handdator

Visa fullständig version : Äkta key code till Windows XP?



folke
2006-09-01, 09:39
Min systers dator (s.k. hemdator via löneavdrag) hade XP Home i sig med en etikett klistrad på höljet med en key code tryckt. Så kraschade hennes hårddisk. Jag köpte ny hårddisk, installerade XP Home från rescue-skivan som följde med datorn och ingenstans behövde jag mata in någon key code. När jag kollade med keyfinder var den använda koden en annan än den på etiketten! Jag ringde support hos leverantören och frågade hur det kunde vara så? Svar: De slänger bara med en skiva per dator som inte har någon direkt koppling med just det exemplaret! Betyder det att varje dator egentligen har två key codes att välja på, båda äkta? I så fall kan jag mata in den tryckta koden i en annan dator med XP Home i och få den äkta! Vad händer om jag försöker använda den koden vid installation av XP Pro?

deas
2006-09-01, 10:50
Är det en home edition nyckel så funkar den inte med en professional version...

Att det är olika nycklar på installationen och på etiketen är vanligt... Det är för dom har en VOL nyckel som dom gör typ en ghost image av som sen trycks in i alla datorerna... Sitta och ha en ghost image för varje dator hade slöat ner arbetet för mycket...

folke
2006-09-01, 12:44
Är det en home edition nyckel så funkar den inte med en professional version...

Att det är olika nycklar på installationen och på etiketen är vanligt... Det är för dom har en VOL nyckel som dom gör typ en ghost image av som sen trycks in i alla datorerna... Sitta och ha en ghost image för varje dator hade slöat ner arbetet för mycket...Är den tryckta koden på etiketten makulerad eller är den fri att använda?

deas
2006-09-03, 17:29
Den funkar... Om du är säker på att den inte används i installationen så är det bara att köra in den på en annan dator... Skulle du behöva aktivera via telefon så säg bara "virus, ominstallation" så skippar dom alla andra dryga frågor..

music4keep
2006-09-05, 21:14
Jo, det funkar toppen. Plåtade alla lappar på jobbet en natt och de funkar hehe