handdator

Visa fullständig version : Secam



rox
2006-06-06, 10:50
Vilken typ av mottagare ska man ha för att kunna se en sändning som är FTA(Secam) ?

Jag har både Conax och Viaccess/NDS mottagare. När man kollar på Lyngsat för kanaler som sänder i Secam finns det ingen Symbol Rate angiven. Vilken symbolrate ska man mata in ? Eller är det kört om man har Conax/Viaccess/NDS mottagare?

trollhattan
2006-06-06, 11:07
Secam är väll en tv standard som PAL och NTSC om jag inte missminner mig...

Leatherface
2006-06-06, 11:36
jo SECAM kör dom i bla frankrike... borde funka på dom flesta nya tvs....

rox
2006-06-06, 11:58
Jo, men tillbaka till frågan. Vilken mottagare och vilken symbol-rate ska användas.

Krävs en analog box?

trollhattan
2006-06-06, 12:09
men du , du behöver en vanlig mottagare som e klarar av att sända signal i secam format och en tv som klarar secam de e allt..

FTA betyder att den sänds gratis...

secam e alltså ingen kodning eller nåt...

Kalle_P
2006-06-06, 12:18
Krävs en analog box?

Ja; Secam är ett gammalt fransk analogsystem

Mvh Kalle

trollhattan
2006-06-06, 12:22
vilken kanal gäller det?

rox
2006-06-06, 17:23
Tack Kalle_P. Det är svaret på frågan. Jag antar att det krävs en speciell analog box för detta (har redan testat min gamla analog-D2MAC box utan framgång)

Trollhättan:
Det gäller bl.a. TF 1 som finns på Atlantic Bird 3 (5W).

Den har frekvens 12690 V.

Leatherface
2006-06-06, 19:16
secam har inget med analogt att göra det är ett färgsystem så det borde funka med vilken mottagare som helst.... fast om kanalen är analog och då måste du ju ha en sån...

Kalle_P
2006-06-06, 20:22
secam har inget med analogt att göra det är ett färgsystem så det borde funka med vilken mottagare som helst.... fast om kanalen är analog och då måste du ju ha en sån...

För många pilsner idag? :roll: Du har väl hurrat för Konungen idag.
Secam är en gammal TVnorm. Gammal = Analog

Mvh Kalle

Leatherface
2006-06-06, 20:37
bara för dom byter till digitalt så byter dom inte till ett nytt färgformat... då skulle ju isf alla som skaffar digitaltv där vara tvungna skaffa ny tv med ifall inte boxen kan skicka ut det i secam... kanske dom börjat gå över till PAL dom med i samband med digitaliseringen det vet jag inget om men det har inget med analogt/digitalt att göra...

Bernoullis
2006-06-07, 08:51
Ja du behöver en gammal analog satellitmottagare som klarar SECAM punkt slut.

trollhattan
2006-06-07, 09:18
Nja jag tror fortfarande på en digital mottagare som klarar secam och hen tv som klarar Secam...

T-bird
2006-06-07, 09:33
Om "rox" hade lust att tala om vad det är han vill se så skulle käbblet om analogt/digitalt kunna upphöra :wink:

rask300
2006-06-07, 10:24
Trollhättan:
Det gäller bl.a. TF 1 som finns på Atlantic Bird 3 (5W).

Den har frekvens 12690 V.
På lyngsat sidan så ser man längst ner en färgförklaring på dom olika kanalerna.
När det gäller TF1 så är den "analog/clear" alltså behövs en analog mottagare som klarar Secam .

T-bird
2006-06-07, 10:44
Sorry, missade den infon :oops:

music4keep
2006-06-07, 23:18
Tja, vad ska man säga. SECAM är ett färgsystem som främst används i Frankrike, Ryssland (med därtill hörande "satellitstater") och några andra få undantag. Systemet är uteslutande analogt och har inget med SR eller FEC att göra. Tyvärr blir bilden (främst färgerna) lidande på SECAM-kodade kanaler, eftersom systemet främst hanterar rödatoniga färger närmast uselt. Produktionen brukar dessutom uteslutande ske i PAL eller NTSC (om det så är digitalt eller analogt) och konverteras till SECAM på sändarna. På vägen från studio till tittare kan det därför bli fråga om åtminstone ett par konverteringar mellan PAL och SECAM i värsta fall och det syns på kvaliteten, som är hemsk. För den nyfikne, som har en video eller TV som klarar SECAM går det ju att jämföra PAL och SECAM. Ställ om satellitmottagaren till SECAM och gråt. Men som sagt... det är ett analogt system.

Mitt tips är att du söker efter en Echostar AD3000IP på Ebay, Blocket eller liknande. Har en likadan liggandes här och den rackaren konverterar till PAL så fort en SECAM-kanal (främst franska och ryska) ploppar upp i TV-rutan. Alternativt kan du behöva en analog mottagare och en TV/video som klarar SECAM, men det första alternativet är bäst om du t ex villl spela in det du tittar på. Resultatet blir annars att videobanden återges i svartvitt på en apparat som inte klarar systemet. Tyvärr blir det samma med DVD-skivor du spelar in.

Leatherface
2006-06-07, 23:47
ryssland har väl gått över till PAL nu har jag för mig...

rox
2006-06-08, 20:52
Tack för svaret !

music4keep
2006-06-13, 21:51
Inte alla ryska kanaler. Det finns en del som fortfarande sänder i SECAM (det lär du förresten kunna se i den radio- och TV-lista som kommer inom en nära framtid). Det hade varit orimligt att tvinga en massa ryssar, som inte har pengar, att köpa en ny TV. Samma taktik hade man f ö i gamla östeuropa ett bra tag. Det fanns många marksändare i SECAM trots att man officiellt hade gått över till PAL.