handdator

Visa fullständig version : Excel och grafer



frejac
2006-04-07, 12:50
Hej!

Tänkte kolla om det är någon här som är bra på Excel..

Jag har ark med ett gäng kolumner. Värdena i kolumnerna används till att göra en graf. Kolumen längst till vänster innehåller datum. En vecka per rad. För att göra det enkelt för mig så har jag redan fyllt i datumen, en bra bit i framtiden.

Det är bara en kolumn som jag manuellt matar in uppgifter i, resten innehåller formler som bearbetar det jag skriver in.

Dags för grafen..och "problemet"..
Datumkolumnen hamnar helt rätt på X-axeln, och resten av kolumnerna på Y-axeln. Perfekt.
Kolumnen som jag manuellt fyller i värden i ritas väldigt bra, och upphör när jag kommit så långt ner som "veckans rad", eftersom det inte finns mer data iskrivet. Problemet är "formel-kolumnerna"...då det inte finns data iskrivet längre ner i den manuella kolumnen ritas ändå en graf ut, där det värdet blir 0. Så jag får en graf som dyker hastigt vid denna vecka....

En lösning är att ta bort alla formler för nästa vecka och framåt. Men det vill jag helst inte. Finns det något annat sätt? Jag har provat att sätta detta i C12 =IF(B12=0;"";B12-B11) (där alltså B-kolumen är den jag ändrar manuellt och C-kolumnen bara innehåller formler) för att sätta värdet till "" om det är tomt. Men det ritas som 0. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att grafen ska stanna på innevarande vecka, som för det som jag matar in manuellt...

Hoppas det gick att utläsa vad jag menade...

hkr
2006-04-08, 10:26
Jag har svensk version av Excel så jag skulle lösa problemet så här:
=OM(B12=0;SAKNAS();B12-B11)
Nu skrivs #SAKNAS! ut i C12 och inget ritas i diagrammet.

i den engelska versionen kan det bli så här?
=IF(B12=0;NA();B12-B11)
men är inte säker på det.

frejac
2006-04-08, 21:21
Ahaaa...den kände jag inte till.

Glimrande. Tusen tack för tipset.

(kan inte testa förrän måndag, men det verkar ju lovande)

Atrix
2006-04-08, 23:57
Om du saknar information i en viss cell funkar alltid funktionen IF(ISBLANK(**celladress**); ; ).

Kanske är ute o cyklar, men ett tips iaf...

Edit: Alltså, vad jag i snart medvetslöst onyktert tillstånd menar är att:
-Du matar endast in data i en kol.
-Blanka resten av dina kolumner.