handdator

Visa fullständig version : Windows 3.11 fråga



Micgyver
2006-04-06, 20:15
Hej
Tro det eller ej
Men här på jobbet har vi en dator med 3.11 i sig och våran data support klarar inte av att hjälpa mig.
Jag har själv glömt bort hur man gör.
Vet någon hur man skriver för att få datorn att starta i windows när man starta om den och hur man sedan får ett program att starta direkt efter.
Jag gillar inte när personalen ringer till mig på morgonen när man har jobbat natt och de säger att datorn har stannat och att jag får komma till jobbet och starta om den.
Visserligen har jag inte långt till jobbet (1.5 km)
Men jag gillar att sova på morgonen
Tacksam för hjälp
Micgyver/Micke :-)

atomized
2006-04-06, 21:22
Mmmm...

Det var längesen....

Om du lägger en rad med
win
sist i autoexec.bat så borde windows starta automatiskt. (autoexec.bat ligger i roten)

I windows directoryt finns filen win.ini som var en slags föregångare till nutidens registry. I början av den filen finns entryn som heter
load=
run=
om du anger ett program med komplett sökväg efter någon av dessa tror jag att det går igåmg när Windows startar.

Det var som sagt längesen, kanske någon annan minns bättre...?

frejac
2006-04-07, 01:59
det låter jätterätt atomizied. Dessutom tror jag att det även då fanns en autostart-folder, så om man inte vill meka med win.ini så går det att lägga en ikon där för att starta programmet automatiskt.

bearen
2006-04-07, 08:48
Förstår inte riktigt hur du menar men inne i dosen skriver du bara win eller windows så startar windows

ElFeo
2006-04-07, 16:23
Förstår inte riktigt hur du menar men inne i dosen skriver du bara win eller windows så startar windows

Eller så gör han som de två ovanstående säger...som hade förstått vad han menade :)
Aj, nu var jag kanske lite elak...

Trevlig helg - våren är här!

Micgyver
2006-04-07, 17:53
Hej
Jag provade i går kväll men fick inte det till att fungera.
Men när jag cyklade hem inatt och regnet bara öste ner så kom jag på felet.
I den datorn finns det två diskar bägge med windows och jag ändrade nog i fel disk.
Har provat nu och det fungerat till 100%.

Tack för all hjälp

Micgyver/Micke

karl48
2006-04-07, 18:09
skriv win i pronten