handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Ang recension av Relook 400S



2006-09-11, 08:43
Skrivet: 27/12-05, 20:55 Rubrik: Relook 400S

Fick hem en Relook 400S förra veckan och började leka lite med den. Själva designen är inte nått direkt speciellt utan lite standard stilrent.


Baksidan är också standard, förutom dubbla tuners då Smile


Klåfingrig som man är kunde man ju så klart inte börja med att flasha den direkt utan man var ju tvungen att öppna upp den och se vad den bjöd på där inne, och som förväntat så var det inte så mycket speciellt. Lite mindre "moderkort" än DM7020, men allt finns där ändå.


Lite runke godis till alla teknik nördar Very Happy


Relook smackade ju iaf till Dreambox på fingrarna när det gäller att lansera dubbla tuners. Visst DM7025 har ju fördelen att man kan byta ut tunersen, men Relook var ändå först med dubbelt. Sen helt ärligt, vad har man för nytta av att köra en tuner på satellit och en på boxer? Satellit har ju ändå det man vill ha och lite till.



Sen en sak som överraskade mig possitivt var fjärren. En helt klar MYCKET godkänd fjärr om man gemför med Dreambox olika modeller. Enkelt, stilren och funktionabel.


Flashningen är enkel och snabb. Bara att koppla i usb kabeln mellan datorn och mottagaren och vänta tills datorn har hittat den. Sen installerar man drivrutinrna som följer med FlashTool. När det är klart är det bara att sätta mottagaren i "usb upgrade" läge och dra igång FlashTool och köra in den image man vill köra.

Systemet är som sagt linux och därför är det lätt att känna igen sig om man sysslat med Dreamboxar innan. Filerna ligger på nästan samma ställe och det fungerar på samma sätt.

Jag testade att koppla upp boxen mot en Newcamd server och en NewCS server med Mgcamd som klient och det fungerade felfritt. Var lite knepp med vad man fick ändra i boxen för den skulle förstå vart den skulle ansluta, men efter lite letande så hittade jag att det var bara CWS-raderna som krävdes i en fil sen rullade det igång.

Kanalbytena var inte lika snabba som på Dreambox, men fortfarande snabbare än en vanlig mottagare. Menyerna var dock ett litet minus. Dom är lite röriga och man trycker ofta en gång för mycket och då kommer man helt fel, men när man gjort fel ett par gånger så lärde man sig.

Så ska man sätta ett resultat på boxen så får det nog bli 6/10. Den var inte som jag hade förväntat mig, men den fyller sin funktion. Sen kostar den ju lite mindre än både DM7020 och 7025, så det är ett plus.

Till sist vill jag rikta ett stort tack till Satellitproffsen som ställde upp och lät mig låna en Relook 400S och utvärdera den.
_______________
sök...testa...leta....prova...fråga...INGA PM TACK!!!


Tack för recensionen. Jag tycker det verkar vara en mycket trevlig maskin och med tanke på priset så är det något man kanske ska fundera vidare på. Särskilt intressant blir uppföljaren med stöd för HDTV.

Det var en del bilder och annan information om hårdvaran i recensionen men jag tyckte att jag saknade en del som rör användbarheten. För var och en som är intresserad av en sådan här maskin är det av högsta intresse att få reda på hur du upplevde alla funktioner ur ett svenskt användarperspektiv. Jag förstår att du bytte ut originalprogramvaran men till vad och varför gjorde du det?

Har du provat de funktioner som utlovas av Satellitproffsen (se nedan) ?

Jag kan tänka mig att de flesta som är intresserade av maskinen har ett abb hos antingen Viasat eller Canal Digital. Fungerar kortläsare för dessa originalkort? Har du provat om det går att använda exempelvis newcamd eller newcs mot kortläsarna tillsammans med mgcamd som klient? (Jag är osäker på om du kopplade upp den mot en lokal (localhost) newcamd server eller en som låg på en annan maskin.)

Hur fungerar det att välja CAM i samband med kanalbyte? Finns det inbyggda funktioner typ Autocam? Hur väljer man vilken CAM som ska användas till vilken kanal/provider, kan man koppla dom på något smidigt sätt typ som man kan i Gemini för Dreambox?

Fungerar twin-tunern som du tänkte dig? Går det till exempel att spela in ett kodat program samtidigt som du ser ett annat kodat program för de båda ovan nämnda svenska innehållsleverantörerna?

Hur upplever du bildkvaliteten om du jämför exempelvis med DM500 eller DM7020 ?

Har du kopplat in en hårddisk i den? Hur gick det? Vilken hårddisk valde du? Hur ser inspelningarna ut? I vilket filformat lagras inspelningarna? Som transportströmmar? Får man med teletext och samtliga ljudfiler i inspelningen? Kvalitet på inspelningen? Några krångligheter eller problem?

Timeshift! Hur fungerade det för dig när du provade? En viktig funktion på denna maskin som dom flesta läsare nog är intresserade av.

Satellitproffsen skriver nedan att menyerna är väldigt användarvänliga? Kan du förklara vad det var som gjorde att man ofta trycker fel? Är dom inte intuitiva? Tog du inga screenshots på menyerna?

Hur upplevde du den utlovade smarta EPG:n? Hur fungerar den för de 2 ovan nämnda operatörerna?

Textning, hur fungerade det? Vilket program avände du? Svenska tecken OK?

Kan man köra linuxprogram kompilerade för Dreambox på Relook 400S? (Samma processortyp?)

Får man ut 100% av de utlovade funktionerna när man använder originalimagen? När du valde en annan image, vilka extra funktioner var det som fick dig att välja just den imagen?

Själv tror jag man måste lita ganska mycket på att man får ut det mesta man önskar sig från originalimagen då det inte finns så många som bygger om dom som det finns på t ex Dreambox.



Relook 400S Pris: 3,399.00 SEK Finns i lager Bruksanvisning
Relook 400S är en revolutionerande nyhet till ett otroligt pris! Första satellitmottagaren med TwinTuner och Linux OS! Satellitmottagaren kommer med Linux operativsystem, TwinTuner, USB-anslutning (för överföring av filmer/programvara till datorn) samt att den är förberedd för hårddiskar på upp till 250 Gb!


Med Relook 400S hemma så kan du alltid hålla dig uppdaterad. Nya mjukvaror och programvaruuppgraderingar kommer regelbundet och kan enkelt laddas upp via USB- eller Serial-porten på baksidan. Menyerna är väldigt användarvänliga och ska inte vara några problem även för nybörjaren.

TwinTuner och hårddisk
Satellitmottagaren kommer med en TwinTuner och möjlighet att koppla in hårddisk på upp till 250 Gb. När du stoppar in din hårddisk kommer Relook 400S automatiskt att fortmatera den och förbereda den för inspelning. Att ha en TwinTuner och en hårddisk i mottagaren möjliggör bl.a.:

- Timeshift - Pausa ett program Live! om det skulle ringa etc och fortsätt precis där du pausade
- Spela in ett program medan du titta på ett annat
- Spela in max två kanaler samtidigt som du titta på en inspelning
- Spela in filmer och för över dem till datorn för att därefter eventuellt bränna dem på en DVD-skiva
- Ställ in Timer för inspelning
- och mycket mycket mer

Linux O/S
Relook 400S är baserad på Linux programvara. I och med detta kommer ständigt nya programvaruuppgraderingar. Källkoden till Relook finns utlagd på den officiella hemsida för att användare ska kunna utveckla nya roligare och framförallt funktionsrikare mjukvaror. Mjukvaran uppgraderas därefter antingen via USB eller Serial-porten.

Tekniska specifikationer:
- Linux O/S (Kernel 2.6.9)
- TwinTuner - spela in ett program och titta på ett annat!
- Inbyggd kortläsare UCAS, med stöd för flera olika kodningssystem och originalkort
- Spela in max två kanaler samtidigt som du titta på en inspelning
- Avkodar samtidigt två program på den inbyggda kortläsaren eller de båda CA-modulplatserna
- Nästan obegränsat kanalminne - upp till 10000 kanaler
- Stoppa in en valfri hårddisk 3.5" - 40 Gb upp till 250 Gb
- Avancerade och snabba kanalsökningarEnhanced Search Channel Option
- Smart EPG som automatiskt uppdaterar programinfo och visar program efter vald "genre"
- Förbättrad Playback av inspelade filmer
- Redigera inspelade program i din PC
- USB-anslutning (1.1) till PC. PC Editor finns att ladda ner för att sortera kanaler/listor
- DiSEqC 1.1/1.2 /1.3(USALS) stöd
- MPEG Transport Stream & A/V Decoding Transport Stream ISO/IEC 13818-1 Specification
- Aspect Ratio 4:3, 16:9 med pan vector
- Videoupplösning 720 x 576(PAL)
- Ljudavkodning i MPEG-1
- RF-Modulator (Utfrekvens 470MHz till 860MHz, utgående kanal 21-69)
- PAL D/K, PAL B/G, PAL I
- A/V & Data In/Out TV SCART 1 x SCART
- 2 st Scartutgångar
- Digital Audio kapabel med Dolby Digital Bit streaming out
- RCA Video x 1, Audio x 2
- RS232-anslutning (serialkabel 9 pin)

deas
2006-09-11, 09:06
Det var ett par frågor ja... Ska försöka svara på de flesta en efter en...

Jag testade aldrig boxen direkt med originalkort utan kopplade upp den mot en extern newcamd server med mgcamd som klient... Detta fungerade utan problem... Men som sagt så beror ju kortsötdet en hel del på klienten (softcam) så det är ju bara att konfigurera den så ska det KANSKE fungera... Kan inte säga att det gör det eftersom jag inte provat själv...

Autocam såg jag inget om i menyerna utan jag körde både Via och CD via samma cam så det var inget jag behövde leka med...

Jag hade en Maxtor 200GB liggandes som jag satte i och formaterade... Provade aldrig spela in av någon anledning som jag inte riktigt minns... Men mottagaren hittade hårddisken och kunde formatera den utan problem...

Anledningen till att jag inte gillade menyerna var nog för det var en meny till allt... Men olika valmöjligheter... Så man rörde ihop det ganska ofta... Det är som sagt en sak man vänjer sig vid efter ett tag... Jag provade bara boxen över en dag...

Anledningen till att jag bytade image i boxen var för att det fanns en nyare image ute än den som låg i boxen original... Fixade bugga etc...

Jag hade själv valt en DM7020/7025 istället för Relook faktiskt... Dels för att Dreambox har funnits med längre och det finns fler program till dom... Sen dels för att Relook har väldiga problem med mjukvaru licens...

Det är de frågorna jag kan svara på så direkt... Var som sagt ett tag sen jag lekte med boxen...

squrq
2006-10-22, 19:03
Hur upplevde du bildkvaliteten på Relooken?

samot4
2006-10-23, 15:54
Bildkvaliten är bra.Rent hardware mässigt är det bättre kvalite i relooken än i Dreamboxen.
Plus att garantin gäller även om du råkade ha en alternativ image på boxen om den skulle gå söndervilket den inte gör med dreamboxen.
Vad många verkar ha svårt att förstå är att det här inte är en dreambox.Tack och lov.Vill du ha en box med otaliga pugins och funktioner du aldrig använder ska du ha en dreambox eller kanske ännu hellre en dbox2.
Den officiella mjukvaran liksom alternativa images är under ständig utveckling och vill du verkligen göra den till en dreambox så finns det både fungerande enigma images och räcker inte det kan du köra multiboot och ha gemini på hårdisken med allt lulllull det innebär.
CS fungerar bra med newcs/mgcamd,gbog,cccamd eller camd3.