handdator

Visa fullständig version : klor eller salt i poolen



rottweiler
2006-06-06, 21:00
har köpt en pol åt ungarna, mitt vatten har hög järn halt så när jag klorerar blir vattnet gult kloret gör så att järnet rostar,nu läste jag att man kan använda satvatten i stället men jag undrar om vattnet blir lika gult av saltet? :shock:

rask300
2006-06-07, 10:35
har köpt en pol åt ungarna, mitt vatten har hög järn halt så när jag klorerar blir vattnet gult kloret gör så att järnet rostar,nu läste jag att man kan använda satvatten i stället men jag undrar om vattnet blir lika gult av saltet? :shock:

Om du tänker vad som händer med bilarna efter en vinter (iallafall den södra halvan av sverige) så saltas det en hel del och bilarna rostar som bara den :cry: , om det inte finns ett bra rostskydd.
Så det är nog risk för att det blir likadant i din pool om det nu var kloret som tillsamans med järnet fick vattnet att bli gult. :-(

Micgyver
2006-06-08, 10:51
:D Hej hitade detta på nätet.
www.folkpool.se/files/poolvardsguide.pdf
Flockning av järn kan ju hjälpa dig.
Att ha saltvatten i polen är ingen höjdare, har du barn som badar länge så riskerar de att bränna sig ganska mycket.

Micgyver/micke

electrified
2006-06-10, 12:19
Salt är ju trots allt uppbyggt av klor- och natriumjoner. Nu vet jag inte vad klor som man har i bassänger är för något men jag har en stark känsla av att det finns klor i iaf. Om det blir gult av saltvatten får du väl testa men det är ingen höjdare att ha där det finns risk för rost.