handdator

Visa fullständig version : Problem med My Book 500GB Essential behöver er hjälp



Anders_79
2006-10-08, 19:53
Frågan gäller en Western Digital Mybook 500GB Essential, extern hdd. Har haft den i 3mån, fungerat felfritt tills nu.
Den syns i enhetshanteraren men inte i den här datorn. Det går helt enkelt inte att komma åt disken. Har testat att avinstallera och installera om maskinvaran osv.

Själv tror jag att det är något mekaniskt problem eftersom det klickar från disken flertalet gånger när man sätter på den.
Sedan händer inget bara power-lampan lyser.

Eftersom disken används som back-up behöver jag komma åt det som finns på den innan jag eventuellt skickar tillbaks den och utnyttjar garantin.

Frågan är då om man öppnar skalet kan man koppla in disken som en vanlig hdd i datorn, om så är fallet hur går man till väga för att få upp skalet? Finns nämligen inga skruvar.

Helt enkelt vad kan jag göra för att lösa problemet? Mycket tacksam för svar

Mvh Anders

T-bird
2006-10-08, 22:22
Om du försöker öppna den så har du absolit INGEN garanti kvar.

Jag skulle säga till verkstaden att det finns backup data på den som jag absolut måste ha och så får dom rädda det.

DennisOlof
2006-10-09, 12:58
Anders_79 kan du inte få en ny på garanti. Om de är möjligt så kan du sälja den när du fått tillbaka den.

Om den fungerar dvs.

Skaffa sedan två stycken 250Gb eller 300Gb dom är mycket driftsäkrare och billigare. De är alltid riskabelt att köpa snabbaste och största hårddiskarna. Dom är ganska nya och tekniken är inte så beprövad.

De anser jag i alla fall.

Jag har ju t.ex. INTE råd att förlora data, nya diskar kan man alltid köpa osv. Men innehållet kan man inte ersätta.