handdator

Visa fullständig version : Comhem i Media-PC



roax66
2006-08-12, 20:13
Håller på och funderar över vilken konfiguration jag skall ha på den media-pc jag skall bygga. Det blir en media-pc + win XP + LCD-TV. Jag vill att signalen skal vara digital hela vägen men comhem boxen (Humax CX-FOX) ger vad jag förstår ingen digital utsignal utan bara en analog.

Hur gör man på bästa sätt för att få digital signal hela vägen?

T-bird
2006-08-12, 23:11
Varför inte skippa Humaxen helt och köra med DVB-C kort i datorn istället?

Då är det grafik och ljud korten som styr vad som går ut samt vad din LCD panel kan ta emot, alla paneler gillar dock inte HDMI/DVI från datorer.

Men det är en lösning som gräver ett större hål i plånboken men kanske den enda om du ska ha digitalt hela vägen.

roax66
2006-08-16, 18:03
Tack, ja dvb-c är en möjlighet. Jag undrar dock angående den nya HD boxen som snart skall komma? Har inte den en digital utgång som jag kan stoppa in i datorn på något sätt och sedan ta ut bilden från grafikkortet och dra till TVn?

Teeo
2006-08-16, 21:34
någon kan rätta mig om jag har fel men...

Du kan se hdtv med ett vanligt dvb-c kort i datorn men det som krävs är en snabb dator eller ett grafikkort som hanterar avkodningen för mpeg4 (h.264). Det e avkodningen som är resurs krävande. Signalen som kommer från antenuttaget är den samma oavsätt om det e hdtv eller dom sändningarna som finns idag.

hada
2006-09-12, 14:39
Visst är signalen ur väggen alltid det samma, men prestandamesigt beror det mest på kortet som används i datorn, FireDTV C-CI, FloppyDTV C-CI och TwinhanDTV CAB-CI (2033 Mantis) skulle jag kunna rekommendera. Fungerar med MP :)
Kortet är avgörande hur mycket processor kraft som slössas på bildbearbetningen.

Alla kort stödjer HDTV, och då behöver du bara en grafikkort som har också den stödet.

acidcoke
2006-09-20, 14:53
Sorry för trådkapning, men finns det nåt kort som har dubbla tuners?
Skulle gärna ha 2 eller fler digitala tuners som bara kräver ett abonnemang från comhem som gör det möjligt att se ett program och spela in ett annat...