handdator

Visa fullständig version : Dela Boxerkort (igen..)



Dicer
2006-10-02, 14:11
Har sett frågan förut, och blir bara hänvisad: Sök! men ingen verkar ha ett vettigt svar.

Fråga: Har nån fått igång ett dualtuner DVB-T kort mot en enda kortläsare där man har ett Boxer originalkort?
Alternativt två st. DVB-T kort mot en kortläsare.
Ofta när jag söker står det i svaren: använd MP3.5, använd Phoenixläsare...

Men ingenstans om hur man faktiskt gör.
Eller om det verkligen går...

matkoh
2006-10-02, 14:32
Hmmm.

Köp en SmartWi så blir du lycklig ! (www.smartwi.net). Funkar perfekt.

Dicer
2006-10-02, 14:37
Hehe Jo jag vet men det känns lite knäppt att köra trådlöst mellan två kort som sitter två cm från varann :)
Skulle vilja minska ner "systemet"

matkoh
2006-10-02, 15:31
Hmmm.

Då är alternativet:

1. En Linuxserver där du sätter in Boxerkortet.
2. Två st Season-interface med snören till serieporten på Linux-häcke,
3. en hel del "pyssel" i den öppna världen.


Lycka till

T-bird
2006-10-02, 16:45
Har sett frågan förut, och blir bara hänvisad: Sök! men ingen verkar ha ett vettigt svar.

Fråga: Har nån fått igång ett dualtuner DVB-T kort mot en enda kortläsare där man har ett Boxer originalkort?
Alternativt två st. DVB-T kort mot en kortläsare.
Ofta när jag söker står det i svaren: använd MP3.5, använd Phoenixläsare...

Men ingenstans om hur man faktiskt gör.
Eller om det verkligen går...

Mp 3.5 är overkill om det är det enda dom ska göra, phoenix räcker gott.

Tror dock inte att det är så vanligt med dual kort, så du kanske får ploga banan själv. :wink:

Dicer
2006-10-03, 08:08
Jag vill helst hålla mig i Windowsvärlden, som jag är bevandrad i, till skillnad från Linux :)

Jag trodde att jag skulle kunna:
Ha en dator med dubbla tvkort (alt. dubbeltuner kort) och sen en usb-kortläsare och "mappa" mitt enda Boxerkort till dom båda tvkorten i Mediaportal. På något sätt hade det varit en smidig lösning.

Men det kanske får bli en dyrare lösning med med dubbla tvkort och SmartWi..
1 st. SmartWi 1400kr
2 st. TWINHAN TV-KORT DIGITAL-TV DVB-T 2000kr
2 st. CA-MODUL TILL VIACCESS (BOXER) 1200kr
Totalt 4600kr
F-n så dyrt....

DennisOlof
2006-10-03, 10:16
Borde finnas en dreambox med dubbla tuners osv, kostar pengar.

Kurben
2006-10-03, 11:02
I windows:

Du behöver följande,

2 st dvb-t kort inga CI slots eller CAMS det kostar bara en massa extra. Går även med dom flesta USB modellerna om dom hanterar BDA drivrutiner.
1 st Pheonix/Smartmouse läsarehttp://www.adteknik.se/swedish/phoenix.htm

Sen så kör något av dessa program: DVBviewer PRO eller Mytheatre.

I mytheatre så lägger du in UVCE401 som plugin, detta kan du ladda ner genom att söka på UVCE i Google. Detta funkar även i Progdvb men det har jag aldrig kört och jag vet ej heller om Progdvb hanterar flera kort bra.

Och i DVBviewer pro så lägger du först in SoftCSA och skapar katalogen MDplugins i den lägger du sedan samma UVCE401 dll.

UVCE401 är en softcam emulator och gör så att din Phoenix läsare blir en CAM. Båda DVB korten kommer att läsa från den CAM'en.

MCE och Mediaportal kan du glömma när det gäller softcam och liknande.

Dicer
2006-10-03, 11:12
Kurben, tusen tack för din info.

DVBviewer Pro är väl en liknande "portal" som MCE/Mediaportal med de funktioner man kan tänkas behöva för tv/film etc?

Så det där är "allt" vad jag behöver för att kunna glo på en kanal och spela in en annan, och även timeshift etc?
Skulle du kunna rekommendera nåt tvkort som funkar bra för det här?

Kurben
2006-10-03, 11:47
Ja dvbviewer pro är ett HTPC program med samma funktioner som MCE och Mediaportal. Kostar dessutom bara 15€ vilket är ett bra pris och värt supporten.

Alla DVB kort som stödjer BDA drivrutiner funkar men om du ska köra Dvbviewer pro så finns det en sida med kort som stöds där


http://www.dvbviewer.com/en/index.php?page=features

Dicer
2006-10-03, 12:42
Hmm...läste lite på minhembio.com och fann ett inlägg om DVBViewer:
"Kan inte spela in en kodad kanal och titta på en annan kodad samtidigt med softcam nu. Har provat olika lösningar men inget fungerar. Min slutsat är att softcam (softcsa) bara stödjer en kanal åt gången (eller att några ändringar skett i DVBViewern.) Inget problem att köra DVBServer och flera klienter. Dessa kan dock bara se samma kanal samtidigt. Den första klienten som loggat in på DVBServrn bestämmer vilken kanal som ska ses. Går bra att från vilken klent som helst välja valfri kanal så länge den har loggat in först eller körs som ensam klient. (Blev lite rörig förklaring kanske.)
Fria kanaler inger problem att spela in en och titta på en annan."

Har pm'at han som skrev det men ej fått svar än...

oa51
2006-10-03, 18:17
Jag vet inte om detta blir "off topic", men jag kör en Pc med original boxerkort via phoenixläsare. NewCs via Win XP.

Som klienter har jag två dreamboxar 500T som kör Mgcamd och en Dilog DT 550 med dubbeltuner och HD 250 GB - kopplad via Alex Cs- klient för att slippa strula med LCE/WCE.

Fungerar perfekt!
Jag kan:
TV nr 1:Titta på en kanal i Dilogen medan en annan spelas in. (timeshift funkar också)
TV nr 2:Titta på en tredje kanal medan en fjärde spelas in (om de ligger på samma Mux)
Tv nr 3.Titta på en femte kanal medan nummer sex spelas in ( samma Mux krävs)

Jag kanske inte så ofta spelar in tre program samtidigt men det händer....
Jag gillar verkligen att kunna ha en "mosaik" av olika boxar då de har olika finesser och jag och familjen har olika krav

DennisOlof
2006-10-04, 12:42
Ännu bättre vore att ha en trådbunden lösning på SmartWI systemet.

Då kan man ju skaffa 6-8 dekodrar och dela ett boxer kort på alla. Sedan koppla alla boxar till TVn via en switch. Då har man en egen liten TV studio hemma :D

Därefter kan man ju skaffa flera TV apparater, då slipper man fåniga "PiP" funktionen, får man typ MULTI "PiP", dvs man kan se på flera kanaler på en gång på de olika TV apparaterana, iofs kan man få problem med att styra allt via fjärrkontroller hehe :D

Vore fint att kunna spela in 6st program parallellt och titta på ett annat :D

Fast då är man säkert besatt av TV enligt andra :]

johandan
2006-10-05, 19:34
SmartWI systemet. De nya version 3.0 korten från boxer e inte kul att progga. Testat flera olika prog men hittills inte hittat ngt som funkar bra.

Dicer
2006-10-05, 20:56
Vad menar du med progga?

johandan
2006-10-06, 08:58
Jag menar att välja rätt programvara till mastern är lurigt. Jag har provat olika och till 2.0 korten funkar exempelvis 2.15 progget från smartwi utan problem. När jag testat med 3.0 så hänger det sig efter ett tag.

Dicer
2006-10-06, 09:03
Ok, men man borde kunna backa till en version som funkar? kanske går miste om annat då iofs?