handdator

Visa fullständig version : Boxersändarstation



kalle2345
2006-08-06, 15:25
Har en del funderingar över mina antenninställningar på taket för att kunna få bästa Boxermottagning.
Bor norr om Göteborg i Nödinge. Har monterat nya optimala antenner för radio och TV.
Har riktat dessa på känn mot Göteborg Brudaremossen.
Till en början var det ok bild men sedan blev bilden mycket dålig.
Jag var upp och snurrade på stången för att försöka finjustera det hela, och visst det funkade bilden blev avsevärt bättre.
Jag upptäckte nu att TV-antennen var riktad mot ett helt annat håll.
Jag har vridit den förbi Kungälvssändaren och ännu mer norröver så nu pekar den rätt ut mot väster en bit norr om Kungälv.
Jag trodde först att det var en slavsändare på Kungälvsmasten jag fått in men det kan det inte vara för den ligger mer söderut.

Jag har alla Göteborgsfrekvenserna i boxen så det är Göteborg jag får in.
Får även in MUX5 LokalTV.

Jag justerade även FM-radioantennen mot samma punkt och får in bra ljud fast då står radioantennen ca 10-15 grader från TV-antennens inställning.
Skiljer det sig så här mellan TV och radioantenn?

På radion får jag in närradiokanaler från faktiskt mestadels Borås?

Jag har varit inne på Terracoms hemsida men den är inte uppdaterad sedan mars-06.
Där finns endast Göteborg Brudaremossen och Slättadam som sänder digitalt
övriga i närheten är Uddevalla samt Borås.

Någon som kan förklara vad jag antagligen har riktat emot?

stedvato
2006-08-06, 15:45
Hejsan Kalle !
Kolla vilka annalogakanaler du får in o vilka nummer de ligger på o sen kolla på Terracoms sida !

kalle2345
2006-08-06, 22:29
Det var ett bra tips stedvato skall testa det imorgon.

Det kanske inte är rätt att fråga om radio här men det har ju att göra med min Boxerantenn.
Jag undrar om de närradiostationer som sänder över Göteborg, sänder de ut på egen antenn eller går det via de stora antennerna typ Brudarmossen?
Jag tänker främst på City 107,3 och Mix Megapol m.m.

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har nu testat med analoga frekvenser.
Jag får in mängder med olika frekvenser för samma kanal, det är Alafors, Uddevalla, Borås o Kungälv. Kungälv är klart bäst så det är väl dit jag är riktad.
Det konstiga är att jag har Göteborgskanalerna inställda i boxen och de är de jag tittar på via Kungälv som enl.Terracom inte sänder digitalt.

Märkligt är också att jag tidigare tog in Kungälvt analogt men då stod den gamla antennen ca 20 grader annorlunda.
Kanske skiljer det sig i riktning när man kör analogt kontra digitalt?

stedvato
2006-08-08, 23:16
Hej igen !
Får du in TV4 på 46 Uddevlla bra hos dej ?
Vad jag vet kör de alla 5 Muxar nu i Uddevalla till det digitalanätet !

marimekko
2006-08-11, 16:34
Vad jag vet kör de alla 5 Muxar nu i Uddevalla till det digitalanätet !Jepp, mux 5 är utbyggt till och med här nu.

kalle2345
2006-08-11, 17:07
Jag får in Uddevalla analogt men bilden har en del övrigt att önska.
Tror ändå inte det är Uddevallasändaren i och med att det är Göteborgs frekvenser som jag tar emot i boxen.
Jag har fått en del svar från Terracom som jag skall analysera. Jag återkommer med mer info om detta.

stedvato
2006-08-12, 15:22
Hejsan Kalle !
Nu undrar jag vad du menar me Göteborgs frekvenser ser du det i menun i en lista då ? Göteborg har ju mindre sändare som sänder samma frekvenser me som Brudarmossen !

music4keep
2006-08-15, 20:52
Det är väl i princip vad DVB-T går ut på: att så många som möjligt av muxarna ska ligga på samma kanalplats oavsett sändarstation. Det ska därför egentligen inte ha betydelse, även om det ändå har det. Ett exempel:
Där jag bor får jag in både Malmö och Hörby ungefär lika starkt. Kanalplatserna skiljer dock i ett par muxar och Hörby är lite instabil här. Boxen väljer och vrakar vid sökning med följd att jag får en del muxar från Malmö och en del från Hörby. Tyvärr är kvaliten mycket skiftande på muxarna från Hörby och detta ställer till med problem. Eftersom jag är mitt i smeten kvittar det stort sett hur jag vrider antennen. I värsta fall tas alla muxar från Hörby trots att det där jag bor borde vara Malmö. Så detta kan vara bökigt, men utifrån vad jag kan om sändare och antenner kan jag bara säga att Malmös sändare suger fett. Effekten är låg och Teracom har inte ödslat tid på att få DVB-T till att få sändningen till att fungera bra. Så trots att signalen garanterat borde vara bra (jag nämner inte allt här men den BORDE vara bra) är den alltså usel, medan t.ex. Köpenhamns mux på ch 51 går in perfekt). Jag har försökt att jämföra med vad som går in analogt, men det hjälper inte så värst mycket. Kan väl sägas att jag kört både gammal hederlig rikt och bordsantenn med samma resultat.
Det enda jag kan säga dig, som även hjälpt mig är att göra det jag gjort till slut: att flytta runt antennen riktad mot Brudarmossen tills signalen är stark nog på alla muxar och sedan plantera den rackaren där. Det är också där du kommer att ha bäst signal på rubbet. I mitt eget fall ledde det till att jag hittade den perfekta placeringen där Hörby var svagast samtidigt som Malmö och dansken var starkast - men det var ett smärre helsike att göra - eftesom man måste kolla signalstyrkan på den mux som avses hela tiden.

När det gäller radiostationerna i Gbg ligger närradiostationerna och de flesta av de kommersiella PLR-stationerna på Brudarmossen.

Kjellsons
2006-08-16, 16:03
Kalle

Förstår att du köpt en Triax UHF 100 element, men vad har du mer skaffat i antennväg ?
Verkar som du får Borås-kanaler i backriktningen.

Kjelle

kalle2345
2006-08-20, 23:35
Hejsan Kalle !
Nu undrar jag vad du menar me Göteborgs frekvenser ser du det i menun i en lista då ? Göteborg har ju mindre sändare som sänder samma frekvenser me som Brudarmossen !
Jag har alltså lagt in Göteborgsfrekvenserna i min Dreambox och låtit dom vara där under tiden jag sökt bästa mottagning med antennen.
Tanken från början var att jag skulle försöka hitta bästa mottagningen från Brudarmossen. Men det blev inte riktigt som jag tänkt utan den bästa mottagningen fick jag i en helt annan vinkel där det inte finns någon sändare.
Hursom helst så säger Terracom att det beror på reflektion vilket jag inte vet hur det fungerar. Har nu tyvärr börjat märka att mottagningen ofta blir sämre på en del kanaler som var bra tidigare. Så det blir väl till att gå upp på taket snart igen.



Det är väl i princip vad DVB-T går ut på: att så många som möjligt av muxarna ska ligga på samma kanalplats oavsett sändarstation. Det ska därför egentligen inte ha betydelse, även om det ändå har det. Ett exempel:
Där jag bor får jag in både Malmö och Hörby ungefär lika starkt. Kanalplatserna skiljer dock i ett par muxar och Hörby är lite instabil här. Boxen väljer och vrakar vid sökning med följd att jag får en del muxar från Malmö och en del från Hörby. Tyvärr är kvaliten mycket skiftande på muxarna från Hörby och detta ställer till med problem. Eftersom jag är mitt i smeten kvittar det stort sett hur jag vrider antennen. I värsta fall tas alla muxar från Hörby trots att det där jag bor borde vara Malmö. Så detta kan vara bökigt, men utifrån vad jag kan om sändare och antenner kan jag bara säga att Malmös sändare suger fett. Effekten är låg och Teracom har inte ödslat tid på att få DVB-T till att få sändningen till att fungera bra. Så trots att signalen garanterat borde vara bra (jag nämner inte allt här men den BORDE vara bra) är den alltså usel, medan t.ex. Köpenhamns mux på ch 51 går in perfekt). Jag har försökt att jämföra med vad som går in analogt, men det hjälper inte så värst mycket. Kan väl sägas att jag kört både gammal hederlig rikt och bordsantenn med samma resultat.
Det enda jag kan säga dig, som även hjälpt mig är att göra det jag gjort till slut: att flytta runt antennen riktad mot Brudarmossen tills signalen är stark nog på alla muxar och sedan plantera den rackaren där. Det är också där du kommer att ha bäst signal på rubbet. I mitt eget fall ledde det till att jag hittade den perfekta placeringen där Hörby var svagast samtidigt som Malmö och dansken var starkast - men det var ett smärre helsike att göra - eftesom man måste kolla signalstyrkan på den mux som avses hela tiden.
Får du in olika sändarstationer på samma kanal?
Min Dreambox verkar inte funka vad gäller inbyggd sökning så jag fick lägga in det
manuellt. Det är också svårt att få en stark stabil signal från Brudarmossen.
Man kanske skulle ha ett mätinstrument istället när man justerar in antennen.
Den inbyggda i Dreamboxen verkar vara svår att finkalibrera med.
Jag kan nämna att mina Dreamboxar har väldigt dålig känslighet vilket givetvis påverkar det hela. Har också Thomson 2000 modellen och de är betydligt stabilare.
Finns det något man kan göra med Dreamboxen förutom antennförstärkare så att känsligheten höjs?



Förstår att du köpt en Triax UHF 100 element, men vad har du mer skaffat i antennväg ?
Verkar som du får Borås-kanaler i backriktningen.
Hej Kjelle, det blev som sagt en Triax UHF 100. Struntade i en analog VHF eftersom det snart är dags för nedläggning. Jag la de pengarna på digitalbox istället.
Skaffade också en FM3 antenn och en Triax mastförstärkare.
Med FM antennen får jag bra mottagning på rikskanalerna samt någon enstaka lokalkanal men många av Göteborgs populära lokalkanaler fixar antennen inte,
den fick bäst mottagning när den riktades ungefär samma som UHF:n

Jag tycker faktiskt att det känns som digitaltv nätet inte fungerar som det borde.
Om lite drygt 1 år så släcks det analoga ner i Göteborg.
Här kommer det att finnas mängder med folk som får taskig mottagning.
Varför inte sätta fart och bygga fler slavsändare eller dylikt?
Det känns ju lite fel att bli påtvingad ett system som inte funkar bra,
dessutom får man ju själv investera en massa pengar utan att det blir 100%