handdator

Visa fullständig version : Lyngbox, ny svensk top of the line box kommer snart!



T-bird
2006-09-11, 21:11
Technical data

--------------------------------------------------------------------------------

Technical Features
HDTV support (720p and 1080i)
Supports H.264/MPEG-4 AVC and MPEG-2
Inbuilt tuners for both satellite TV (DVB-S/DVB-S2) and terrestrial TV (DVB-T)
Internal slot system which makes it possible to install an additional tuner card
4:3 and 16:9 TV screen format support and teletext decoding
Dual Common Interface slots for usage with pay-TV-channels
PVR functionality with inbuilt hard disk
Possibilities to store recordings on an external DVD-recorder connected with USB2
DiSEqC 1.2 support for controlling LNB and motorised dish
Remote control as standard and a wireless remote keyboard as accessories
Channel selection by typing the name (or the beginning of the name) of the channel on the keyboard
View images from a digital camera connected to the LyngBox
The LyngBox can store up to 50000 channels

LyngBox Special Features
Free access to all LyngSat Network services (LyngSat, LyngSat Guide and LyngSat Maps) with exclusivity to the LyngBox. No other receiver has access to these services
Always corrects channel names, not relying on service names in the DVB stream
Family user profiles and parental lock. Each user can have their own selection of channels based on countries, languages and genres which will be updated automatically

Interfaces
DVB-S2 input
DVB-T input + output (pass-through)
Expansion slot for additional tuner card
2 Common Interface slots
HDMI-output.
Component output
Composite output
SCART output (RGB and composite)
S/PDIF optical output with AC-3 support
Stereo audio (2 RCA)
4 USB 2.0 ports
Ethernet connection (100BaseT)
Hardware Specifications
Size (WxHxD): AxBxC cm
STi7100 CPU (three cores: 1x266 MHz, 2x400 MHz)
96 MB System Memory
160 GB Hard Disk
OLED front panel display

Med en sån spec så är det inte mycket att tillägga :D
Beräknad säljstart februari -07
Beräknat pris € 600

Utvecklas tillsammans med Lyngsat och ESA.

http://www.lyngbox.com/
http://telecom.esa.int/telecom/www/object/index.cfm?fobjectid=22986

Köp begäret är redan väckt :lol: :wink:

bjornsson
2006-09-11, 21:23
ser ju riktigt fin ut den där :)
Kommer denna att ha samma möjlighet som Dreambox att köra mot en CS-server måntro?

Isåfall är det ju en klar konkurent till DM8000

altair4
2006-09-11, 21:27
Hoppas den funkar mot CS-server. Sedan får de släppa en så minimalistisk version som möjligt med HDTV-support. Runt 3000-4000 borde det ju gå få ned priset till om man skippar hårddisk och lite annat onödigt tjafs. :)

Kalle_P
2006-09-11, 23:52
Nejdå...Det ska vara hela tjafset och lådan ska ha fartränder :D :D :D

Jag tar nog upp den på inköpslistan.

Mvh Kalle

janbananfan
2006-09-12, 15:12
Hoppas de är bättre på att spå säljstart än Dreambox-gänget... ;)

music4keep
2006-09-12, 20:03
Den är snygg men väl dyr. Skulle den vara linuxbaserad så att det är möjligt att använda den lite som DBn är den klockren, men nu har jag svårt att tro det när det är herr Lyngemark som är i farten. Jag hoppas verkligen inte att den är så plottrig som hans LyngSat är.
F ö kommer snart en ny sajt där databasen är fri för tankning till boxen, dvs om någon skriver ett program. Och där lär det inte bli några dygnslånga eftersläp eller mörkningar som hos LyngSat.

erikejw
2006-12-22, 11:23
Med en sån spec så är det inte mycket att tillägga.

Jo 1080p :( :(

deas
2006-12-22, 15:51
I sverige kommer dock 720p bli standard som det ser ut nu...

erikejw
2006-12-23, 04:22
Skadar ju inte att ha 1080 p inför framtiden, man planerar ju att ha boxen ett antal år och om man laddar ner 1080p material från nätet så vore det trevligt att kunna ladda över det till boxen och se genom den i full kvalitet.

Ser annars ut att bli en kanonbox.

Det går ju utmärkt nu att med 70x0 boxarna att spara filmen på boxen och spela upp genom datorn. HDbild är faktiskt otroligt mycket bättre än SDTV.

deas
2006-12-23, 08:43
Kommer säkert mjukvaru uppdatering till det också...

music4keep
2006-12-26, 18:12
Japp, fast dt är fortfarande ingen linuxlåda som man kan ha "kul" med, så det är inget jag skulle vilja rekommendera såvida man inte har ett antal lappar man vill sätta sprätt på. För egen del anser jag att det är att kasta slantarna i sjön.

K.K.
2006-12-26, 18:21
Japp, fast dt är fortfarande ingen linuxlåda som man kan ha "kul" med, så det är inget jag skulle vilja rekommendera såvida man inte har ett antal lappar man vill sätta sprätt på. För egen del anser jag att det är att kasta slantarna i sjön.

Vad skall man i så fall ha för HD-box med hårddisk om denna inte duger? DB 8000 eller Relook 510s verkar inte komma inom en alltför snar framtid och de som ev CD eller Viasat tänker ta fram har jag inte ens sett någon spec på.

T-bird
2006-12-26, 19:35
För egen del anser jag att det är att kasta slantarna i sjön.

Allt hänger ju på vad den skall användas till, det finns trots allt många som betalar för sitt abb och vill ha en bra box att se med :roll:
Om den sen lever upp till det återstår att se.

guffe
2006-12-26, 21:56
Tyvärr så kommer det ju inte att vara opensource, så det lär ju bli begränsat med möjligheter.. Det blir till att lita på tillverkaren när det gäller uppdateringar.

deas
2006-12-27, 16:47
Jag kommer att få en test modell i januari/februari att leka med... :) Ska ge er info om allt så fort jag vet...

music4keep
2007-01-02, 21:02
Jag skulle inte lovprisa den här lådanens om jag hade fått en testbox och inte ta i den ens med gaffeltruck. Förklaring: den kommer att vara råbunden till Lyngsat och för den som har missat det tidigare utelämnar Lyngsat en massa för operatörerna "opassande" information. Dessutom släpar de efter med informationen och åker de på "semester" blir det ingen uppdatering. Det räcker dock inte där. Det är ingen open source, snarare skulle jag våga mig på en gissning att den kommer att vara svårknäckt.
Men visst är det kul att ha en HD-mottagare för satellit-TV, om man nu har så pass med slantar att man, trots ett skralt utbud, vågar sig på att slänga ett antal papp i sjön på en förstagenerations HD-box. Själv kommer jag att vänta på en open source låda. Priset kommer då att ha sjunkit, det finns fler kanaler, kvaliteten kommer att vara densamma OCH man kan göra så mycket mer utan att vara beroende av Lyngsat. Och designen, tja även om den här är snygg (det måste jag hålla med om), är den ju detsamma. Det viktiga är väl att det funkar, eller?
Fast i.o.f.s., den kan ju duga som kapsylöppnare eller isskrapa.

K.K.
2007-01-03, 00:26
Tycker nog att Lyngboxen fyller sitt behov. Är mer intresserad av att se bra sport och film i HD-kvalitet och kunna spela in det jag inte se pga arbete etc än att ha en DB att skruva på. Att det inte är open sourse låda bryr mig föga, då jag ändå inte klarar av, eller är intresserad av att programmera. Priset verkar inte vara så avskräckande i mitt fall, om priset blir 7.000:- inkl en hårddisk på 160 gig så är det inte mer än c:a 1.000:- mer än vad man får betala för en DM 7025s med lika stor hårddisk eller till och med ett par kronor billigare än vad den ännu ej levererade DM 8000 skulle gå på med lika stor hårddisk.

Den duger nog till lite mer än att användas som kapsylöppnare eller isskrapa, det är ju i alla fall en satellitbox som på pappret slår de flesta befintliga PVR-boxar med hårddisk då den kan användas till att se på både vanliga SD- och HD-sändningar.

Finns det någon som har någon erfarenhet av Lyngsats boxar och kan ge allmän information om hur de fungerar och gärna en recension om hur uppdateringar fungerar och om den är buggig samt vilken "opassande" information Lyngsat utelämnat och vilka problem det har lett till, själv hittar jag inte någonting annat än diverse material om den nya boxen samt att Rymdstyrelsen givit stöd till Lyngsat i deras utveckling av boxen.

atomized
2007-01-03, 15:27
Lyngsat har väl inte gjort några boxar tidigare vad jag vet. Det är ett oprövat kort. Vi får se vad det blir av det hela.

kronblom
2007-01-03, 16:17
Jag mailade och fick följande svar igår:
Beräknas släppas Q2 2007. Beräknat pris: 600-700 €.

atomized
2007-01-03, 18:16
OK,
Tidplanerna glider (som vanligt). Först talade man om att den skulle finnas till försäljning i februari. Nu snackar man om Q2 (brukar innebära juni i bästa fall). Minsta försening ytterligare så blir det väl till hösten...

music4keep
2007-01-09, 14:30
Tja, jag anser fortfarande att man kan få mer för pengarna om man köper en annan box. Anledningen är helt enkelt vad det är för box egentligen, men jag säger inte så mycket mer än att den inte är värd de 6-700 Euros som nämns. Hälften kanske. Men good luck! Det är ju en lånelåda... på obestämd tid. Det knepet känner vi ju till sen tidigare. Intressant bara att folk fortsätter att gå på det. Har sett de sämsta skitboxar bli prisade till skyarna så fort det bara lånas ut på obestämd tid. Synd bara att det nu även flyttar in på forumen. Jag antar inte att så många längre läser de "ansedda" facktidningarna längre.

ElFeo
2007-01-09, 17:04
Tja, jag anser fortfarande att man kan få mer för pengarna om man köper en annan box. Anledningen är helt enkelt vad det är för box egentligen, men jag säger inte så mycket mer än att den inte är värd de 6-700 Euros som nämns. Hälften kanske. Men good luck! Det är ju en lånelåda... på obestämd tid. Det knepet känner vi ju till sen tidigare. Intressant bara att folk fortsätter att gå på det. Har sett de sämsta skitboxar bli prisade till skyarna så fort det bara lånas ut på obestämd tid. Synd bara att det nu även flyttar in på forumen. Jag antar inte att så många längre läser de "ansedda" facktidningarna längre.

Om nu du vet så mycket om denna box, saker som står i den ansedda pressen, kan du väl dela med dig av det istället för att racka ner på dem som tycker att boxen verkar bra? De meddelanden i denna tråd där "folk går på" att denna box skulle vara bra, hänvisar bara till den specifikation som finns att läsa...

Gör om - gör rätt!