handdator

Visa fullständig version : Linux till nybörjare?



trollhattan
2006-05-10, 10:47
Tänkte testa nån typ av Linux dist , men de är ju en djungel av sådana där ute....

Kan någon hjälpa mig att hitta en passande ? har satt upp några krav...

*Så likt Windows som möjligt!
*Gratis såklart.
*Vid installation ska ett val vara att behålla sin nuvarande Windows installation!
*Stor tillgänlighet på program.

Har tittat på Xandros men deluxe versionen som man behöver om man har dvd--brännare kostar en del....

Tacksam för tips!

Leatherface
2006-05-10, 11:18
Mandriva eller SUSE rekomenderar jag... se till at välja kde som skrivbordshanterare... suse släpper 10.1 imorrn som har nya xgl/compiz bla... här finns det lite om vad man kan göra med de :)

http://www.linuxedge.org/?q=node/58

windows funkar att ha kvar i båda men bättre köra windows i vmware så slipper du boota om då du vill köra windows...

Snouser
2006-05-10, 12:15
Ubuntu är att rekomendera, dissen blev utsädd till 2005 bästa diss av linuxquestions.org

Om du ska ha kvar windows så får du ta och krympa windows partionen. Du kan nämligen inte installera linux på samma partion som windows ligger på.

Leatherface
2006-05-10, 12:24
ubuntu har inte kde kubuntu isf då för den är baserad på kde.... gnome suger ju stenhårt det enda som kan vara bra med det är om man har en liten äldre dator som inte har så mycke minne eller datorkraft.... fast kanske är xubuntu ännu bättre på dom då... mandriva och suse är mer mina favoriter iaf... windows folk känner sig nog mer hemma med kde också men smaken är ju som baken... jag är ju iofs också van dom mer sen typ över 10 år tillbaka med...

Snouser
2006-05-10, 13:32
Gonome är ju super bra, snabbt och trevliga menyer. Men smaken är som baken.

Fluxbox är att rekomenara annars.

Leatherface
2006-05-10, 13:52
gnome kanske är snabbt men annars är det inge vidare bra... för lite inställningsmöjligheter osv och kde har bättre program med.. har man någorlunda nyare dator så är kde inget problem... går då snabbt och fint på min burk iaf...

electrified
2006-05-11, 19:11
Leatherface sluta fjanta dig, det finns många som gillar gnome bättre än kde och bara för att du inte gör det betyder inte det att alla är dumma, om det är nån som är det så är det du.

Gnome går att göra jäkligt snyggt, kde också. Det bästa med Linux (Eller GNU/Linux som är bättre) är just alla val. Själv tycker jag bäst om kde men känner andra som tycker bättre om gnome. Om du inte vet det är så är det fönsterhanterare. Alltså lite olika GUI och så. Jag skulle rekomendera Ubuntu eller Kubuntu om du vet att du vill ha kde. Sen kan du enkelt ladda hem gnome, kde, fluxbox och allt vad som finns enkelt och välja det du gillar bäst. Ubuntu har en jäkla bra community också.

eviln
2006-05-11, 19:37
Vill man lära sig lite om linux så kanske debian kan vara ett alternativ, inte riktigt lika "lätt" som ovan nämnda distar men inte heller lika jävligt som gentoo.

...och varför ända in i helvete skulle man välja en dist där man inte kan välja om man vill köra kde eller gnome eller fluxbox eller evilwm eller vilken windows manager man nu vill köra?!

Leatherface
2006-05-11, 20:24
Leatherface sluta fjanta dig, det finns många som gillar gnome bättre än kde och bara för att du inte gör det betyder inte det att alla är dumma, om det är nån som är det så är det du.

Gnome går att göra jäkligt snyggt, kde också. Det bästa med Linux (Eller GNU/Linux som är bättre) är just alla val. Själv tycker jag bäst om kde men känner andra som tycker bättre om gnome. Om du inte vet det är så är det fönsterhanterare. Alltså lite olika GUI och så. Jag skulle rekomendera Ubuntu eller Kubuntu om du vet att du vill ha kde. Sen kan du enkelt ladda hem gnome, kde, fluxbox och allt vad som finns enkelt och välja det du gillar bäst. Ubuntu har en jäkla bra community också.

var sa jag att man är dum om man kör gnome? och han ville ha enkel dist som är likt windows och då säger jag fortfarande mandriva eller suse för det är väldigt enkelt för nybörjare... sen då man kan lite mer så rekomenderar jag slackware,debian,gentoo osv om man orkar sitta och kompilera i flera dagar... jag kör fortfarande samma och lägger ner tid på annat istället... undantaget är kernels och sånt det brukar jag alltid kompilera om själv...

här finns nysläppta suse 10.1 att ladda hem och gillar man nu gnome bättre så finns faktiskt gnome där med... funderar på själv ta och installera nya suse nån dag...

http://download.opensuse.org/index.html

trollhattan
2006-05-11, 21:02
har tagit ner mandriva nu , får se om jag behöver hjälp med installation!

återkommer och tack för tipsen alla!

electrified
2006-05-12, 14:11
var sa jag att man är dum om man kör gnome?Jag fick det intrycket när du skrev att det suger.


har tagit ner mandriva nu , får se om jag behöver hjälp med installation!

återkommer och tack för tipsen alla!Lycka till och ha tålamod, för mig tog det lång tid innan jag hittade rätt men nu är det jäkligt skönt att slippa använda windows. (Som bara buggar så fort jag ska testa det.)

eviln
2006-05-12, 19:40
sen då man kan lite mer så rekomenderar jag slackware,debian,gentoo osv om man orkar sitta och kompilera i flera dagar...

Du kör vidare med fel som vanligt ser jag.

Slackware och debian är binär distros (dock kan man ju alltid kompilera från source det man vill, men det gäller ju alla distros).
Vidare så är gentoo numera än binärdistro vid installationsfasen och när den är klar så kan du välja om du vill köra pre-compiled eller direkt från source.

Vill man vara hardcore så KAN man fortfarande kompilera ALLT från source men gentoos installationsmanual täcker inte det längre.

Skulle jag köra något idag så skulle det vara debian om jag blir tvungen att välja linux, annars så tycker jag att Open- och FreeBSD har det enda liscensalternativen som är vettiga (jo, bsd) och stabilaste unix-smakande OSen.

Leatherface
2006-05-12, 19:52
ok var ju minst 10 år sen ja testade dom så och gentoo för nåt år sen och då var de en massa kompilerande iaf så jag orkade inte fixa allt... jag tänkte på gentoo då jag skrev det så du missuppfattade mig... debian vet jag kör med sina .deb paket... fördelen är ju förstås att det inte är lika lätt att fucka upp systemet som man kan göra med paket... skulle nog välja slackware istället för debian iaf men nu är han nybörjare och ville ha så likt windows som möjligt... kollade lite på nya suse 10.1 och den är jävligt bra kanske installerar den på den här burken med sen... ska man köra annat än linux så är det solaris man ska köra... fast inget slår ju amigaos förstås kul att sitta och leka lite med http://www.aros.org ibland :)