handdator

Visa fullständig version : störningar vid inspelning till mnt disk på winxp från 500s



igor
2006-07-31, 16:13
Jag har äntligen fått det att fungera genom guiden för att spela in på nätdisk som man mountar. Har 500s och kör mot min winxp dator. men jag får störningar emellanåt. typ några gånger i minuten eller så. Någon som vet vad det beror på och hur man kan åtgärda det. Mellan störningarna är det väldigt bra bild så det är ju lite tråkigt att man inte får bra rakt igenom.

deas
2006-07-31, 22:44
Vilken image kör du?

Vilken softcam kör du?

Kör du via kabel eller trådlöst?

igor
2006-08-01, 11:00
sorry... borde ha skrivit med dom uppgifterna

jag kör gemini 3.00 och mgcamd. kortet sitter i min dator och det är till den datorn som jag spelar in till. det är ett 100mbit nät kabel alltså.

matkoh
2006-08-01, 11:39
Hmm..

Prova med NFS istället (och då naturligtvis Linux oxå).

igor
2006-08-01, 23:19
känns inte så stabilt att behöva installera om min pc till linux för att få det att funka.....
tycker inte att det ska behöva spela någon roll vad man kör för os på burken

matkoh
2006-08-02, 05:15
Öhhhhhh.

Säg det åt Bill oxå.
Klart att operativet spelar en avgörande roll. Installera ett OS som är färdigt, med en fungerande IP-stack istället för den grafiska DOS-versionen som Bill släpper ut.

Jag har testat hos kompisar med likadana maskiner samt nätverk & den ena med eXtraProblem & den andra med Fedora Core 5. Och gissa vilken som funkade :D

Den polaren som körde eXtraProblem gick oxå över till FC5, Och nu har inte han heller några sådana problem längre.

Så är det.

igor
2006-08-02, 09:30
nån som har nått annat förslag?

nån som har det fungerande mot winxp?

Spidde
2006-08-02, 10:05
Funkar klockrent med xp här hemma.

deas
2006-08-02, 11:00
Är störningarna bara när du spelar in och inte när du tittar på tv?

igor
2006-08-03, 08:54
ja, jag har inga störningar när jag tittar på tv

spidde - vad har du för setup? image och dylikt

jag kör som sagt inte med ngrab utan med mappning. Gör du också det?

Spidde
2006-08-03, 09:14
Jag kör gemeni och mgcamd till en newcamd server.
cifs mountad hd.

deas
2006-08-03, 09:36
Du har inte nån brandvägg ellet nått sånt igång som stör? Eller kanske nått virus program eller nått?

igor
2006-08-03, 09:37
kör likadant men mot en newcs server.

varför funkar det inte bra för mig :cry:

Jo jag har ju norton installerad.... kan det vara det?

Ska testa att stänga av det och se vad som händer. Ska även testa med en annan kabel och se om det gör någon skillnad.

medde
2006-08-04, 16:25
Jag streamar mot en RH 9.0 server NFS utdelad disk och har samma felsymtom som beskrivs här. Jag kör 100 Mbit med kabel ingen router eller firewall aktiverad någonstans Leatherface image senaste versionen och newcamd med kortet på min 500T. Det är nog inte hela lösningen att byta till Linux. Någon som har fler förslag?

Leatherface
2006-08-04, 22:42
byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel

MatsB
2006-08-06, 08:31
Jag upplever samma problem som du Igor. Kör med DM-500T, Gemini 3.0, Evocamd, CIFS mounted mot WinXP SP2 via en D-link router DGL-4300 och med cat5e kablar.

Jag ska testa och koppla in en switch och se om det tar bort störningarna.

atomized
2006-08-06, 11:41
Intressant tråd det här... :-)
Jag har själv provat att spela in från min DM-500T till både Linux via NFS och till XP via CIFS men aldrig fått det att gå klockrent. D.v.s. att ibland går det alldeles perfekt. Men ibland blir det störningar i bilden. Det känns inte pålitligt.
Jag undrar om det inte är samma kretsar inblandade som när man streamar från Dreamboxen? För det blir nämligen liknande resultat. Ibland går det alldeles perfekt och ibland blir det bara störningar. Har läst vissa inlägg på nätet som menar på att hårdvaran i DM-500 inte är den bästa och att problemen skulle bero på det?
Mitt nätverk hemma är 100Mb/s switchat och jag har ingen anledning att tro att det är något problem med det.
Det skulle vara intressant om de som rapporterar om sina resultat med att spela in till mnt disk också provar att streama till t.ex VLC och se om det går bra?
Jag misstänker som sagt att det är hårdvaran som skickar ut "streamingen" som är mindre bra. Ev. kan det skilja mellan olika boxar. Det skulle ju kunna förklara varför det går bra för vissa och inte för andra.

igor
2006-08-08, 07:38
byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel

Testade med att ändra till 4096... nu funkar det att spela in utan att få pixel problem.. :D


Leatherface - Vad är det som händer när man ändrar det... sänker man kvaliten eller?
ska man testa att gradvis öka den och se var problemet dyker upp?
Vilka intervaller ska man använda då?

UPDATE - Nu har jag testat upp till 7168 och efter det börjar det bli dåligt. Men med 7168 så funkar det fint......

medde
2006-08-08, 15:21
Ursäkta en kanske dum fråga men jag fick känslan av att buffrarna som skulle ändra värde från 8192 till 4096 var på själva servern eller har jag missuppfattat detta så att det är på DreamBoxen som detta skall ändras?

Jag provade att ändra på min SMB server (kör RH 9.0 med Samba) men det resulterade i att datorklienterna inte hittade arbetsgruppen.

Om det skall ändras på DreamBoxen hur ser "din" fungerande parameterrad ut?

MatsB
2006-08-08, 15:50
byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel

Om man inte kör din image hur kan man då få till directio som val under option?

BTW, Testade och kopplade in min PC och DM mot en 100Mbit switch och får samma strörning vid inspelning (inga onödiga applikationer igång i WinXP).

igor
2006-08-09, 09:48
jag kör enigma 3.00 med cifs mnt mot en xp.

under extra står det default "nolock.rsize=....."

Den ändrade jag och SKREV directio.rsize=7168.......

Det funkar klockrent.

OBS! jag skrev directio.... det var inget option på den raden, så det är på samma rad som sizen står. På raden där man kan välja ur en lista valde jag bara rw precis som guiden för hur man ska mounta beskriver.

MatsB
2006-08-09, 16:48
Thx Igor

Nu har jag testat med directio.rsize=4096 och directio.rsize=7168 men tyvärr samma störningar fortfarande :cry: Tar man upp TaskManger och visar nätverkstrafiken så ser man tydligt att jag bara tar emot ~1-2Mbit. Ingen annan inställning du har ändrat på?

Kör jag däremot med NGRABLite så fungerar det PERFEKT (men utan textning vilket är nackdelen) och mottagande trafik ligger på ~6-7Mbit istället.

medde
2006-08-09, 21:05
Ändrade parametern Extra till directio,rsize=4096,wsize=4096 på DreamBoxen och se nu fungerar inspelningarna på nätverksserverns hårddisk klockrent utan mosaik. Tack Tack för tipsen.

igor
2006-08-09, 23:13
det var så jag också gjorde och ökade sedan gradvis tills jag fick störningar igen. max som jag kunde ha var 7168 på båda... och det funkar fint.

testa att sänk till den nivån som funkar utan störningar

medde
2006-08-10, 09:09
Ja det kan jag ju göra men vad betyder siffran 4096? Vad blir skillnaden om jag ökar från 4096 till någonting högre? Får jag bättre bild? Bilden verkar bra vad jag kunde se.

Leatherface
2006-08-11, 08:13
byt till CIFS och lägg till directio som extra option och rsize,wsize satt till 4096 på den utdelning du spelar in till.... om inte det funkar så bör du nog kolla upp switch och kablar.... helst ska du ha en cat5e eller cat6 kabel

Om man inte kör din image hur kan man då få till directio som val under option?

BTW, Testade och kopplade in min PC och DM mot en 100Mbit switch och får samma strörning vid inspelning (inga onödiga applikationer igång i WinXP).

directio funkar bara på images med nyare cifs driver tror jag än standard drivern så kan inte svara på hur det är i andra images... det gör att den inte tar lika mycket prosessorkraft i dramboxen då den inte gör en mellanbuffring i minnet typ... speciellt då 500an har så lite minne så är det ingen bra ide... rsize,wsize är bufferten och har inget med kvaliten att göra men en högre buffer på ett nätverk då den måste skicka om paket resulterar i att den inte hinner med och blir pixlar så därför kan det bli bättre att sänka där....

aakerlind
2008-02-27, 18:21
Jag lånar denna gamla tråd. Har haft samma problem; efter nån minut så hoppar det som till och blir pixelation/mosaic. Har efter 2 dagars trixande löst det tror jag.
Fungerar det för dig med rsize och wsize på 4096 så var glad. För mig var det inte så enkelt.
Fick helt enkelt sitta och öka med 50, spela in 5min, se igenom det och blev det mosaic så pröva med 50 till.
Jag landade på 5850 till slut på båda värdena.

Jag kör CIFS montering mot en linuxburk (archlinux) och har gigabitlan med smart-switch så jag tror inte att det har sån stor betydelse vilket operativ du använder som det nämnts i tråden innan.

Monterar du genom webbläsargränssnittet så är det alltså under "Options:" du ändrar detta till t.ex:
rsize=4096,wsize=4096

Lycka till!