handdator

Visa fullständig version : dualboot problem vista rc1/ubuntu 6.0.6 tiden ändras.



Johan
2006-10-02, 07:50
Ställer jag tiden rätt i Windows går den 2 timmar före i Ubuntu sen och ställer jag den rätt där går den 2 timmar efter i Windows.

Lösningen borde bara att tala om för ubuntu att bios klockan går på lokal tid och inte GMT men jag vet inte hur man gör det...

matkoh
2006-10-02, 08:41
Hmmm.

Varför kör du inte ntp ? Det är det enda säkra sättet att få "rätt" tid. Synka bara mot någon public ntp-server. Och det funkar i båda världarna (bara för att inte någon ska hacka & muttra om Linux....).

Lycka till

deas
2006-10-02, 09:15
Säkerligen GMT +- sak som ställer till det...

Johan
2006-10-02, 10:26
Hmmm.

Varför kör du inte ntp ? Det är det enda säkra sättet att få "rätt" tid. Synka bara mot någon public ntp-server. Och det funkar i båda världarna (bara för att inte någon ska hacka & muttra om Linux....).

Lycka till

Så kan man ju göra men det är knappast en snygg lösning för då krävs det att man har tillgång till internet för att klockan ska gå rätt....

för att få ubuntu att skriva lokal tid till bios skulle man ändra i filen /etc/init.d/rcS. man ska ändra UTC=yes till UTC=no

nu slipper jag ändra hela tiden.

matkoh
2006-10-02, 14:05
Hmmm.

Synkningen mot NTP kan man göra vid valfria tillfällen. Normalt är det typ var 30é minut, men det räcker säkert med 1 ggr/dygn. Och du har säkert till gång till nätet någon gång under den tiden. Jag låter en av mina servrar i stugan synka mot NTP, och då bara när jag kopplar upp mig med modem. Funkar utmärkt.

eviln
2006-10-03, 07:53
Hmmm.

Synkningen mot NTP kan man göra vid valfria tillfällen. Normalt är det typ var 30é minut, men det räcker säkert med 1 ggr/dygn. Och du har säkert till gång till nätet någon gång under den tiden. Jag låter en av mina servrar i stugan synka mot NTP, och då bara när jag kopplar upp mig med modem. Funkar utmärkt.

eller så lär man sig lite om linux.
du letar efetr en localtime parameter, kör inte ubuntu men en googling på ubuntu och localtime gav:

/etc/default/rcS:
UTC=no

Herregud, synka mot NTP för att få ordning på klockan, snacka om att skjuta mygg med elefantbössa.