde jobba! Kanske skulle de försörja sig på inbrott eller andra olagligheter! Vet att det finns poliser som bränner sprit! Det är nog en lönsam grej eftersom polisen tar inte en polis!

Försök hitta saker som kan vara till din fördel! Och överklaga, men gör det fort!. Var det tidigt på morgonen? Sent på kvällen, då man kan tänka att eventuella barn sover! Var sikten bra! Vad var din sinnestämmning? Du måste hitta punkter så att de skulle kunna känna igen sig själva i situationen!

Annars får man väl hävda att Du hade vattenläcka hemma! Eller att din hund smitit lös och du var tvungen att hitta den innan den äter upp grannens får eller något! Du måste väl kunna komma på något själv! Det skadar aldrig att testa! Man vet ju inte om det går men jag skulle nog testa!

hälge
2006-04-01, 23:24
ursäkta en gammal mans funderingar
är det inte bättre att konstatera att
du har gjort fel o att du får ta
konsekvenserna av det
regler är tyvär till för att följas
det är ju inte någon bananrepublik
vi lever i ?

Hermansson
2006-04-01, 23:38
Håller med, jag är inget helgon när det gäller bilkörning. Men på 30 sträckorna så kör jag 30!
vettig tanke hälge....


hur är vädret där nere föresten, har gubben kvar gonzalos mittemot hotell lillton? det måste vara den bästa pizzerian i hela stan.... kommer ner till ekebofestivalen å super :P

hälge
2006-04-02, 15:33
kanon väder vårvindar o varmt
kan sitta ute o dricka pils utan vantar :D 8)
går alldeles utmärkt att bli halvtankad

Atrix
2006-04-02, 17:25
ursäkta en gammal mans funderingar
är det inte bättre att konstatera att
du har gjort fel o att du får ta
konsekvenserna av det
regler är tyvär till för att följas
det är ju inte någon bananrepublik
vi lever i ?

Men vad är det frågan om? Jag har aldrig påstått att jag försöker komma undan påföljd, däremot begränsa dess omfattning. :x


Håller med, jag är inget helgon när det gäller bilkörning. Men på 30 sträckorna så kör jag 30!
vettig tanke hälge....

Säkert att du gör... :liar: Eller kanske råkar halka med högerfoten och kommer upp i 40... Är det NÅGON som med handen på hjärtat kan säga att de aldrig kört för fort på 30-väg?!?

hälge
2006-04-02, 18:29
då blir det nog till att få tag
på en bra lagvrängare
inte en vanlig pilsneradvokat
m v h
hälge

muhammed_3
2006-04-03, 13:51
Lyssna här och så här får du göra,
Du måste överklaga till KAMMARRÄTTEN, Kammarrätten tar hand om sådana mål som gäller körkort och liknande. Du får överklaga med att säga att du måste ha körkort för att kunna jobba, säg att du körde fort den morgonen för du var försenad till jobbet så därför kunde du ej lägga märke till din hastighet, du märkte det när det väl var försent, säg att om inte du jobbar så kommer du hamna i höga skulder, men så klart måste du ha lite bevis om skulderna.

EDIT: FÖRLÅT, du måste överklaga till LÄNSRÄTTEN och om du förlorar målet där DÅ överklagas målet till KAMMARRÄTTEN, som sagt först Länsrätten SEDAN Kammarrätten.

odd 82003
2006-04-03, 15:48
Jag provade den med att förlora jobbet då jag åkte dit någon gang på 80 talet.
Fick till svar att Detskulle du ha tängt på innan.Frugan fick köra mig rundt i 2 månader,
då jag var selgare med hela sverige som arbetsområde.Leste dock i tidningen om en som
blev frikänt pga. diare. good luck.
odd.

eviln
2006-04-03, 20:14
Säkert att du gör... :liar: Eller kanske råkar halka med högerfoten och kommer upp i 40... Är det NÅGON som med handen på hjärtat kan säga att de aldrig kört för fort på 30-väg?!?

Kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig kört för fort på 30 väg.

Edit:
Kanske ska tillägga att jag haft körkortet i en vecka.
20 för fort på 30 väg är en hel del för fort.
I kollisioner med fotgängare dör en av tio i 30 kilometer i timmen och 8 av 10 vid 50 kilometer i timmen.
Du kan också ta och räkna ut hur många sekunder du förlorar på att köra 30 gentemot 50 i en kilometer?

Dizzy_dan
2006-04-04, 08:36
Säkert att du gör... :liar: Eller kanske råkar halka med högerfoten och kommer upp i 40... Är det NÅGON som med handen på hjärtat kan säga att de aldrig kört för fort på 30-väg?!?

Kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig kört för fort på 30 väg.

Edit:
Kanske ska tillägga att jag haft körkortet i en vecka.
20 för fort på 30 väg är en hel del för fort.
I kollisioner med fotgängare dör en av tio i 30 kilometer i timmen och 8 av 10 vid 50 kilometer i timmen.
Du kan också ta och räkna ut hur många sekunder du förlorar på att köra 30 gentemot 50 i en kilometer?

Kan då informera dig om att du som haft körkort i 1 vecka är en större trafikfara på alla sträckor (även 30) än en mera erfaren bilist.. Alla vi som haft körkort en längre tid vet att man var en mycket sämre bilförare och att man inte uppfatta eventuellt farliga eller blivande farliga situationer på samma sätt... men jag kan lova dig att du kommer vid mer än ett tillfälle glida över 30 stäcket på din hastighetsmätare under dina kommande körkorts år och har du då otur så står farbror blå där och haffar dig.. DOCK vill jag inte påstå att det är rätt att köra fort på 30 sträckor men att det är lätt hänt...

eviln
2006-04-04, 09:11
Kan då informera dig om att du som haft körkort i 1 vecka är en större trafikfara på alla sträckor (även 30) än en mera erfaren bilist.. Alla vi som haft körkort en längre tid vet att man var en mycket sämre bilförare och att man inte uppfatta eventuellt farliga eller blivande farliga situationer på samma sätt... men jag kan lova dig att du kommer vid mer än ett tillfälle glida över 30 stäcket på din hastighetsmätare under dina kommande körkorts år och har du då otur så står farbror blå där och haffar dig.. DOCK vill jag inte påstå att det är rätt att köra fort på 30 sträckor men att det är lätt hänt...


Ahhh, vad härligt när någon svarar precis vad man väntar på!
Då gör vi så här, jag skiter i att köra bil i två år och sedan sticker jag ut.
Det borde göra mig till en bra bilförare eller?
F.ö så är jag nog betydligt mer informerad om risker och regler för tillfället än vad du är och jag har ingenting till övers för ditt tvetydiga resonemang att jag ändå kommer att köra för fort i framtiden. Kör jag 30 så har jag betydligt större chans att undvika en olycka än vad en van bilförare som kör 60 på en 30 väg har.
Min reaktionstid är inte dubbelt så lång och stoppsträkan blir väl sisdåär en tredjedel.

Jag kommer garanterat säkert att köra fortare än 30 på någon 30 sträcka i framtiden och jag kommer fan inte att gnälla om jag åker dit på det heller.
Jag kan dock med stor sannorlikhet säga att jag inte kommer att köra 60 på 30 väg då i alla fall.

Det viktiga i inlägget var dock: 1 av 10 dör vid påkörningar av gångtrafikanter vid 30km/h. 8 av 10 vi 50km/h.
500 meter i 30km/h tar ca 2,5 minuter.

Dizzy_dan
2006-04-04, 09:59
Kan då informera dig om att du som haft körkort i 1 vecka är en större trafikfara på alla sträckor (även 30) än en mera erfaren bilist.. Alla vi som haft körkort en längre tid vet att man var en mycket sämre bilförare och att man inte uppfatta eventuellt farliga eller blivande farliga situationer på samma sätt... men jag kan lova dig att du kommer vid mer än ett tillfälle glida över 30 stäcket på din hastighetsmätare under dina kommande körkorts år och har du då otur så står farbror blå där och haffar dig.. DOCK vill jag inte påstå att det är rätt att köra fort på 30 sträckor men att det är lätt hänt...


Ahhh, vad härligt när någon svarar precis vad man väntar på!
Då gör vi så här, jag skiter i att köra bil i två år och sedan sticker jag ut.
Det borde göra mig till en bra bilförare eller?
F.ö så är jag nog betydligt mer informerad om risker och regler för tillfället än vad du är och jag har ingenting till övers för ditt tvetydiga resonemang att jag ändå kommer att köra för fort i framtiden. Kör jag 30 så har jag betydligt större chans att undvika en olycka än vad en van bilförare som kör 60 på en 30 väg har.
Min reaktionstid är inte dubbelt så lång och stoppsträkan blir väl sisdåär en tredjedel.

Jag kommer garanterat säkert att köra fortare än 30 på någon 30 sträcka i framtiden och jag kommer fan inte att gnälla om jag åker dit på det heller.
Jag kan dock med stor sannorlikhet säga att jag inte kommer att köra 60 på 30 väg då i alla fall.

Det viktiga i inlägget var dock: 1 av 10 dör vid påkörningar av gångtrafikanter vid 30km/h. 8 av 10 vi 50km/h.
500 meter i 30km/h tar ca 2,5 minuter.

ber om ursäkt för att du inte fatta vad jag mena.. jag srev kanske lite klumpigt... Klart att jag inte menade att någon som tog körkort tex 98 och inte har kört på flera åt är bättre än någon som precis tagit körkort...snarare tvärt om...men det jag menar är att någon som har kört i x antal 10 eller 100 tusen mil är garanterat en bättre bilförare än dig.. som följer regler till pungt och pricka... prova det i praktiken och se vad som händer :lol: prova gärna höger regeln tex... btw komm inte med en massa sketen statestik... stämmer tammefan aldrig det är mycket mer som spelar in än hastigheten.. tex bilsort, väder, erfaren bilförare eller ej och mycket mer... jag kan garantera dig att och med mig flera erfarna yrkes trafikanter ser en fara långt innan ett otränat "kör öga" det är tom så att vi kör kanske lite saktare förbi en potentiell farlig situation i traiken..

men jag kan lova dig att du kommer att märka detta ju mer du är ute och kör... det är som med allt annat.. ju mer man övar ju bättre blir man :lol:

wessa
2006-04-04, 14:54
"Min fråga är enkel: Hur ska jag minimera straffet? Jag har fått 2 månader, men jag går ihjäl på det... Tanten kör fruktansvärt illa..."
Detta är inget problem eller?
Mera ägg på pedalen så gåre saktare och man får köra bil hihi

Atrix
2006-04-04, 17:05
Ahhh, vad härligt när någon svarar precis vad man väntar på!
Då gör vi så här, jag skiter i att köra bil i två år och sedan sticker jag ut.
Det borde göra mig till en bra bilförare eller?

Det här var ta mig tusan en av de mest korkade feltolkningar jag nånsin sett. :D

Var får man ta körkort när man är 10 år gammal? För det är väl ungefär din ålder? :lol:

eviln
2006-04-04, 17:37
Ahhh, vad härligt när någon svarar precis vad man väntar på!
Då gör vi så här, jag skiter i att köra bil i två år och sedan sticker jag ut.
Det borde göra mig till en bra bilförare eller?

Det här var ta mig tusan en av de mest korkade feltolkningar jag nånsin sett. :D

Var får man ta körkort när man är 10 år gammal? För det är väl ungefär din ålder? :lol:

För Begåvningsreserven. (http://susning.nu/Sarkasm)
Så avslutar vi den här delen av diskussionen.

Fö, tycker du borde få ta om körkortet.

music4keep
2006-04-05, 00:12
Tja, vore jag tuffe batong den dagen skulle jag nog ge dig 1 år minst med den skitattityden. 30 km/h finns där av en anledning. Även om 1 av 10 ramlar av pinn vid påkörning i 30 km/h ska du inte glömma att ungar inte klarar en smäll med en bil på samma sätt som en vuxen. Att man sedan sätter 30 gräns i hela städer är fel, men det kan även vara välmotiverat och vilket som är det till för att följas. Jag har själv kört på två personer, båda vuxna, genom åren. Båda for ut på vägar där det finns lite hinder, men likväl förbannat skulle de fara ut med cykel eller hoppa ut framför bilen ändå. Farten var lägre än 30 km/h men likväl bröt den ene benet, medan den andre klarade sig fint. Fast oavsett om de skadades eller inte, kan du inse vilken hemsk upplevelse det är att köra på någon? Att se deras ansikte nästan klistras fast i vindrutan? Kan du inse hur det är för den som blir påkörd? Kan du då inse hur det skulle vara med ett barn? Idiot som du är klarar du nog inte det.

Jag brukar f ö skriva överklaganden till LR åt klienter, varav en del är körkortsärenden, men i ditt fall och med den sketna attityden skulle du aldrig få hjälp av mig.
Därför är mitt råd följande: Ta ett lån så att inte fogden kommer. Antagligen skjuter du väl honom annars, med tanke på den rättshaverist du verkar vara. Ta därefter semester under de där två månaderna och tänk över din situation och ditt beteende. Var glad att det inte blir värre. I stället för att träffa snuten hade du kunnat träffa min unge och då hade ditt öde blivit bra mycket värre. F ö, kärringen kan dessutom behöva "övningsköra" lite. Jag vågar sätta huvudet på att hon kör bra mycket bättre än du och inte blir av med lappen i första taget.

Dizzy_dan
2006-04-05, 09:22
Tja, vore jag tuffe batong den dagen skulle jag nog ge dig 1 år minst med den skitattityden. 30 km/h finns där av en anledning. Även om 1 av 10 ramlar av pinn vid påkörning i 30 km/h ska du inte glömma att ungar inte klarar en smäll med en bil på samma sätt som en vuxen. Att man sedan sätter 30 gräns i hela städer är fel, men det kan även vara välmotiverat och vilket som är det till för att följas. Jag har själv kört på två personer, båda vuxna, genom åren. Båda for ut på vägar där det finns lite hinder, men likväl förbannat skulle de fara ut med cykel eller hoppa ut framför bilen ändå. Farten var lägre än 30 km/h men likväl bröt den ene benet, medan den andre klarade sig fint. Fast oavsett om de skadades eller inte, kan du inse vilken hemsk upplevelse det är att köra på någon? Att se deras ansikte nästan klistras fast i vindrutan? Kan du inse hur det är för den som blir påkörd? Kan du då inse hur det skulle vara med ett barn? Idiot som du är klarar du nog inte det.

Jag brukar f ö skriva överklaganden till LR åt klienter, varav en del är körkortsärenden, men i ditt fall och med den sketna attityden skulle du aldrig få hjälp av mig.
Därför är mitt råd följande: Ta ett lån så att inte fogden kommer. Antagligen skjuter du väl honom annars, med tanke på den rättshaverist du verkar vara. Ta därefter semester under de där två månaderna och tänk över din situation och ditt beteende. Var glad att det inte blir värre. I stället för att träffa snuten hade du kunnat träffa min unge och då hade ditt öde blivit bra mycket värre. F ö, kärringen kan dessutom behöva "övningsköra" lite. Jag vågar sätta huvudet på att hon kör bra mycket bättre än du och inte blir av med lappen i första taget.

Varför denna agresiva ton? Låter ju om om du skulle vilja att han fick döds straff för ett trafik brott... Du värkar behöva lite "Anger Management " :lol:

Atrix
2006-04-05, 09:42
Tja, vore jag tuffe batong den dagen skulle jag nog ge dig 1 år minst med den skitattityden. 30 km/h finns där av en anledning. Även om 1 av 10 ramlar av pinn vid påkörning i 30 km/h ska du inte glömma att ungar inte klarar en smäll med en bil på samma sätt som en vuxen. Att man sedan sätter 30 gräns i hela städer är fel, men det kan även vara välmotiverat och vilket som är det till för att följas. Jag har själv kört på två personer, båda vuxna, genom åren. Båda for ut på vägar där det finns lite hinder, men likväl förbannat skulle de fara ut med cykel eller hoppa ut framför bilen ändå. Farten var lägre än 30 km/h men likväl bröt den ene benet, medan den andre klarade sig fint. Fast oavsett om de skadades eller inte, kan du inse vilken hemsk upplevelse det är att köra på någon? Att se deras ansikte nästan klistras fast i vindrutan? Kan du inse hur det är för den som blir påkörd? Kan du då inse hur det skulle vara med ett barn? Idiot som du är klarar du nog inte det.

Jag brukar f ö skriva överklaganden till LR åt klienter, varav en del är körkortsärenden, men i ditt fall och med den sketna attityden skulle du aldrig få hjälp av mig.
Därför är mitt råd följande: Ta ett lån så att inte fogden kommer. Antagligen skjuter du väl honom annars, med tanke på den rättshaverist du verkar vara. Ta därefter semester under de där två månaderna och tänk över din situation och ditt beteende. Var glad att det inte blir värre. I stället för att träffa snuten hade du kunnat träffa min unge och då hade ditt öde blivit bra mycket värre. F ö, kärringen kan dessutom behöva "övningsköra" lite. Jag vågar sätta huvudet på att hon kör bra mycket bättre än du och inte blir av med lappen i första taget.

Varför denna agresiva ton? Låter ju om om du skulle vilja att han fick döds straff för ett trafik brott... Du värkar behöva lite "Anger Management " :lol:

Ja, herregud... Var har jag skrivit att jag anser att jag agerat rätt i den beskrivna trafiksituationen? Och vadå skitattityd? Läs tråden en gång till innan du kommer med taskiga påståenden. Andra rötägg förutom du har fått det svar de förtjänar, och här kommer ditt svar. Om du kallar mig rättshaverist och potentiell mördare av kronofogden (hur absurt låter inte detta?!?) kan jag inte annat än tycka synd om dig.

eviln
2006-04-05, 09:55
Ja, herregud... Var har jag skrivit att jag anser att jag agerat rätt i den beskrivna trafiksituationen? Och vadå skitattityd?

Nä, det har du faktiskt inte, men du har insinuerat att det är jäkla synd om dig som blir av med lappen i två månader. Därav skitattityd?
Suck it up som de säger, så farligt är det inte med två månader.

Atrix
2006-04-05, 10:16
Ja, herregud... Var har jag skrivit att jag anser att jag agerat rätt i den beskrivna trafiksituationen? Och vadå skitattityd?

Nä, det har du faktiskt inte, men du har insinuerat att det är jäkla synd om dig som blir av med lappen i två månader. Därav skitattityd?
Suck it up som de säger, så farligt är det inte med två månader.

Jag har insinuerat att det är en jobbig situation att bli av med kortet när man har behov av det, aldrig "bitchat" om att det är synd om mig... Den sista meningen du skrev var det intelligentaste hittills. Bra jobbat!

Tack för (nästan...) alla svaren. Överklagandet är inskickat, och vi får se hur det går. Förmodligen inte alls, men det är värt ett försök.

SM6WGQ-6
2006-04-05, 12:33
Är man så dum att man kör för fort så skall man börja tänka efter om man över huvud ska ha körkort.
Med farten ökar olyckorna och skadorna.

Så ta smällen på TVÅ månader utan att grina!

kronblom
2006-04-05, 15:09
Hörru radioamatören!
50 på 30-sträcka......det har garanterat du också kört...

cosse
2006-04-05, 16:26
Är man så dum att man kör för fort så skall man börja tänka efter om man över huvud ska ha körkort.
Med farten ökar olyckorna och skadorna.

Så ta smällen på TVÅ månader utan att grina!

En typisk medelålders "svensson"-kommentar, som antingen själv aldrig tagit något körkort, eller enbart kör till och från sommarstugan några ggr per år.

Det är väl för fan inte farten som avgör hur pass trafiksäker en förare är?

Jag har en kvinnlig bekant som ALDRIG (!) kör för fort, aldrig någonsin och hon kör aldrig mer än max 7-800mil per år. MEN - hon har varit ansvarig för 3 bilolyckor, med sammanlagt 5 totalförsörda bilar och lindriga personskador.

Jag och andra sidan har varit av med kortet 7 gånger (pga hastighet)! Pg.a särskilda omständigheter fick jag omedelbart tillbaka det i 2 av fallen. Men jag har ALDRIG ens varit i närheten att orsaka en olycka, däremot har jag sett till att andra undvikit dem. Jag kör aldrig mindre än 6000 mil per år och har gjort så de senaste 10åren och jag har kört i alla möjliga länder i världen. Min körstil innebär att jag anpassar mig efter rådande förhållanden. Ingen annan förare ska behöva påverkas av min körning, jag tränger mig inte, agerar inte bromskloss och retar andra förare till livsfarliga drag, ligger ALDRIG nära framförvarande eller gör livsfarliga omkörningar och släpper aldrig fokus i trafiken. Dessutom är jag hjälpsam och gör luckor där det behövs. Men har jag en raksträcka som slutar i horisonten utan en bil eller bebyggelse i sikte, då är det fri fart som gäller (gällde - eftersom ofta står fabror blå där framme och dricker kaffe och pekar med laser)

Men på papperet (och i dina ögon) är jag en usel förare och borde spärras in. Trots detta väljer folk att åka med mig, för där känner dom sig tryggast. Märkligt va?

Sluta hacka på trådskaparen och svara på hans fråga istället, precis som många andra har gjort.

Att få ett "straff" sänkt vid överträdelse på 30-väg är till 99% omöjligt. Än mer om du godkänt. Gör ALDRIG detta. Har ingen betydelse vad polisen på plats säger och vad dom hotar med, vilket dom gör för att själva slippa behöva springa på rättegångar och extra pappersexcercis. Vill du inte gå på rättegång, så är det bara till att kryssa i godkännandet i papperet du får av åklagaren sedan. Eftersom dessa "brott" har låg prioritet kan rättegång dröja upp till ett år = gott om tid för dig att förbereda dig på att lägga undan pengar till böterna.

F.ö är det verkligen sorgligt att man väljer att 30-märka så stora områden, som någon sa - man förlorar respekten för gränsen där den verkligen behövs. Personligen tror jag dock att vi inom snar framtid lär se en ny skylt - 40.

//CG

Atrix
2006-04-05, 16:45
Är man så dum att man kör för fort så skall man börja tänka efter om man över huvud ska ha körkort.
Med farten ökar olyckorna och skadorna.

Så ta smällen på TVÅ månader utan att grina!

En typisk medelålders "svensson"-kommentar, som antingen själv aldrig tagit något körkort, eller enbart kör till och från sommarstugan några ggr per år.

Det är väl för fan inte farten som avgör hur pass trafiksäker en förare är?

Jag har en kvinnlig bekant som ALDRIG (!) kör för fort, aldrig någonsin och hon kör aldrig mer än max 7-800mil per år. MEN - hon har varit ansvarig för 3 bilolyckor, med sammanlagt 5 totalförsörda bilar och lindriga personskador.

Jag och andra sidan har varit av med kortet 7 gånger (pga hastighet)! Pg.a särskilda omständigheter fick jag omedelbart tillbaka det i 2 av fallen. Men jag har ALDRIG ens varit i närheten att orsaka en olycka, däremot har jag sett till att andra undvikit dem. Jag kör aldrig mindre än 6000 mil per år och har gjort så de senaste 10åren och jag har kört i alla möjliga länder i världen. Min körstil innebär att jag anpassar mig efter rådande förhållanden. Ingen annan förare ska behöva påverkas av min körning, jag tränger mig inte, agerar inte bromskloss och retar andra förare till livsfarliga drag, ligger ALDRIG nära framförvarande eller gör livsfarliga omkörningar och släpper aldrig fokus i trafiken. Dessutom är jag hjälpsam och gör luckor där det behövs. Men har jag en raksträcka som slutar i horisonten utan en bil eller bebyggelse i sikte, då är det fri fart som gäller (gällde - eftersom ofta står fabror blå där framme och dricker kaffe och pekar med laser)

Men på papperet (och i dina ögon) är jag en usel förare och borde spärras in. Trots detta väljer folk att åka med mig, för där känner dom sig tryggast. Märkligt va?

Sluta hacka på trådskaparen och svara på hans fråga istället, precis som många andra har gjort.

Att få ett "straff" sänkt vid överträdelse på 30-väg är till 99% omöjligt. Än mer om du godkänt. Gör ALDRIG detta. Har ingen betydelse vad polisen på plats säger och vad dom hotar med, vilket dom gör för att själva slippa behöva springa på rättegångar och extra pappersexcercis. Vill du inte gå på rättegång, så är det bara till att kryssa i godkännandet i papperet du får av åklagaren sedan. Eftersom dessa "brott" har låg prioritet kan rättegång dröja upp till ett år = gott om tid för dig att förbereda dig på att lägga undan pengar till böterna.

F.ö är det verkligen sorgligt att man väljer att 30-märka så stora områden, som någon sa - man förlorar respekten för gränsen där den verkligen behövs. Personligen tror jag dock att vi inom snar framtid lär se en ny skylt - 40.

//CG

Tack för ett vettigt inlägg. Angående chansen att få straffet sänkt, i vilka lägen är det möjligt på 30-väg då? Jag har förstått att det är kört för min del, men det vore intressant att veta vilka som får "lindring inför lagen".

cosse
2006-04-05, 17:21
Tack för ett vettigt inlägg. Angående chansen att få straffet sänkt, i vilka lägen är det möjligt på 30-väg då? Jag har förstått att det är kört för min del, men det vore intressant att veta vilka som får "lindring inför lagen".

Helt ärligt så vet jag inte. Jag vet faktiskt ingen som lyckats.

Men när jag själv lyckades få en fortkörning helt avskriven (76 @ 50) så var det p.g.a jag hade jourutryckning till stadshuset annandag pingst efter ett stort haveri som delvis slagit ut såväl polisens som brandkårens och ambulansens kommunikationsradio. Polisen var (som vanligt) nitiska och bekräftade att deras kom.radio ej fungerade och att det var jag som skulle fixa det, men skulle ändå bötfälla mig. (undrar varför förtroendet för trafikpolisen ligger och skräpar på botten). Åklagaren strök det direkt dock.

Så jag kan ju tänka mig något i stil med det.. :)

Hör annars med Trafikjuritsten (http://www.trafikjuristen.se) han kan garanterat svara på det :)

Edit: Glömde nämna en faktor som är övergripande för ALLA trafikbrott och det är om det föreligger något fel i polisens rapportering, vilket isåfall leder till avskrivning av ärendet. Begär platsprotokollkopia och syna den. Det händer att dom missar vissa "checkpunkter"...

//CG

Atrix
2006-04-05, 20:43
Hör annars med Trafikjuritsten (http://www.trafikjuristen.se) han kan garanterat svara på det :)//CG

:shock: Vilken toppensite, väldigt informativ!

Gillar filmen om killen som åkte ikapp med X2000 släpandes efter en motorcykel :lol: Undrar vad en sådan förseelse bör få för straff enligt vissa som påstår att jag borde förlora körkortet för gott för min förseelse? Får man föreslå halshuggning följt av pålning på Sergels torg? :lol:

eviln
2006-04-05, 20:56
Hör annars med Trafikjuritsten (http://www.trafikjuristen.se) han kan garanterat svara på det :)//CG

:shock: Vilken toppensite, väldigt informativ!

Gillar filmen om killen som åkte ikapp med X2000 släpandes efter en motorcykel :lol: Undrar vad en sådan förseelse bör få för straff enligt vissa som påstår att jag borde förlora körkortet för gott för min förseelse? Får man föreslå halshuggning följt av pålning på Sergels torg? :lol:

Absolut! Sedan gillar jag också de som kvaddat bilen, springer omkring blodig på platsen, erkännt rattfylla och har uppmätt 1,86 promille samt går fri för att det inte går att bevisa att de var han som körde bilen.
Känns tryggt med såna rutinerade bilförare på vägen!

cosse
2006-04-05, 21:51
Absolut! Sedan gillar jag också de som kvaddat bilen, springer omkring blodig på platsen, erkännt rattfylla och har uppmätt 1,86 promille samt går fri för att det inte går att bevisa att de var han som körde bilen.
Känns tryggt med såna rutinerade bilförare på vägen!

Jo, sådant kan man ju tycka vad man vill om - men där har du även Sveriges rättssystem i ett nötskal - fullständig avsaknad av logik.

Eller vad sägs om följande; En gammal skolkamrat som valt sin egen väg i samhället, stjäl bilar, kör påverkad osv, hade lyckats samla på sig en handfull olovliga körningar. Jag själv blev stoppad i en ren rutinkontroll, 2veckor efter att jag fått tillbaka kortet efter en fortkörning. Då jag inte hade hunnit skicka in foto till det nya körkortet, men betalat avgiften (man har 14mån på sig) åker jag på en GROV olovlig körning och får 15.000 i dagsböter. Till slut inser åklagaren ironin i det hela och avskriver det.

För så är det, har du aldrig haft ett körkort, kan du aldrig få en GROV olovlig med en gång. Har du däremot haft körkort en gång så går det bra att tilldela dig en grov direkt. Logiskt? Mmm... säkert i någons ögon.

Men det gäller ju inte bara trafikbrotten, exemplen är ju många. Som att springa och våldta småtjejer och erhålla fantasisummor vid frianden som motiveras med "lillflickan var minsann full och får skylla sig själv samt att våldtäkten inte varade länge nog..." Hm...

Eller varför inte erhålla 14års fängelse för distribution av ecstasy, som har en potentiell risk att skada folk. Bra - där har vi visat vår omsorg om medborgarna. Men om man går genvägen, skiter i att sälja drogen utan tar fram ett baseballträ och klubbar dig till döds direkt - ja då vart det inte lika farligt. Har han dessutom en kompanjon så man kan skylla på varandra kan de se fram emot några månaders semester på en anstalt. Om ens det. .

Like it or not - that's the way it works. I vårt samhälle i alla fall.

//CG