handdator

Visa fullständig version : HDTV i viasat?



rillian
2006-09-11, 13:58
Hej,
någon som har hört någonting om när hdtv ska komma till viasat. Läste något om att det skulle komma senast 2007 men det var i april, och mycket som kan ha hänt sen dess.

Någon som har någon info om detta?

Mvh / Jonas

TheVaran
2006-09-26, 23:02
Hej,
någon som har hört någonting om när hdtv ska komma till viasat. Läste något om att det skulle komma senast 2007 men det var i april, och mycket som kan ha hänt sen dess.

Någon som har någon info om detta?

Mvh / Jonas

Det finns inga eller våligt få HDTV-kanaler på marknaden i dagsläget. SVT har en kanal med ytterst få sändningar. Canal+ har en kanal som visar någon kanal per kväll. När fler kanaler kommer i HDTV kommer Viasat troligtvis att haka på. Idag slösar du bara bort pengar på att köpa HDTV-utrustning.

olw
2006-09-27, 10:37
Så här svarade Viasquatt mig på två frågor.
------------------------------------------
FRÅGA 1 - 31/05/2006

Ni skriver på er hemsida ang HDTV att ni vill vänta tills dess att övergången till MPEG-4 är klar samt att det finns boxar ute på marknaden som klarar MPEG-4, det är bra! Ni anger att år 2007 är troligt för införande av HDTV sändningar. Hur gör ni övergången då?
MÅSTE man ha skaffat sig en HDTV box från dag 1 eller kommer det att finnas "vanlig" sändning parallelt med HDTV under en tid.
Det skulle underlätta om ni kunde precisera en tidsplan så gott det går. Personligen har jag gammal utrustning, flera mottagare, och hade tänkt att byta till mottagare med inspelningsmöjligheter men vill ju inte tvingas att kasta den redan nästa år för att köpa ytterligare mottagare. Tror att det är en hel del kunder som sitter i samma båt som jag, med flera år gamla Nokia mottagare som saknar det mesta av vad dagens teknikstinna mottagare har...hårddisk, HDMI, etc
mvh
---
SVAR 1
När det börjar sändas HDTV så kommer det inte att ersätta någon kanal så alla som har vanliga digitalboxar kommer kunna fortsätta använda dom, dock inte till HDTV men alla andra kanaler. I framtiden kanske alla kanaler kommar att sändas i HD format men det är väldigt långt fram i tiden i så fall och om det blir så så kommer självklart boxarna till våra kunder bytas ut för att klara dom sändningar vi sänder.
----

FRÅGA 2 - 18/08/2006
Hej, för en tid sedan fick jag beskedet av Er att Viasat kommer troligen att starta sändningar i HDTV år 2007. Blir det då parallellt med dagens kanaler eller kommer en sucessiv överflyttning av kanaler att ske?
Eller med andra ord hur många år till kommer det att vara möjligt att se tex GULD utbudet i vanlig TV sändning med dagens mottagare/teknik ?
mvh
----
SVAR 2
Det är en fråga som är väldigt svårt att svara på. När vi börjar sända HDTV så kommer dom kunder som inte valt att buta sin digitalbox fortfarande komma att se alla kanaler på sin befintliga digitalbox. Troligtvis kommer det så småningom att gå över helt till HDTV men när det kommer att ske eller hur det kommer att bli för alla kunder kan jag omöjligt svara på i dagsläget.
-------------------------------------
/rock off