handdator

Visa fullständig version : [LÖST] Dreambox är inget annat än dyrt skräp!



2006-09-11, 17:00
Hejsan! Förlåt den lite provocerande rubriken på detta inlägg :wink:

Påståendet läste jag just i ett annat forum där en kille hade funderingar på att kasta ut sin DM7020S och inhandla en Relook 400S.

Nu är dom ju inte direkt jämförbara, kanske man hellre ska jämföra DM7025 med Relook 400 i så fall?

För en del är en sån sak som operativsystem och politiska partier som religion. Det finns inget annat än det man själv tror på. Här på ComHit verkar inte vara några problem att propagera och agitera för det man tror på.

Själv vill jag inte framhålla vare sig något operativsystem eller politiskt parti som bättre än andra. Detsamma gäller fabrikat av digital-tv-mottagare. Trots att jag har en Dreambox själv vill jag inte framhålla den som bäst till "alla pris".

Därför har jag börjat titta mig omkring litegrann efter alternativ. Dreambox kanske inte är den enda religionen som kan frälsa alla?

Jag tycker man måste få titta lite vad man får för pengarna också. DM7025S kostar runt 5000 spänn i jämförelse med Relook 400S som bara kostar runt 3000 spänn.

Visst kan jag tänka mig ett mervärde för Dreambox då det är lätt att få tag på images och plugins men 66% högre pris är den inte värd.

Det ser faktiskt ut som om Dreambox tar ut oskäligt högt pris för sina produkter! Flera av oss är säkert beredda att betala ett överpris?

altair4
2006-09-11, 18:30
Jo Dreambox känns lite onödigt dyr. Tycker dock inte man bör köpa nån annan version än 500. Dock har väl 700-serien något bättre bildkvalitet om det behövs.

Men bättre med en 500 och vill man ha inspelning köper man en extern nätverkshårddisk så får man mycket mer valuta för pengarna.

janbananfan
2006-09-12, 15:16
Jovsst, men timeshift:a kan man glömma med 500:an. (Om ni inte har löst det sedan min 500:a började samla damm?)

altair4
2006-09-12, 15:45
Har aldrig spelat in ett program på över 8 år. Missar man något går det alltid ladda hem, missar man sport kollar men ändå bara resultatet. :)

Timeshift kan väl vara användbart, men skulle aldrig betala mer än 200:- extra för det. Billigt ska det vara. :)

foppa75
2006-10-22, 19:48
hur spelar man in med en 500?
vad är Timeshift?

Nybörjare

templo
2006-10-22, 21:59
500 (åtminstone C) borde inte kosta mer än 1000-1200:-!

DennisOlof
2006-10-22, 22:46
Såhär kan man säga.

Dreambox är till för proffsen, dvs dom som vill spela in, överföra filer till datorn, cardsharing och allt möjligt. De är ju egentligen en dator. Sedan kan tyckas att den är dyr, iofs inte konstigt dom har ju monopol mer eller mindre.

Däremot att köpa en vanlig t.ex. dekoder med PVR funktion och hårddisk är ju inte fel, dom kostar kanske in mer än 2000kr.

Då kan man banda flera saker och titta på dom i efterhand sedan kasta. De gör jag ofta då jag vill se jay leno och annat skoj. Orkar inte se det på vardagarna så jag ser allt på helgerna.

Fördel att banda är att man kan snabbspola förbi reklam och sånt.

Sedan har det ju kommit billigare varianter av dreambox, om dom är bra eller inte vet jag inte. Problemet idag med många PVR system är att hårddiskarna är på tok för små samt de kan vara grymt krångligt att uppgradera om det ens går.

samot4
2006-10-26, 11:09
Att påstå att dreamboxen är till för proffsen var ju att ta i.
Ska du ha en box med en massa lullul som inte har så där jättemycket med själva tittandet att göra ska du skaffa dig en Dbox2.Alla dreamboxars moder.Utan dboxen skulle det inte finnas några halvtaskiga kopior kallade dreamboxar.Antalet plugins till dbox2 är oräkneliga.Utan dbox2 ingen enigma.

Snouser
2006-10-26, 11:16
Att påstå att dreamboxen är till för proffsen var ju att ta i.
Ska du ha en box med en massa lullul som inte har så där jättemycket med själva tittandet att göra ska du skaffa dig en Dbox2.Alla dreamboxars moder.Utan dboxen skulle det inte finnas några halvtaskiga kopior kallade dreamboxar.Antalet plugins till dbox2 är oräkneliga.Utan dbox2 ingen enigma.

Kanske inte för proffs, men för linux intresserade.
Just nu ser de ut som om "ultra" svensson köper dreambox för att köra CS och sedan har dom inte en blekaste hur man startar sin TV.

..och precis som någon redan sa nyss, så är dreamboxen egentligen ingen digitalmottagare, utan en dator i ett skal som liknar en digitalmottagare. Så vill man ha en digitalmottagare med 50mhz CPU för 1000:- så visst, men ska du ha den 5 dubbla krafften så måste du betala..

Dan-C
2009-01-09, 16:31
Såhär kan man säga.

Dreambox är till för proffsen, dvs dom som vill spela in, överföra filer till datorn, cardsharing och allt möjligt. De är ju egentligen en dator. Sedan kan tyckas att den är dyr, iofs inte konstigt dom har ju monopol mer eller mindre.

Däremot att köpa en vanlig t.ex. dekoder med PVR funktion och hårddisk är ju inte fel, dom kostar kanske in mer än 2000kr.

Då kan man banda flera saker och titta på dom i efterhand sedan kasta. De gör jag ofta då jag vill se jay leno och annat skoj. Orkar inte se det på vardagarna så jag ser allt på helgerna.

Fördel att banda är att man kan snabbspola förbi reklam och sånt.

Sedan har det ju kommit billigare varianter av dreambox, om dom är bra eller inte vet jag inte. Problemet idag med många PVR system är att hårddiskarna är på tok för små samt de kan vara grymt krångligt att uppgradera om det ens går.

Hej Appropå överföra filer från DB till pc. Jag försökte göra tvärtom tankade hem en fil (mkv) och la över den via mitt lokala nätverk till DB:ns hårddisk. Dett funkade sedan när jag skulle göra det igen (avi) då går inte filen att öppna -testade sen med ytterligare en film (avi) den går att öppna men bilden är vit med en massa knastrande rutor, ljudet hördes - har du något förslag på vad det kan vara. Borde ju vara lätt att föra över filer från PC till DB. Stream mellan PC och DB ännu bättre men det har jag inte lyckatas med så jag gav upp...tacksam för tips..

rick
2009-01-09, 17:03
Nu är ju inte bara Dreambox linuxbaserad.. även t.ex. Relook som frågeställaren frågade om. Jag använder både dreambox och relook. Finns för och nackdelar med allt. Naturligtvis finns det fler images (och installationer/betatestare) av dreambox, men relook har blivit riktigt bra. Och det är inte en klon av dreambox. Egen bootloader,drivers osv.
Om jag skulle rekommendera någon en enkel mottagare (ej hd) skulle jag rekommendera en Relook 200S långt före en DM500. När det gäller HD så skulle jag nog än så länge rekommendera DM800 men Relook är snart på banan igen.


Men en sak är säker, fjärren till en dreambox.. my god, vad har de tänkt på.. klumpigare får man ju leta efter. Och alla dreamboxar jag testat har asdålig IR mottagning.
Näe.. får hoppas att någon tar efter Sony/PS3 och skickar med en bluetooth fjärr istället ;)

mr_tompe
2009-01-09, 18:56
smakar det så kostar det och man får vad man betalar för

richard_roe
2009-01-09, 19:20
smakar det så kostar det och man får vad man betalar för

Dina inlägg verkar inte innehålla mycket substans, det verkar uppenbart att du skriver inlägg här på comhit för att få besökare till din blogg som du länkat till i din signatur.


"Smakar det så kostar det" .... ja ja

Rolsten
2009-01-09, 21:07
Den typen av inlägg förekommer ofta från Dreambox-älskarnas håll.

Man får inte komma med någon kritik av vare sig Dream Multimedia eller Dreambox som märke, eller att man tycker att priset är för högt.

För att återgå till trådskaparens påstående...Helt rätt uppfattat! :thumbup:

Djinn
2009-01-11, 12:04
Men en sak är säker, fjärren till en dreambox.. my god, vad har de tänkt på.. klumpigare får man ju leta efter. Och alla dreamboxar jag testat har asdålig IR mottagning.
Näe.. får hoppas att någon tar efter Sony/PS3 och skickar med en bluetooth fjärr istället ;)

Tycker nog att dreambox har bland de smartaste fjärrkontrollslösningarna jag.
I varje fall nu.
Kan hålla med om att det fjärr som var till DM500 var illa dålig.
Däremot den nya stora som de skickar med är ju kalasbra.

Och vad gäller övrig kritik mot dreambox....
Jag äger numera en DM600, en DM7025 och en DM7025+.
Ägde tidigare en DM500.
Ingen av boxarna är direkt felfri, men en generell regel från mig: Ju större box, desto större problem. Båda 7025 (alltså med och utan +) har nätdelsproblem (se annan tråd), den utan + har problem med scartomkoppling och kortläsare, vet inte om det beror på nätdelen. DM600 hänger sig ibland om man den har stått i standby mer än 24h.

Tycker väl ändå inte att DM600 och 7025+ är överdrivet dyra, det som är den riktiga bluffen är ju 500+, 800 och 8000.
På ett annat forum (väldigt dreamboxvänligt) skrev jag om DM800 som "en LimitedLabelprodukt prissatt som en Bang&Olufsen". Av någon anledning slutade mitt login fungera någon dag senare.

Det som ändå gör att Dreambox är hobbymecklaren val är väl i mångt och mycket Enigma och Enigma2 tror jag. Detta innebär ju alltså (om min teori stämmer från början) att DMM kommer att börja tappa marknadsandelar VÄLDIGT snabbt nu när det kommer konkurrenter för knappt halva priset med bättre hårdvara och E2-mjukvara.

Jag är som sagt ingen dreamboxfanboy, det bara blev så att jag började med dreambox för det var där den breda massan och möjligheten till hjälp fanns. Nu när man lärt sig är det inget hinder att prova andra boxar (har en Octagon för att kolla på HD) men jag vill nog påstå att det är det mjukvarumässiga(E2 + öppen källkod) som gör att dreambox fortfarande är "bigger fish" i STB-världen.

music4keep
2009-01-11, 23:50
Instämmer till fullo och när jag ändå är i farten.... varför inte se HTPC som ett alternativ? Det går att köra fönster och Linux, funktionaliteten är mångfalt större än på Dreambox och bildkvaliteten kan ingen klaga på. Ok, det är en del meck innan allt fungerar, men det är det ju också på Dreambox. Det tog ju sin lilla tid innan det ens blev bild på den och då kändes det inte precis motiverat att ha pröjsat 5500 för en 7020. Med detta sagt vill jag påstå att jag inte på något sätt känner motivation för att betala de där dryga 10000 för 8k-modellen. Den här gången har de nog satt prislappen lite väl högt. De där 7500 det handlade om från början kändes fortfarande ok, något dyrare än en vanlig linux HD-box, men ändå acceptabelt, men 10 lock känns som om det gått lite inflation i DBn. Jag vet att Tysklands ekonomi är lite dålig, men det här var att ta i lite väl mycket....

Djinn
2009-01-12, 14:49
Tror snarare det är DMM-killarna som gått en kurs i marknadsekonomi. Så länge det finns folk som betalar 10 papp för skiten (utan HDMI) så finns det ju ingen anledning att sänka priset.

Pette_rsson
2009-01-16, 23:13
ni som rekommenderar relook 200s före dreambox 500s, vilken image kör du på relooken?

Äger båda, och relooken står på hyllan faktiskt.....

1000foting
2009-01-26, 09:32
higland 1.17 funkar för mig.

rick
2009-01-26, 11:23
Jag använder "ABcom Enigma =14-09-08 release= for 200s (http://www.denktenk.com/modules/wfdownloads/visit.php?cid=27&lid=974)". Finns senare images också men har inte orkat byta, funkar bra. Den senaste heter "ABcom enigma for 200s - 09-01-09 release (http://www.denktenk.com/modules/wfdownloads/visit.php?cid=27&lid=1137)"
Om du ska prova ABcom, hämta även "All in one panel for ABcom Rel.6 (http://www.denktenk.com/modules/wfdownloads/visit.php?cid=29&lid=781)". Det är den pluginen som kan hämta annat roligt..

Allt finns på www.denktenk.com om du inte hittar det här.

Pette_rsson
2009-01-26, 21:10
mjoo... highland t.ex har ju världens sämsta kanalliste system och är fruktansvärt segt. abcom enigma... vilket sub plugin kör du till den? gemini t.ex går ju icke att köra nyaste gsub på...

ps. går abcom överhuvudtaget att jämföra med gemini på en dm?