handdator

Visa fullständig version : Sänder Kabelvision/tele2 okodat till en hel fastighet?



nattugglan
2006-05-10, 22:53
Hej!

Jag är lite nybörjare..men har redan hunnit läsa en hel del om mycket.

Innan jag beslutar mig för en parabol eller inte så vill jag fråga lite om mitt nuvarande kabel-tv abonemang.

Jag har kabel-tv fån Kabelvision, och dem kommer snart att sända digitalt, då kommer vi i lägenheterna få en varsin lite dekoderbox och ett kort med dessa kanaler respektive hushåll vill köpa/hyra.

Av oss som bor här så har nästan alla en dekoder för att ta emot den vanliga analoga kabel-tv signalen, men det har visat sig att det finns en del som inte har dekoderboxen och får in alla kanaler i alla fall! Jag var en av dem :-D

Vid syrelsemötet så beslöt man att det är orättvist och man har löst det genom att alla får betala oavsett dekoder eller ej :-/ ..så min lycka var kort.

Det måste betyde att Kabelvision sänder okodat till alla oss.

När vi snart går över till digitalt så vill jag ju prova min lycka igen, kanske tackar nej till digitaltv-utbudet och säger att jag kommer skaffa parabol i stället om styrelsen tycker det är okej(?) ..men förmodligen så kommer det misstycka att jag tackar nej kan jag tro eftersom dem är idioter.

Till saken; Kommer man i detta fall från kabelvisions sida att sända okodat igen till alla oss när de kör ut digitalt? ...Läste nämnligen nyss att tv-leverantörerna tar ned signalerna digitalt från sattelit, och sen skickat ut dem analogt till hushållen, och då skulle man inte behöva en dekoder om man i dagsläget kör kabel-tv , men varför skall vi då ändå ha en box? Är det inte så att leverantören skickar ut digitalt hela vägen till antennuttaget, och att boxen förvandlar signalen analogt till tv´n ? Jag kanske blandar ihop "koder" med sändingsteknik? (analogt/digitalt)