handdator

Visa fullständig version : Vill slippa MultiAbonnemang - Men det kostar för mycket



keysten
2006-09-02, 23:57
Jag har lyckats slösa bort en hel vecka med att hitta en combobox (dvb-s & dvb-t) med hårddisk som jag kunde enkelt via en cardsplitter (SmartWi) och min gamla mottagare ha tillgång till mitt canaldigital abbonnomang på två ställen i huset. Jag köpte en cardsplitter för 1399:- men den fungerar inte med min gamla mottagare en cdc-7000 st. Den får jag lämna tillbaks. Jag köpte en Digiality CX-CI422TS PVR Option för 2799:- och därefter en 2,5" hårddisk på 40 gig som jag enkelt och lyckligt satt in i boxen. Boxen - tror det eller ej - har jag inte kunnat titta på canaldigitals utbut med. Men jag kunde iallafall titta på marksänt och lösa det problemet sen. Det var bara att testa pvr funktionen och uppleva glädjen av att kunna slippa alla STÖRANDE reklam. Det gick inte det heller. Det visade sig att om man letade upp tillverkarens hemsida i sverige (via google OCH gulasidorna) så kunde man tittade via PDF en sida med fyra hårdiskar som var godkända att använda i mottagaren. Av de fyra var två exakt lika - dvs tre stycken är godkända att använda. De går inta att hitta i sverige. Vissa säljar de men har inte de på lager. Den boxen får jag också lämna tillbaks eftersom den dels inte fungerar med canaldigital dels hårddisk problemet. Nu har jag 4200:- att handla med igen. Den enda lösningen just nu som finns som jag har hittat efter en veckas arbete är Dreambox DM-7025S med dubbla plug & play tuners. Den kostar 5149:- Lite dyrt men ok. Men jag behöver två såna och en del nätverksutrustning och två st marktuners och förmodlingen lite annat smått och gott. Dvs 10.000:- + + +... Det tar några års multiabonnemang att betala det. Och sedan flera veckor till flera månader att leta upp och installera alla images och cams och annat jag inte förstår. OK, varför combobox då? Om jag byter till boxer då slipper jag köpa två mottagare till med pvr. Bolagen tillsammans med Siba, OnOff, Elgiganten, Expert mm Styr oss konsumenter ditt de vill. Tur att det finns såna som dreambox folket men med de priser vinner bolagen.

K.K.
2006-09-03, 06:56
Hej

Har en CD-combobox som jag har stoppat en Conax-CI-modul(ver 4.0) i och den fungerar klockrent med Cardsplitter, har även en Relook 400S med en hårddisk (dubbla tuner) och även den klarar Cardsplitter. Fördelen med Relook är att jag kan se ett program från CD och spela in ett annat samtidigt med enbar ett kort, eller till och med spela in två program samtidigt (samt då se ett tredje program via Comboboxen). Det går för övrigt även med ett Viasatkort att göra likadant (frånsett då att inte kunna se ett tredje program, då Cardsplittern inte klarar av att koda av NDS, dvs Viasat). Nu kan du få en Relook 400S utan hårddisk för under 3.000:-. Det du inte får med Relook är mottagning av marksända program, vilket du kan få med Dreambox 7025.

Den kan säkert klara allt vad en Dreambox klarar vad jag läst i olika forum, så det är ingen skillnad. Det jag slipper med min burk är all programmering, jag bara petar in de program vänliga människor gjort och lagt ut på nätet via en USB-ingång, så har jag bild och ljud och det gillar jag, som inte är uppvuxen med datorer och inte klarar av programmering av något slag.

DennisOlof
2006-09-03, 08:52
keysten säkrast är att höra dig för vad andra har för utrustning så du vet att de kommer fungera när du köper det.

Sedan vill du ha PVR då kan det vara lite svårare, många PVR system är griniga över vilka hårddiskar man kör i dem, de går oftast inte bara att byta rakt av. Och de flests har på tok för liten hårddisk tycker jag.

250Gb är ju standard på datorfronten just nu.

SmartWI är den enklaste lösningen, de är billigare att köpa två vanliga boxar (ej pvr) och Canal Digital, sen köra card splittern.

Men kör du viasat behöver man nog DreamBox om man ska titta på 5 olika program på 5 olika TV apparater i huset. Då SmartWI inte fungerar med NDS Videoguard.

Tänk på att du kanske också måste uppgradera mjukvaran i din SmartWI du köpte så det fungerar bra med Canal Digital.

keysten
2006-09-03, 19:14
Jag tackar för intresset och de svar och förslag jag har fått. Jag lade en del tid och pengar med att dra ner en coaxkabel med både satelit- och vanlig antennsignal till varsin tv utgång i huset. Jag köpte en ny lnb med två utgångar, en till varsin våning, när jag fick reda på att man måste ha en utgång (eller lnb) för varje mottagare. (Det talar de inte om i annonserna för mottagare med dubbla tuners) Det är inte så intressant att ha två dvb-s tuners i en mottagare eftersom varja tuner måste ha egen lnb och både mina går till varsin våning. (Det skadar inte heller iochförsig) Jag glömde nämna andra anledningar till varför jag vill ha comboboxar istället för endast dvb-s mottagare: En anledning är att få tillgång till lokalkanalerna och kanal 6. En annan är för att kunna ha en favoritlist med alla kanalerna och där 1:an, 2:an och 4:an är byt mot marksänt för att lättare kunna "följa med" lokalnyheterna eftersom stockholms lokalnyheter inte är så intressant för mig som bor i västragötaland, och jag slipper leta efter västnytt kanalen när lokalsändningen börjar. En tredje anledning är att om någonting händer parabolen har jag ändå tillgång till tv och viceversa. När det gäller linux mottagare så finns det relook, ITGate och tripple dragon. Alla verkar mycket intressanta ur prisperspektiv utseende och finesser. Tyvärr har bara den dyra dreamboxen det jag letar efter och jag vet inte om den fungerar med en cardsplitter. OK, prv kan jag offra om jag bara var helt säker på att jag kunde få två comboboxar att fungera med en cardsplitter. Jag har hittat en Conax EuroCAM 4.00 på nätet för 849:- Då skulle min gamla cdc-7000 st fungera med en cardsplitter. Det finns en plats för modul men är inte den platsen för boxer, dvs marksänt? Boxen har redan en conax läsare. 1399:- plus 849:- = 2.248:- Mycket läropengar om det inte skulle fungera för mig. Även om den digiality hade fungerat och även fungerat med cardsplittern hade det ändå inte varit en bra lösning. Kortläseren göms bakom hela frampanelen (bra för övrigt) och ett cardsplitterklientkort sticker ut för långt för att kunna vika upp den igen. Fult och dåligt för fjärkontrollen med nervikt frampanel. Ville bara tilläga att digialitys fjärkontroll är läcker och tung men inte praktisk. De flesta fjärkontroll idag är något böjd så att knapperna inte pekar rätt upp utan har en vinkel i förhållande till varandra. Det gör det lättare att inte trycke fler än en knapp i taget. Digialitys är slim, elegant, och helt platt. Jag som inte har feta fingrar har svårt att inte mosa flera knappar samtidigt. All hjälp och förslag är välkomna.