handdator

Visa fullständig version : TELE2



marabou77
2006-04-02, 23:30
Är det nån som börjat titta på deras kort, ser ut som de kör conax så de lär väl va lika surt som alla andra kort antar jag, end of gratistittande hos kabelvision nu me då :/
:roll: :cry:

Leatherface
2006-04-03, 09:16
förhoppningsvis så kör dom inte conax chipset pairing för då funkar bara deras skitbox mest troligt... inte hört nån som har testat med nån annan box än... inte nog med att de är slut med gratistittande... alla kanaler förutom svt och tv4 försvinner analogt så om du vill se tv3,kanal5 osv så måste du ha en box...

marabou77
2006-04-03, 21:49
mjo, tur man fick en box av hyresvärden, fast den ger bara 1,24 svt 24 digitalt , eller vad de nu stod, vill man ha 3an z så kunde man fp de för den ynka summan av 700/ år

men skulle inte förvåna mig, kortet låg ju ihop me boxen ju så :/




"# Digital TV, med digitalbox från en annan operatör
Digitalboxar från andra operatörer går inte att använda i Tele2Visions nät, den är inte kodad för att fungera i våra nät.

T-bird
2006-04-03, 23:47
Kollade deras hemsida och hittade en manual för boxen som ska ha modell beteckningen C-901 CX (inget fabrikat angivet)

Med CX i slutet så skulle man tro på Conax. Kolla vad du får för ATR på kortet.

CD säger precis samma sak om sitt nät "nej inga andra boxar fungerar" men det är bara Bull Sh*t för alla DVB-C boxar som klarar conax som jag testat fungerar alldeles utmärkt.

EDIT: En snabb sökning på Google ger svaret :lol:

Boxen är en Maximum med conax http://www.kjaerulff1.com/catid.158/pid.74/30.aspx

Leatherface
2006-04-04, 01:05
jupp det är conax dom kör med... frågan är om dom kör conax chipset pairing eller inte... om dom inte gör det så borde andra boxar funka...

PeeWee00
2006-06-27, 07:06
Har det kommit någon mer klarhet i frågan om man kan köra någon annan box än tele2s egen?

T-bird
2006-06-27, 11:05
Har svårt att se varför det INTE skulle fungera med allt som klarar conax.

Tele2 kan ju knappast introducera nått helt eget utan måste stödja DVB-C standarden.
Det är upp till dom som har tillgång till nätet och testa, det kan ju inte vara så svårt :roll:

PeeWee00
2006-06-27, 11:53
Det gäller att ha någon annan box att prova med då :) Är det någon som vill skicka en till mig så kan jag gärna prova :)

majos3
2006-06-27, 13:15
Det gäller att ha någon annan box att prova med då :) Är det någon som vill skicka en till mig så kan jag gärna prova :)

Där passerade du gränsen! :x Jag har då åtminstone fått skaffa mina saker själv till min hobby, så har du inga bra kompisar att låna av, så införskaffa det du vill ha! :D

majos :) :)

Leatherface
2006-06-27, 14:04
Har svårt att se varför det INTE skulle fungera med allt som klarar conax.

Tele2 kan ju knappast introducera nått helt eget utan måste stödja DVB-C standarden.
Det är upp till dom som har tillgång till nätet och testa, det kan ju inte vara så svårt :roll:

det följer dvb-c standarden men conax har möjlighet till att paira korten... frågan är om dom gör det eller inte... tele2vision själva säger ju att korten är låsta iaf... snackar om samma conax chipset pairing som CD har börjat med... dom digitaliserar här i stan om nåra månader så får ta och kolla upp det själv då i värsta fall...

T-bird
2006-06-27, 14:53
För att den parningen skall fungera så måste både hårdvara och mjukvara i boxen klara av det och vad jag vet så är det bara CDs combobox som gör det idag.
Men jag har haft fel förr :wink: :roll:

Leatherface
2006-06-27, 15:03
självklart den måste ha hårdvara för det men det är inte omöjligt att deras box har det... sagems nya box har det bla och andra märken kommer fökja efter... dom är tvungen till det för att bli godkänd av CD efter 1 jan 2006... men då de gäller tele2vision vet jag ingenting utan man får väl testa och se om dom lurar folk bara eller om dom verkligen är låsta...

T-bird
2006-06-27, 22:09
Om dom nu använder en maximumbox så är den bara snäppet bättre än den philipslåda som CD använder till sina kabelkunder, så om dom ska kunna para ihop box och kort så krävs det modernare boxar.

Just my 2 cents :wink:

Leatherface
2006-06-27, 22:53
jo förhoppningsvis.. dom ja vet som har boxen där är då allt anant än nöjd med den iaf och stora problem med kanalerna... tar flera sekunder att byta kanal osv...

bjornlund
2006-09-14, 21:14
Har ni haft möjlighet att kolla ifall det fungerar med andra boxar ännu?

MartiaN
2007-01-22, 22:34
Nu har det gått över 2 år. Har någon kommit någon vart?
Tele2 visions maximum box måste vara tidernas sämsta.

Leatherface
2007-01-24, 15:20
kommit nån vart med vadå? om du menar boxar så funkar alla boxar sålänge dom klarar conax cas5... dvs samma som comhem kör med...

MartiaN
2007-01-24, 19:00
Aa ok men jag har en comhembox här.
En Samsung DCB-D260Z.
Men får den inte att funkar för vet inte vilken nätkod jag ska välja eller liknande.

T-bird
2007-01-24, 20:43
Det är bara comhem som har nätkod.

Gör en kanalsökning utan nätsökning

Leatherface
2007-01-25, 04:41
tele2vision har nätkod 100 ifall du måste fylla i det...

MartiaN
2007-01-25, 20:08
Oh nu hittar jag nått när jag fyller i nätnummer 100
Fast bara canal+ Och inget mer.
Nått annat nätnummer?
Skulle finnas nån funktion så den sökte igenom alla nätnummer och.

tooni
2007-01-26, 13:49
går det att kolla på tele2vsions kanaler via en comhem box?

T-bird
2007-01-26, 15:56
Bara om comhem boxen är en conax box.

En gammal viaccess box fungerar INTE.

MartiaN
2007-01-26, 16:58
Bara om comhem boxen är en conax box.

En gammal viaccess box fungerar INTE.

Jag har ju en ny Samsung DCB-D260Z men får det inte att funka.
De tipsen jag fått här har inte gett några vidare resultat.

T-bird
2007-01-28, 20:32
Läste på minhembio om problemen med tele2 + Samsung


Om vi efter två veckors testande skulle kunna komma till en slutsats rörande Tele2Vision och andra DVB-C boxar så kan vi väl säga att det fungerar - vilket vi redan visste men bara för sammanfattningens skull

Däremot, det som jag har haft problem med är att det varit omöjligt att lagra kanaler från olika frekvenser när jag använt det nätnummer som Tele2Vision uppger att de använder generellt. Med just den ComHem boxen vi pratat om (Samsung DCB-B260Z) så går det inte att lagra kanaler på olika frekvenser om man använder det av Tele2Vision uppgedda nätnumret.

Men ... Efter lite ytterligare efterforskningar så går det faktiskt att lagra samtliga kanaler från 306-386 KHz, med kort och kodade (Conax) kanaler om man så önskar med den boxen, vilken jag tycker är en trevligare box än den som Tele2Vision erbjuder. Visst, en riktig basic-box men det är Tele2Visions box också.

Det som jag körde fast på lite tidigare var nätnummer/nätverksid/PID och att jag fick uppgifterna dels från andra samt även Tele2Vision efter många om och men.

Men ... Det är inte det nätnummer man skall använda för den boxen utan 2^16-1.

Om man går från fabriksinställningar kommer boxen inte att hitta några kanaler med detta nätnummer. Men om om du går in manuellt i inställningarna och anger tidigare uppgifter samt detta nätnummer kommer boxen att hitta kanalerna. Plus att den även lagrar dessa på olika frekvenser. Problemet tidigare var just att när du hittade nya kanaler raderade den även samtidigt tidigare sparade kanaler. Man måste använda detta nätnummer för att kunna lagra kanaler från olika frekvenser på denna box.

Om man använder detta nätnummer fungera boxen fullt ut, även tillsammans med Tele2Visions kort.

Vill man ha digitalt utan kort så går det utmärkt, du får då de fria kanalerna (SVT1, SVT2, TV4, Barn-/Kunskapskanalen, SVT24, TV6 och Aftonbladet TV7) digitalt. Förutom de lokala nyhetssändningarna utanför Stockholm.

Så digitalt i Tele2Vision "hus" utan abonnemang och annan box, i detta fall en Samsung DCB-B260Z, är helt genomförbart. All funktionalitet.

(Ja, den har pass-through för RGB från t ex DVD samt optiskt anslutning)

[ Glömde ]
Det som är negativt är väl att text-tv är sämre än vad Tele2Vision boxen erbjuder, färre antal sidor som sparas och lite långsammare. Mycket positivt är dock kanalbytartiden som är otroligt seg på T2V boxen men ställbar (!) på Samsung
[ /Glömde ]


Om du vill läsa hela tråden så är den här http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=140990&hl=

Om jag förstått det rätt så måste man söka manuellt på varje frekvens (finns specade i minhembio tråden)