handdator

Visa fullständig version : Vilken hårddisk ska jag köpa



folke
2006-08-28, 09:29
Jag kunde inte rädda informationen från den kraschade hårddisken (se ämnet Hårddiskproblem) som var på 75GB i en FujitsuSiemens Scaleo dator. Nu ska den ersättas. Vad rekommenderas? Det spelas spel på den.

T-bird
2006-08-28, 10:55
Kan bara uttala mig om det jag själv använt och jag har kört Seagate och Maxtor i alla år och aldrig haft ett diskras.

Ripleyonline
2006-08-28, 11:14
seagate är ju historiskt sett kända för att vara tysta och säkra. Det är mitt förstahandsval.

deas
2006-08-28, 11:25
Maxtor's kvalitet har gått ner VÄLDIGT mycket... Dagens Maxtor diskar håller kanske ett halvår om man har tur... Vi har haft MÅNGA returer på Maxtor diskar på jobbet det senaste året... Så nu är det Samsung som gäller... Samsung bygger sina diskar på Seagate teknik... Dom är tysta och säkra och snabba OCH väldigt svala... Sen kostar dom lite mindre än Seagate också så det är ett plus...

Kalle_P
2006-08-28, 13:33
Jag är väldig nöjd med mina Samsung diskar. 8)
Seagate hade jag tidigare, dom fungerade väl men var inte speciell snabb, som en gammal Amazon ungefär. Den senaste jag köpte var en Hitachi, för det fanns inga Samsung hemma och jag ville testa Vista på en ren disk.

Mvh Kalle

deas
2006-08-28, 16:15
Hitachi = IBM = Skräp... Pajar efter någon månad typ... Värmeproblem och kass mekanik...

folke
2006-08-28, 16:27
När man söker på Samsung hårddisk hittar man bl.a. 5400 rpm 80GB och 8MB cache. Ska jag ta en sån? I så fall från Komplett.se som passar mig.

Kalle_P
2006-08-28, 16:34
Hitachi = IBM = Skräp... Pajar efter någon månad typ... Värmeproblem och kass mekanik...

Jag har även hört det från annat håll, men jag har 3 stycken IBM och dom fungerar än. :D

Mvh Kalle

matkoh
2006-08-28, 16:40
Hmmm.

Köp SCSI så slipper ni problem överhuvudtaget :D Dyrt visst, men och ? Kör bara SCSI-diskar i mina maskiner. Och RAID-1 på de flesta kritiska (/home o.d.). Dessutom bandrobot för backup.

Ska det vara så ska det.

Hängslen & livrem :P

Kalle_P
2006-08-28, 16:47
@matkoh

Du får en pluspoäng för SCSI :D Men du glömmer att här gäller det utbyte av en trasig disk och då vill man nog inte bygga om hela maskinen.

Mvh Kalle

eviln
2006-08-28, 20:24
Hmmm.

Köp SCSI så slipper ni problem överhuvudtaget :D Dyrt visst, men och ? Kör bara SCSI-diskar i mina maskiner. Och RAID-1 på de flesta kritiska (/home o.d.). Dessutom bandrobot för backup.

Ska det vara så ska det.

Hängslen & livrem :P

Samma hårdvara i en del nyare S-ata diskar som SCSI diskar (Western Digital).
Bara interfacen som diffar, därav de lite udda storlekarna på nya diskar.
Mao, diskar på 74Gb , 150GB...de har även NCQ vilket är ungefär samma köhantering som i SCSI.

För övrigt så är SCSI kanon i servrar med mycket belastning av många klienter, där man har behov av att köa förfrågningar och distribuera till flera arrayer eller diskar.
Hemma? Pfffft, s-ata är precis lika snabbt.

Den enda riktiga fördelen jag kan se med SCSI i "hemmet" är att den har en sjujäkla bandbredd på bussen och kan därför lämpa sig för riktigt snabba filöverföringar i raid0 configar och derivat av det.

16 enheter på en buss kan ju vara kul.
Men ärligt, grejerna är för dyra.
Man får ju ihop en jäkla massa sata/pata diskar bara till priset av en bra scsi kontroller, kablage, termineringar och två diskar.

Edit: Glömde själva frågan: Om du har sata interface... WD Raptor 74GB en SCSI disk i SATAformat med bra prestanda och 5 års garanti.

janbananfan
2006-08-28, 20:50
Jag är Seagate trogen. Har flera diskar och är väldigt nöjd med dem. Det enda alternativ jag skulle kunna tänka mig att prova är Samsung eftersom jag har hört att de ska vara så svala.

Snouser
2006-08-28, 22:37
Om alla ska rekomendera alla diskar som dom själva använder så är ju allt bra.
Lyssna på någon som kan sin sak, te.x eviln, matkoh eller Deaaaaaas, resten rekomenderar ju bara vad dom har i sin egen dator.

deas
2006-08-29, 09:26
Bottomline is...

Samsung = Bra, snabba, säkra, tysta, svala.

Seagate = Bra, snabba, säkra, tysta.

Western Digital = Raid versionerna är mycket bra och snabba.

Maxtor = Kan funka bra i början, lägger av efter ett tag och börja låta som fan, värme problem.

IBM/Hitathi = Skräp, värme problem, oljud, pajar hur som helst.

SCSI = bra i server system, snabba.

S-ATA = bra som systemdiskar i vanliga persondatorer, raid-0 ger extra drag i datorn.

P-ATA = bra som lagrings disk eller enklare systemdisk.

Sen är det upp till dig själv vad du väljer! :)

folke
2006-08-29, 10:15
Cache 2MB eller cache 8MB.
Vad innebär det? Märks det skillnad och i så fall i vilken tillämpning?

deas
2006-08-29, 12:38
Ska du bara ha den som lagring så kvittar det nästan... Ju mer destu bättre e ju alltid bra :)

Ska du ha den som system e det bra med mycket... Helst 16mb...

folke
2006-08-29, 13:15
Ska du bara ha den som lagring så kvittar det nästan... Ju mer destu bättre e ju alltid bra :)

Ska du ha den som system e det bra med mycket... Helst 16mb...Hennes tonårsson spelar spel på datorn - synpunkter?

deas
2006-08-29, 16:04
8 el. 16mb cache funkar då... Men en större hårddisk är då att föredra då dagens nyare spel tar en del plats... Typ 2-300gb är nog att fundera på då...

janbananfan
2006-08-29, 20:43
Om alla ska rekomendera alla diskar som dom själva använder så är ju allt bra.
Lyssna på någon som kan sin sak, te.x eviln, matkoh eller Deaaaaaas, resten rekomenderar ju bara vad dom har i sin egen dator.

...och du tror inte det finns en anledning till att man har valt en viss typ av hårddisk i sina datorer? :think:


Man tjänar ju inte så mycket på att snåla in på cacheminnet, så satsa på minst 8. Större cache gör att hårddisken blir tystare eftersom den kanske kan hitta de data som önskas i cachen istf att läsa fån skivan.

Köp en hårddisk som är billig per GB om du vet att du ska ha tex 200-300GB. En bra jämförelse ser man på: http://prisjakt.se/kategori.php?k=358 (SATA)
320GB verkar vara hett just nu.

Eftersom du ska byta disk disk lär du satsa på samma interface som den gamla hade (jag gissar på PATA med tanke på att hårddisken är ganska liten och att datorn därmed antagligen är lite äldre). Ska man bygga nytt och inte har onödigt mycket pengar att spendera på SCSI (de är knappast prisvärda om man inte inreder en serverhall) så ska man satsa på SATA-diskar. De har smidigare sladdar vilket bla ger bättre ventlation i datorn.

Snouser
2006-08-29, 21:26
Om alla ska rekomendera alla diskar som dom själva använder så är ju allt bra.
Lyssna på någon som kan sin sak, te.x eviln, matkoh eller Deaaaaaas, resten rekomenderar ju bara vad dom har i sin egen dator.

...och du tror inte det finns en anledning till att man har valt en viss typ av hårddisk i sina datorer? :think:
.

Nej, inte när en "vanlig" person köper en disk. Då brukar man gå in till första bästa datorbutik (eller köpa en färdig dator) och köpa en disk. Om man har kört te.x Maxtor i hela sitt liv så behöver de inte betyda att Maxtor är bra. De tyder ju bara på att personen som har köpt disken itne vet att de finns något annant.

Grejar man med datorn 24/7 så lär man sig tillslut vad som är bra och dåligt. De vet inte en vanlig datoranvändare. Just därför så är rekomendationer från en vanlig person ganska oväsintlig.

Dizzy_dan
2006-08-30, 15:11
Jag har i alla fall bestält en Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM Som jag ska använda som System disc

och så har jag köppt en Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM som lagrings disc

Raptor discen är snabb tyst och passar värkligen bra som system disc går väldigt snabbat å göra en Windows installation på den (en polare som testat) han fixa in Windows på 15 min

Segaten är väldigt prisvärd och en mycket billig disc/GB funkar utmärkt för det övriga du vill lagra...

Jag satt å läste väldigt mycket resentioner och på många forum innan jag bestämde vad jag skulle köpa.. (det gör jag in för varge ny komponent till datorn jag ska köpa)

janbananfan
2006-08-31, 10:16
Nej, inte när en "vanlig" person köper en disk. Då brukar man gå in till första bästa datorbutik (eller köpa en färdig dator) och köpa en disk. Om man har kört te.x Maxtor i hela sitt liv så behöver de inte betyda att Maxtor är bra. De tyder ju bara på att personen som har köpt disken itne vet att de finns något annant.

Grejar man med datorn 24/7 så lär man sig tillslut vad som är bra och dåligt. De vet inte en vanlig datoranvändare. Just därför så är rekomendationer från en vanlig person ganska oväsintlig.


...och du vet vem som är "vanlig"...

:lol:

/Ovanlig

deas
2006-08-31, 15:28
Jag har i alla fall bestält en Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM Som jag ska använda som System disc
Raptor e bäst om du kör dom i raid... Dom lever längre då...

eviln
2006-08-31, 19:58
Cache 2MB eller cache 8MB.
Vad innebär det? Märks det skillnad och i så fall i vilken tillämpning?

Kör 8mb, priskillnaden är så liten.
Cache betyder att den har ett litet minne som "kommer" ihåg vad du läst från disken utifall du skulle läsa samma sak igen snart....finns även read-ahead cache som läser lite före på disken.
Summa summarum, en märkbar skillnad i läshastighet vid läsning av små filer.

folke
2006-09-01, 09:44
Jag köpte en Seagate 120GB med 8MB cache. Tack för all hjälp!
Se även mina öden med äkta key code!

eviln
2006-09-03, 20:29
Bra val, snabb och tyst.

folke
2006-09-08, 09:51
Tack alla för fina svar! Nu håller jag på med min egen dator med Intel Celeron 2,40 GHz, 512 MB RAM och med två hårddiskar i:
Systemdisk: HDS722540VLAT20: Hitachi Deskstar 7K250 40GB UATA/100 Hard Drive
Lagingsdisk: Quantum FIREBALLP AS40.0
När jag är ute på nätet och kollar på "Quantum+FIREBALLP+AS40.0" hittar jag bara problem med denna disk inblandad. Ska jag köpa en annan hårddisk i stället för denna Quantum FIREBALLP AS40.0 och ska jag göra den nya till systemdisk?
PS: Jag har köpt denna dator begagnad. Den är hopsatt av Network i Kungsbacka (numera i konkurs). DS.

janbananfan
2006-09-09, 20:35
Oj, jag visste knappt att Quantum var kvar på banan. De var det självklara valet när man köpte hårddisk till Amigan, men nu så hör man inte mycket om dem.

Jag skulle nog även vara lite skeptisk till den där Hitachi:n eftersom det är IBMs gamla HD-teknik som många har haft problem med. Eftersom det är en lite äldre dator bör du kolla upp hur stora diskar som stöds av BIOS, istf att bara tänka på hur mycket du behöver och har råd till. Vill du vara på den säkra sidan byter du ut båda diskarna mot en ny, för förr eller senare är de slut och om du har "slarvat" med att ta backup är det kört... :)