handdator

Visa fullständig version : Död sammy



triax
2006-10-11, 00:22
jag har en samsung 9500 och hade emu 6.2 på den , sen ville jag prova RV 3.8 men jag fick inte in fler kanaler så jag skulle byta tillbaka till den gammla emun 6.2, det var då det hände. hela programeringen såg ut att gå fint ända tills den skulle starta om när displayen svartnade så väntade jag i 10 minuter och det var fortfarande svart , då provade jag att lägga in rv 3.8 igen, och displayen lyste under programeringen men sen är displayen fortfarande svart , då skruvade jag upp den och tryckte på reset knappen men displayen är fortfarande svart, vad gör jag ? kan jag få igång den på nått vis igen tala om hur är ni snäll ?

:-( :-( :-( :-( :cry: :cry: :cry:

tergo
2006-10-11, 17:25
ev kan detta vara till hjälp (från ett annat forum)

Du blir nog tvungen att öppna den...

C:a 1 cm från framkant av moderkortet, mitt emellan CAM-hållarna och kortläsarna, sitter en liten tryckknapps-switch för "factory reset".

Prova att trycka på den, så rensas allt "skräp" ur minnet. Tyvärr blir du tvungen att söka in kanalerna igen efteråt, men du får i alla fall igång apparaten...

Alternativt, om man vill slippa att skruva av locket, så kan man prova att sätta den i Service-läge. Då utförs också en "factory reset".

Knappa in "0082" i vilken meny som helst. Då skall den gå igång, men med en för-programmerad "dummy"-kanallista.

Så se upp! Alla kanaler och inställningar raderas!

Men det är i alla fall ett sätt att kunna kontrollera att den inte är helt död...
För övrigt finns inte så mycket intressant där inne i service-menyn, förutom en modemtest och en del parametrar som jag INTE rekommenderar att man "labbar" med!

Gör så här, "step-by-step":
Stäng av med strömbrytaren på baksidan.
Sätt i SCART-kontakten till TV'n.
Sätt på strömbrytaren på baksidan och kolla på display'en.
Nu skall texten "9530" visas en kort stund i display'en. Visar den detta?
Om texten "NEnu" sedan visas, tryck då "0082" på fjärrkontrollen. Vad visas nu på TV'n?

0082 är den meny-kod som service-verkstäder använder för att starta en mottagare som inte vill gå igång på grund av t.ex. memory-problem (som förlorad kanallista).

Den koden öppnar en service-meny, efter att först ha gjort en memory-erase och sedan lagt in en "dummy"-kanallista i memory.

Det skall alltid fungera!


mvh
t

triax
2006-10-12, 00:01
Nu har jag fått igång den men jag har ingen färg och väldigt dåligt ljud jag har lagt in rv 3.8 igen men det blir inge bättre, kan jag ha tappat patchen av detta problem ?