handdator

Visa fullständig version : Överföra film?



tonu
2006-04-01, 06:52
Hur skall man överföra film från en digital videokamera till datorns hårddisk?

rojac
2006-04-01, 07:28
Förslagsvis med den sladd som medföljde kameran :)
Skämt å sido... du har säkert en sladd till kameran som ansluter till datorns firewire eller usb-port. Den ska du använda. Sen behöver du ett captureprogram i datorn.

tonu
2006-04-01, 21:21
Vad skulle vara ett bra captureprogram?
Skall vara enkelt att använda.
Sladden har jag men inget program.

matkoh
2006-04-02, 05:36
Hmm.

Det brukar följa med ett enkelt överföringsprogram med kameran.
Hoppas att du har MYCKET minne & snabb CPU (helst minst 2), för det kostar kraft att jobba med filmer på datorn. Även om du "bara" ska lagra den på datorn. Dessutom behöver du bra med disk förståss, men det visste du nog redan.

Lycka till

rojac
2006-04-02, 07:34
Hmm.

Det brukar följa med ett enkelt överföringsprogram med kameran.
Hoppas att du har MYCKET minne & snabb CPU (helst minst 2), för det kostar kraft att jobba med filmer på datorn. Även om du "bara" ska lagra den på datorn. Dessutom behöver du bra med disk förståss, men det visste du nog redan.

Lycka till

? Har du hållit på med film själv på datorn?
Att redigera kostar karft ja om man vill att det ska ske snabbt (men vem f*n har bråttom) att bara lagra kostar inte kraft.
Jag har inga bekymmer att köra över från kameran till en gammal 450 mhz...

tonu
2006-04-02, 09:29
Nu är de ju en tid sen jag köpte kameran, programmen är nog borta.
Finns det inget man kan ladda ner?

matkoh
2006-04-02, 10:48
Hmmm.

Har du kollat hos kameratillverkaren ? Där hämtar du ju ändå de nyaste drivisarna osv.

Lycka till

rojac
2006-04-02, 14:05
I win XP har du inbyggt moviemaker med den ska du kunna få över film till datorn. Men det gäller bara från DV-kamera. Är det analogt inspelat så måste du ha ett särskillt capturekort.
Annars kan du ladda ner vilket filmredigeringsprogg som helst samtliga har säkert capturefunktion från DV-kamera